[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Se synem téměř od narození chodím na preventivní kontroly k dětskému fyzioterapeutovi a myslím si, že by měly být povinné stejně jako kontroly u pediatra. Naše pediatrička je i přes velkou časovou vytíženost velmi pečlivá, a tak velmi brzy objevila u syna jistou asymetrii, která by ho v budoucnu mohla velmi potrápit. Ne vždy ale pediatři během rychlé kontroly odhalí problém. Nám díky rychlému jednání stačilo pár týdnů jednoduchých cviků a bylo po problémech, ale čím později se psychomotorická vada odhalí, tím hůře se jí pak zbavuje.
To potvrzuje i dětská fyzioterapeutka Mgr. Veronika Studničná z Kinisi, centra fyzioterapie: "Já bych byla velice ráda, kdyby byly preventivní kontroly u fyzioterapeuta do budoucna standardem, a to hned ze dvou důvodů. První z nich je, že čím dříve se případný problém začne řešit, tím lépe se s miminkem pracuje a tím rychlejší bývá efekt. Druhým důvodem je to, že pediatři mají na pacienty omezený čas, během kterého musí kromě vyšetření psychomotorického vývoje řešit spoustu dalších aspektů, jako jsou správný růst, výživa, očkování nebo vyloučení interních obtíží, takže i při veškeré snaze není možné posoudit vývoj dítěte tak jako u dětského fyzioterapeuta, který má na dítě čas 30 až 60 minut a řeší pouze psychomotorický vývoj."
VIDEO: Co mají zvládnout děti před svým prvním krokem?
Velkým problémem ovšem je, že dětských fyzioterapeutů je omezené množství a v některých regionech není vůbec možné z kapacitních důvodů chodit "jen" na preventivní prohlídky. Přesto se ale nenechte odbýt, a pokud se vám na miminku z hlediska pohybu něco nezdá, zkuste najít fyzioterapeuta, se kterým problém zkonzultujete. Vždy si ale zjistěte, jaké vzdělání a praxi má člověk, kterému svěřujete své dítě. V dnešní době si na webové stránky a sociální sítě může napsat kdokoliv cokoliv, ale nemusí to být pravda. Je tedy dobré být si vědom toho, zda jdu za někým s vysokoškolským titulem v oboru fyzioterapie, nebo za někým, kdo má vzdělání v oboru trenérství, ale není zdravotník, nebo za člověkem, který pracoval v kanceláři a po víkendovém kurzu se rozhodl, že bude odborníkem na miminka. Pomoct vám bezpochyby může každý z nich, ale každý jen v rámci svého vzdělání a svých kompetencí.
"Největší procento dětí do jednoho roku ke mně chodí z toho důvodu, že neumí dovednosti, které by ve svém věku umět měly, nebo nemají dostatečně kvalitní provedení, a to je limituje v tom, aby se naučily něco nového. Příkladem může být to, že miminko nevydrží v poloze na bříšku nebo přepadává, otáčí se ze zad na břicho jen na jednu stranu nebo se asymetricky plazí. U některých dětí jsou tyto odchylky spojeny s dalšími obtížemi, jako jsou reflux, dysplazie kyčlí, plagiocefalie a další," vysvětluje Mgr. Veronika Studničná.
Důležité jsou tři věci. Miminko po šestinedělí by mělo být schopné otáčet hlavičku za hračkou na obě strany. Mezi 3. a 4. měsícem by mělo umět symetrickou oporu o oba lokty, kterou rodiče znají jako první vzpřímení nebo pasení koníčků. A třetím velice důležitým milníkem je opora o jeden loket nebo také zkřížený vzor, který by dítě mělo zvládnout mezi 4. a 5. měsícem věku. Pokud má dítě v těchto modelech problémy, tak je vhodné to co nejdříve řešit.
Je důležité si uvědomit, že v průběhu vývoje dítěte se na sebe jednotlivé dovednosti postupně nabalují. Pokud tedy bude mít miminko už od narození hlavu ukloněnou na pravou stranu, tak to ovlivní i jeho další dovednosti. V poloze na bříšku ho váha hlavičky bude vychylovat do strany a miminko může přepadávat na záda. Váha těla bude více na jednom lokti, takže si dítě v poloze na bříšku bude moct sahat pro hračky jen jednou rukou, protože ta druhá bude držet většinu váhy těla. To už je základ pro asymetrii do dalšího vývoje, dítě se může otáčet ze zad na břicho jen přes jeden bok, na bříšku se bude otáčet kolem své osy jen na jednu stranu a ve velkém procentu případů se potom začne asymetricky plazit, čehož už si všimnou všichni v okolí dítěte. "Pokud dítě přijde už ve chvíli, kdy je nestabilní při pasení koníčků, tak se cvičením srovná úklon krku, v poloze na bříšku se váha rovnoměrně rozloží mezi oba lokty a další vývoj může jít bez komplikací dál," radí dětská fyzioterapeutka z Kinisi.
Když dítě začne chodit, mohou přijít i problémy jako nožičky do X, valgozita kotníků i vtáčení špiček. Kvůli špatnému postavení celé osy dolních končetin pak může přijít i problém plochých nohou. Ten způsobuje také nedostatečná funkce středu těla a oslabení svalů v oblasti kyčlí, které noze dovoluje padat dovnitř. Přestože vaše miminko či batole nikdy nemělo pohybový problém, může se dostavit i mnohem později. Také proto je dobré chodit s dětmi na pravidelné kontroly k fyzioterapeutovi, i když už je třeba ve školkovém či školním věku.
"U dětí školního věku je dobré sledovat, zda nedochází k asymetrii v oblasti trupu, která se může zhoršovat ve chvílích, kdy děti hodně rychle povyrostou. V některých případech může přejít výrazná, dlouhodobě neřešená asymetrie až do skoliotického držení nebo skoliózy jako takové, čemuž se chceme vyhnout. Z tohoto důvodu je dobré, aby rodiče alespoň jednou za půl roku nechali dítě bez trička předklonit se, a pokud jim přijde, že páteř nejde středem těla nebo jsou na jedné straně páteře svaly a žebra hodně vyklenuté, a na druhé ne, tak je dobré nechat dítě vyšetřit fyzioterapeutem," radí Mgr. Veronika Studničná.
"U dětí od jednoho roku do 3 let se snažím vést terapii formou hry a rodičům vždy kladu na srdce, aby tomu doma neříkali cvičení. Jednotlivé terapeutické prvky se snažím dát do běžných denních aktivit, které má dítě rádo. U ještě starších dětí funguje asi jen to, že jsou zrcadlem svých rodičů, a pokud po nich něco chceme, je dobré jim jít příkladem. A také jim neříkejte: Budou tě bolet záda. Budeš mít křivé nohy v sukni. Nebo: Když nebudeš cvičit, tak se bude paní fyzioterapeutka zlobit. Já se zlobit nebudu a pro děti je důležitá pozitivní motivace," dodává Mgr. Veronika Studničná.