[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Miminka do půl roku opravdu nepoznají rozdíl mezi sebranými spisy Aloise Jiráska a přírodovědnými skripty. To ale neznamená, že na čtení rezignujeme. „U kojenců nejde o to, co jim čteme, jako spíše o společné chvíle, kdy na ně mluvíme,“ vysvětluje psycholožka Mgr. Veronika Galusová. Váš hlas je pro děťátko už od dělohy ten nejznámější a perfektně uklidňující. Na rozdíl od výborně vyvinutého sluchu se děti rodí s poměrně nedokonalým zrakem. První týdny rozlišují jen tmavé a světlé odstíny a v šesti měsících rozeznají základní jasné barvy. CO ČÍST: Nedokonalý zrak miminka zaujmou kontrastní knížky. Může jít o klasická leporela nebo volné listy založené na principu černobílé ilustrace. Od dvou týdnů do šesti měsíců představují pro zrak miminka tu nejlepší volbu. Navíc nejmenším zpříjemní chvíle na bříšku, které jsou tak důležité pro jejich správný vývoj. Pokud jim k tomu často něco čtete nebo vyprávíte, děláte pro rozvoj svého dítěte maximum.
Aby dítě mohlo začít vyslovovat první slova, musí jim rozumět. „V tomto období potřebuje hodně příležitostí pro poznávání řeči a jejího významu,“ zdůrazňuje Veronika Galusová. „Čtení je pro dítě výbornou příležitostí k naslouchání a k pozorování. Maminku si může dlouze v klidu prohlížet. Její hlas při čtení je jiný než v běžném denním kolotoči. Většinou se zklidní, změní intonaci a lépe artikuluje,“ pokračuje psycholožka.
Můj nejstarší syn se v šesti měsících pohyboval jako neřízená střela. V klidu vydržel právě a jen u čtení knížek. Tak jsme četli a četli, protože to byly jediné chvíle, kdy jsem mohla sedět. Myslím, že to, co ho zklidnilo, byl můj klid a viditelné potěšení ze čtení, stejně jako jeho pocit, že je součástí „dospěláckého“ světa. To potvrzuje i psycholožka: „Činnost dospělých je mnohem poutavější než neživé hračky. Proto jsou společné chvilky nad knížkami tak přitažlivé. Děti se cítí být vašimi partnery, podílejí se na vaší činnosti, když spolu sedíte a čtete si.“ CO ČÍST: Vhodná jsou obrázková leporela a jednoduché říkanky, to pro jejich rytmus a verše. „Pravidelnost a opakování jednoduchého textu dítěti pomáhá vytvářet a upevnit neuronová spojení v mozku, která jsou důležitá k porozumění,“ říká psycholožka Veronika Galusová.
„Moje děti měly v kojeneckém věku moc rády veršovánky s doteky, které čtení obohacují o příjemné tělesné zážitky,“ říká Mgr. Veronika Galusová. Šel pan doktor na kopeček, navštívil tam můj domeček (prsty ťapeme od nožiček až k hlavičce).
Zaklepal (zaklepeme na čelo), zazvonil (lehce zatlačíme na špičku nosu), utřel boty (přejedeme prstem tam a zpátky pod nosem), už tam byl (strčíme špičku prstu do pusinky).
Děti stále ještě textu plně nerozumějí. Společné čtení je proto příležitostí, jak příjemně strávit čas a podpořit učení dítěte. Představuje formu laskavé rodičovské pozornosti a prostor pro sdílení radosti. „Děti zatím mají velmi krátkou paměť, což platí do tří let, proto jsou vhodná spíše slovní spojení a krátké věty,“ vysvětluje psycholožka. CO ČÍST: Děti budou nadšené z klasických leporel plných barevných ilustrací, které představují lidi, děti, zvířata a různé činnosti. Úspěch je zaručen také u říkadel provázených pohyby.
Krátká paměť je příčinou toho, že dítě potřebuje vše mnohokrát opakovat: činnosti, hry a nové dovednosti i čtení. Psycholožka radí: „Vydržte to. Dítě opravdu potřebuje slyšet a prohlížet si dokola pořád to samé.“ Útěchou je, že knížky z předchozího období budou stále v kurzu. Dítě nyní objevuje a kolem 2. roku třídí poznatky. Udělá také velký pokrok v myšlenkových operacích, když začne třídit pojmy. (Pes není jen ten náš, ale i souseda nebo cizí za plotem. Dělá haf, ne mňau, to dělá kočka.) CO ČÍST: „Kromě knížek z předchozího období bych doporučila i knížky, které tuto kategorizační vášeň podporují,“ radí psycholožka. Jsou to většinou leporela, kde se přiřazují zvuky ke zvířátkům, mláďata k dospělým zvířatům atd. Oblíbená jsou témata zvířat, lidí a jejich profesí či běžných činností. Děti rády přiřazují barvy a tvary.
Kolem třetího roku dítě dospívá k abstraktnímu myšlení. Dokáže již zapojovat svou obrazotvornost a fantazii. Začíná experimentovat s jazykem. Vypráví příběhy nad obrázkovou knížkou po svém. Paměť mu začíná lépe sloužit a touží po nových příbězích. Psycholožka radí: „S dětmi od tří let se již vyplatí zařídit čtenářský průkaz v nejbližší knihovně.“ Tak se totiž rodí ten správný čtenář!