Maminka.czDětská obezita

Děti, které sledují reklamu na jídlo, mají větší sklon k tloustnutí

27. 8. 2018
Děti, které sledují reklamu na jídlo, mají větší sklon k tloustnutí
Studie australských vědců prokázala, že děti, které viděly před jídlem reklamu na nějaké občerstvení nebo pochoutku, snědí poté větší porci. Odborníci požadují, aby se u takových spotů objevovalo varovné upozornění.

Německý výzkum z letošního roku zase ukázal, že přes 15 procent dětí a teenagerů od 3 do 17 let má nadváhu. Téměř šest procent je dokonce obézních. Jinými slovy, nadváhou trpí každé sedmé dítě. Tyto údaje však nejsou ničím novým, zhruba podobné číslo ukázaly výzkumy již v roce 2007.

Počet obézních dětí se v ČR za patnáct let zčtyřnásobil

Nedávná australská studie tvrdí, že sledování reklam u dětí prokazatelně zvyšuje denní příjem kalorií. V experimentu univerzit v Sydney, Liverpoolu a Wollongongu bylo 160 dětí na prázdninovém táboře náhodně rozděleno do čtyř skupin.

První skupina sledovala desetiminutový film s reklamní přestávkou, během níž běžely spoty na nezdravé produkty, jako jsou snídaňové cereálie, hamburgery nebo čokoládový krém. Druhá skupina hrála počítačovou hru a během ní viděla podobné reklamy.

Skupiny 3 a 4 také sledovaly film a hrály hru, ale během nich viděly reklamy na nepotravinové produkty. Vědci poté zkoumali, kolik jídla děti snědly při snídani a obědě a kolik během svačiny bezprostředně po filmu nebo hře.

Tlusté, nebo ještě roztomilé dítě? Kdy a jak řešit váhu dětí

Výsledek byl alarmující. Děti, které viděly reklamy na fastfoodové občerstvení, snědly za den v průměru o zhruba 50 kalorií více než děti z druhých dvou skupin. Ještě výraznější byl rozdíl u dětí s nadváhou, ty zkonzumovaly o skoro sto kalorií víc.

Na táboře, kde děti pobývaly, přitom nebyly produkty z reklamy vůbec nabízeny. Děti jedly obecně více bez ohledu na druh jídla.

V roce 2016 sledovali američtí vědci 60 dětí předškolního věku. Pokud svačily občerstvení známé z reklamy, přijaly během dne o 30 procent více kalorií.

„Bylo už několikrát nezvratně vědecky prokázáno, jak je pro děti škodlivé sledovat reklamu na fastfoodové pochutiny,“ říká Hans Hauner, výkonný ředitel německé Asociace diabetiků. „A my to stále jako společnost umožňujeme a tolerujeme. Tady není co vysvětlovat.“ V Německu proto sílí tlak, aby byly reklamy na nezdravé pochutiny pro děti zcela zakázány.

Spotřebu potravin však mohou příznivě ovlivnit také srozumitelnější informace o jejich složení a výživových hodnotách. Odborníci vítají například rozhodnutí firmy Danone. Ta se rozhodla zavést od příštího roku pro své výrobky pětistupňový systém varování podle míry „zdravosti“.

V snídaňových cereáliích je až na výjimky příliš mnoho cukru

„Spotřebitelé mají právo na srozumitelné informace – a také na zdravější volbu,“ doplňuje Barbara Bitzerová za Německou alianci nepřenosných chorob.

Zákaz reklam cílených na děti, které zobrazují nezdravé produkty, stejně jako reklam na vysokokalorické či přesolené potraviny doporučuje již dlouho Světová zdravotnická organizace. Její osvětou se nechávají inspirovat i gastronomické celebrity. Například slavný britský šéfkuchař Jamie Olivier se zavázal, že v jeho receptech a doporučeních nebude pro nezdravé pochutiny místo.

Dávat dětem jídlo za odměnu je cesta do pekel. Proč děti neuplácet jídlem?
Obezitu by rodiče neměli podceňovat, dítě z ní samo většinou nevyroste
Tohle se nepovedlo! Katastrofy při pečení. Očekávání vs. realita
Vánoční předplatné Maminka
Témata: Batole, Péče o dítě a jeho výchova, Jídelníček, Výživa a stravování, Dětský jídelníček, Dětská obezita, Sklon, Velká porce, Německý výzkum, Předškolní věk, Olívie, Snídaňové cereálie, Nové číslo, První skupina, Výživová hodnota, Tloustnutí, Děti, Jídlo, Německo, Čokoládový krém, Velký sklon, Americký vědec, Výkonný ředitel, Sydney, Australský vědec

Mohlo by vás zajímat
O druhé dítě se snažíme už osm let. Pořád se nevzdávám naděje
Záhada jménem syndrom ruka-noha-ústa. Pozor na záměnu
Poznáte moluska? Podívejte se, jak vypadají a jak se jich zbavit
Porodní pozice: Nikdo vám nemůže zakázat rodit vstoje nebo v dřepu
Nejsmutnější příběh! Miminko žilo jen sedmnáct minut. Z fotek až mrazí
Nejčastější mateřské hříchy: Tímhle brzdíte vývoj dítěte a možná to nevíte
Přiznání: Nenávidím mateřství. Dceru miluji, ale být matkou mě štve!
Otázky kolem přebalování: Jak často měnit plenku? Utírat, nebo umývat?
Růstový spurt: Období nenasytného kojence vás potká několikrát

Horoskopy

Beran Finální pracovní den je jako přes kopírák těch předešlých. Úspěšný a motivující. V profesní oblasti…

Jména pro děti

Největší výběr jmen.

Dnes má svátek: Mikuláš, Nikolas, Nicole





Aktuální vydání

Aktuální číslo časopisu

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Výhodné předplatné

Objednat předplatné