Maminka.czVýchova

Děti a vnímání času. Jak jim pomoct zorientovat se?

Lenka Brožová 16.  8.  2023
Hovory s malými dětmi někdy připomínají legendární scénku Felixe Holzmanna a Ivy Janžurové: „Zítra hrajeme V sobotu večer, v neděli ráno a pozítří hrajeme Včera, dnes a zítra.“ Jestli vás vaše ratolest bombarduje otázkami typu „je už zítra?", "kdy bude za pět minut?", "za jak dlouhou chvíli – za krátkou, nebo za dlouhou?“, snaží se jen udělat si v tom časovém galimatyáši pořádek. Jak jí s tím můžete pomoct?

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Odpověď na některé zvídavé otázky ohledně času lze ukázat dětem prakticky. Princip střihacího metru nebo škrtacích políček lze báječně použít u toužebně očekávaných událostí typu narozeniny, příjezd babičky, odjezd k moři. Na některé dotazy ale aby byl člověk filozof: „Kdy už bude včera? Jak dlouho trvá sto let?“ A podobně...

„Otázkami děti zjišťují a ubezpečují se, jestli pojem, který zaznamenaly, dobře pochopily. Potřebují si ho správně zařadit, aby ho pak mohly vhodně použít,“ říká speciální pedagožka Marina Šimanová z poradny Pohodová rodina. Pokud dítě stále dokola řeší „za jak dlouho“, doporučuje připodobnit časový úsek k něčemu, co dítě dělá rutinně a dobře zná. Například: stejně jako si čistíš zuby, jako trvá Večerníček, ještě se jednou vyspíš… „Některé děti otázka času velmi zajímá a rodiče bombardují dotazy. Pak klidně můžete být kreativní a kreslit s nimi plakáty, vyplňovat kalendáře, v encyklopediích vyhledávat kdy, za kolik, před, za a podobně. Až si dítě udělá v časových pojmech jasno, tyto otázky přestanou, ale bude vás pak asi bombardovat zase něčím jiným. Dotazování je výhodný typ učení, ale pro rodiče přece jen trochu zatěžující,“ uznává Marina Šimanová.

VIDEO:  ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou) - jaké jsou příznaky a léčba?

Talent na odhad času je vrozený

S vnímáním času nemusíte nijak extra záměrně tlačit na pilu, většinu časových pojmů naprosto přirozeně používáme, když s dítětem mluvíme a čteme na konci batolecího věku. „Pasivní stránka vstřebávání pojmů je velmi důležitá, protože netlačí na výkon dítěte, které má čas si pojmy zafixovat. Aktivně je samo začne používat po čtvrtém roce. Tam mu můžete jemně korigovat význam a doplnit představu,“ upřesňuje Marina Šimanová. V předškolním věku už pak většina dětí chápe rozdělení roku na roční období a měsíce, dny a části dne. I když se jim některé hodně pletou, protože si je ještě nedokážou spojit s něčím konkrétním.

V pokračování pro předplatitele také najdete

Co dělat, když má dítě problémy s časovými údaji?

Jak to, že dětem se čas tak hrozně vleče, zatímco dospělým jako by doslova protékal mezi prsty?

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.

Vyzkoušet za 1 Kč Více informací
Témata: Děti, Výchova, Rodičovství, Péče o dítě a jeho výchova, mozek, stand up, Vnímání času, Vnímání, Marina Šimanová, Pojem, Večerníček, Pohodová, Teorie, Marina, Iva Janžurová

Video