Maminka.czDěti a jídlo

Děti a sladkosti: Jak dětem na Mikuláše a o Vánocích dopřát dobroty, ale chytře?

Simona Procházková 4.  12.  2023
Začíná to mikulášskými čokoládkami a dalšími sladkostmi a pokračuje svátečním hodováním, kdy se stoly prohýbají pod jídlem, často tučným, přeslazeným a nezdravým. A děti samozřejmě mlsají rády. Na co dát pozor, aby jim vánoční strava neublížila a nevstupovaly do nového roku s kily navíc?

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Ačkoli během roku dbáte na zdravé stravování, v prosinci často zásady povolí. Těšíte se, až s dětmi napečete cukroví, a co by to bylo za tradici a radost ze společné práce, kdyby malí pomocníci nesměli ochutnat? Do mikulášské ponožky jim taky nenadělíte bílý jogurt... Copak můžete dítě ochudit o tradice?

VIDEO: Margit Slimáková: Obezita u dětí

Mikuláš a Vánoce, období mlsání a hromady nejrůznějších lákadel, cukroví, nadílek a jiných sladkých dobrot je na dohled. Jak dětem neodpírat radost a přitom je zbytečně nezahrnovat hromadami sladkostí? Zkuste letos mikulášskou nadílku pojmout trochu jinak, cukroví upéct ze zdravějších surovin nebo se při nákupu mlsek zaměřte na ty kvalitnější. Ano, bývají zpravidla dražší, ale tato investice se vyplatí. Místo kvanta bonbonů či lízátek může potomek v mikulášské punčoše najít křížaly, špaldové perníčky slazené medem, čerstvé či kandované ovoce, nepražené a nesolené arašídy ve skořápce nebo doma upečené ovesné sušenky s čokoládou, při pečení cukroví můžete využít med a celozrnnou mouku, možností je mnoho, stačí popustit uzdu fantazii…

Máte dítě s ADHD? Vyřaďte mu z jídelníčku těchto 5 potravin, které snižují pozornost

Sladkosti jako závislost

Říkáte si možná: „Vždyť to jsou děti, ony to vyběhají.“ Jenže dnešní doba, kdy děti sedí nejraději u počítače, pohybu příliš nepřeje. "Když budete dětem dopřávat, určitě se to časem projeví. A všichni víme, že chuť na sladké je závislost. Sladké je univerzální lék na všechno, je to zároveň odměna za dobré známky, někteří rodiče sladké používají jako motivaci, často dostávají děti sladkosti jako dárek od prarodičů a tak dále. Takto už od dětství budujeme kladný vztah ke sladkému. A přitom často by stačilo tak málo, jen více přemýšlet a hledat, jak dětem nabídnout zdravější varianty,“ říká Mgr. Lada Nosková, nutriční terapeutka a zakladatelka společnosti DietPlan (MyDiet.cz).

Děti jsou snadno ovlivnitelné, všechno, co je naučíte od nejútlejšího věku, převezmou přirozeně za své, proto bychom jako rodiče měli odmalička korigovat a hlídat, co naše ratolesti snědí a v jakém množství. Právě v dětství se utváří správné stravovací návyky, které si pak děti přenáší do dospělosti. Jak je to tedy se sladkostmi, které samozřejmě milují a které si jen velmi těžko odpírají? Jak vybírat ty správné sladkosti a jak často je dětem dopřávat? A vyznáte se ve složení nejrůznějších sladkých dobrot a cukrovinek? Poradíme, jak na to chytře.

Děti a sladkosti: Je striktní zákaz dobrý? A kde je mez?

Jak vybírat sladkosti? Na tohle pozor!

„Určitě je na místě přísun sladkostí dětem korigovat, dávat jim je jen občas, nebrat je jako každodenní záležitost. A pečlivě sledovat složení, nebýt líní číst pozorně etikety na obalech výrobků. Vyhýbejte se nevhodným ztuženým pokrmovým tukům v ingrediencích, také umělým sladidlům a barvivům, sledujte množství kakaa v čokoládách, celkový obsah cukru jako takového. Nedejte na mýty typu: gumoví medvídci jsou dobří na klouby, sušenky s jogurtovou polevou jsou zdravé, bonbony s vitaminy podpoří imunitu... Není to tak. V dnešní době máte řadu možností, jak vymyslet pro děti zdravější řešení, uspokojit jejich touhu po mlsání a chuť na sladké a přitom nijak zásadně nehřešit. Pro příklad: čerstvé či sušené (nedoslazované) ovoce, pestrý ovocný salát nebo smoothie, čokolády s vysokým obsahem kvalitního kakaa, celozrnné sušenky z ovesných nebo jiných vloček nebo třeba müsli tyčinky bez polevy. Spoustu těchto dobrot zvládnete snadno vyrobit doma sami,“ doporučuje Mgr. Lada Nosková.

15 nejlepších potravin pro děti. Budou po nich zdravější a chytřejší!

Čokoláda, nebo její náhražky?

Pozor na výrobky, které sice vypadají jako tabulka čokolády nebo čokoládová figurka, ale nesou označení "čokoládová pochoutka". Ty totiž neobsahují předepsané množství kakaa. Aby byly levnější, obsahují místo kakaového másla ztužené rostlinné tuky a s nimi i vysoký podíl nasycených mastných kyselin, které se podílejí na zvyšování hladiny cholesterolu v krvi, a mají tak nepříznivý vliv na kardiovaskulární systém. Složení i chuťové vjemy jsou kvalitní čokoládě na hony vzdálené. Přednost proto dávejte kvalitním čokoládám s vyšším podílem kakaa. Podle legislativy musí mít hořká čokoláda celkový obsah kakaové sušiny ve výši 35 % a obsah kakaového másla minimálně 18 %. Oblíbená mléčná čokoláda už musí mít celkové kakaové sušiny méně, a to 25 %, a obsah mléčného tuku musí mít 3,5 %. Kakaové pekařské výrobky musí obsahovat nejméně 25 g kakaa v 1 kg hmoty nebo těsta před upečením. Do našich výrobků používáme navíc fair trade čokoládu a kakao, což označuje, že surovina je certifikovaná a pochází ze spravedlivého obchodu, to znamená, že lidé podílející se na výrobě dostali důstojnou odměnu,“ říká Hana Hermová, vedoucí výroby Biopekárny Zemanka. „Sladkosti neobsahují žádné látky, které jsou pro organismus důležité. Naopak například vitamin B nebo hořčík se při trávení sladkostí spotřebovávají. Konzumace nadměrného množství cukru přispívá ke zvyšování tělesné hmotnosti, vzniku zubního kazu a některých chorob,“ zdůrazňuje lékařka MUDr. Zuzana Urbanová, předsedkyně Občanského sdružení Výživa dětí.

Sušenky a oplatky raději bio než s palmovým tukem!

U sušenek nebo oplatek se snažte vybírat takové druhy, které nejsou jen slepencem palmového tuku, rafinovaného bílého cukru a bílé mouky. Vždy je dobré se porozhlédnout, nabídka v obchodech je bohatá. Zkuste například hledat mezi bioprodukty z ekologické produkce, zajistíte tím, že dítě dostane cukrovinku bez nadbytečné chemie, jako jsou například umělá barviva nebo pozůstatky pesticidů, které se mohou do obilnin dostat z půdy. „Ideální je hledat sladkost v celozrnné variantě. Nezůstanete-li jen u výrobků z obligátní pšeničné mouky, může dítko do sebe konzumací sušenky dostat i prospěšné živiny, jako jsou vláknina, vitaminy či minerální látky. Právě kvůli pestrosti živin používáme hodně suroviny v celozrnné podobě a saháme i k méně tradičním surovinám, jako jsou čirok, pohanka, špalda, oves, čočka a další,“ zmiňuje Hana Hermová.

Mikulášská nadílka. Máme super tipy, co dát dětem do punčochy. A nemusí to být jen sladkosti

Sladit se dá i jinak než cukrem

V první řadě je důležité zmínit, že slazení jakýmkoliv druhem sladidla by se nemělo přehánět. Sladké chuti můžete dosáhnout různými způsoby a existují vhodnější sladidla než rafinovaný bílý cukr. Ať už použijete při pečení přírodní třtinový cukr, med nebo třeba čekankový sirup, vše je lepší variantou než právě bílý cukr. Při nákupu sladkostí sledujte etikety a sáhněte spíše po těch, které jsou doslazeny rýžovým či agávovým sirupem nebo ovocnou šťávou. Platí, že cílem je najít takovou surovinu, která bude mít nějaké výživové benefity. Ovoce dodá dezertu vlákninu, vitaminy, minerály, stopové prvky a antioxidanty. Vyzkoušejte při pečení třeba jablka, hrušky či datle. Med je kromě obsahu vitaminů B a C lehce stravitelný a dodá i příjemnou vůni. Agávový sirup má nízký glykemický index a rýžový sirup neobsahuje na rozdíl od jiných sirupů fruktózu a je ceněn pro bohatý obsah vitaminu B.

Vánoce bez sladkostí? To prostě nejde!

Vyloučit sladkosti úplně z jídelníčku nemá smysl, protože děti pak mají zbytečné trauma ze zákazu, což není smyslem zdravé výživy. Kvalitní sladkost jim neublíží, pokud ji dostávají v rozumné míře a nenahrazuje plnohodnotná jídla. V opačném případě hrozí, že si dítě naplní žaludek sušenkami, kvůli tomu pak odmítá běžná jídla a ochuzuje se o živiny. Rodiče batolat by navíc během prosincového období měli mít na paměti, že dítě si buduje správné návyky. Když dostane smažené nebo jinak nezdravé jídlo, příště ho bude chtít zase.

„Pro děti jsou chuťově výraznější potraviny a pokrmy (slané, sladké, křupavé, kořeněné) zajímavější a atraktivnější. Pokud jim do jídelníčku začneme pravidelně zařazovat hranolky, nemůžeme se divit, že budou odmítat dušenou zeleninu,“ upozorňuje specialistka na výživu dětí Hana Knížková.

GALERIE: Tohle se nepovedlo. Podívejte se na nejšílenější domácí cukrářské pokusy!
Témata: Zdraví, Děti, Výživa a stravování, Batole, Děti a jídlo, Dětský jídelníček, jídlo, Cukr, Vánoce, Vánoce 2020, Kakao, Bonbony,, Občanské sdružení, Mikuláš, izolace, DietPlan, Sirup, Sušenky, Nutriční terapeutka, Vánoční stůl, Lada Nosková, Smoothie, Štědrovečerní večeře, Dobrota, Nadměrná konzumace, Zdraví na Heureka.cz

Video