Maminka.czDětská obezita

Děti, které sledují reklamu na jídlo, mají větší sklon k tloustnutí

27. 8. 2018
Děti, které sledují reklamu na jídlo, mají větší sklon k tloustnutí
Studie australských vědců prokázala, že děti, které viděly před jídlem reklamu na nějaké občerstvení nebo pochoutku, snědí poté větší porci. Odborníci požadují, aby se u takových spotů objevovalo varovné upozornění.

Německý výzkum z letošního roku zase ukázal, že přes 15 procent dětí a teenagerů od 3 do 17 let má nadváhu. Téměř šest procent je dokonce obézních. Jinými slovy, nadváhou trpí každé sedmé dítě. Tyto údaje však nejsou ničím novým, zhruba podobné číslo ukázaly výzkumy již v roce 2007.

Počet obézních dětí se v ČR za patnáct let zčtyřnásobil

Nedávná australská studie tvrdí, že sledování reklam u dětí prokazatelně zvyšuje denní příjem kalorií. V experimentu univerzit v Sydney, Liverpoolu a Wollongongu bylo 160 dětí na prázdninovém táboře náhodně rozděleno do čtyř skupin.

První skupina sledovala desetiminutový film s reklamní přestávkou, během níž běžely spoty na nezdravé produkty, jako jsou snídaňové cereálie, hamburgery nebo čokoládový krém. Druhá skupina hrála počítačovou hru a během ní viděla podobné reklamy.

Skupiny 3 a 4 také sledovaly film a hrály hru, ale během nich viděly reklamy na nepotravinové produkty. Vědci poté zkoumali, kolik jídla děti snědly při snídani a obědě a kolik během svačiny bezprostředně po filmu nebo hře.

Tlusté, nebo ještě roztomilé dítě? Kdy a jak řešit váhu dětí

Výsledek byl alarmující. Děti, které viděly reklamy na fastfoodové občerstvení, snědly za den v průměru o zhruba 50 kalorií více než děti z druhých dvou skupin. Ještě výraznější byl rozdíl u dětí s nadváhou, ty zkonzumovaly o skoro sto kalorií víc.

Na táboře, kde děti pobývaly, přitom nebyly produkty z reklamy vůbec nabízeny. Děti jedly obecně více bez ohledu na druh jídla.

V roce 2016 sledovali američtí vědci 60 dětí předškolního věku. Pokud svačily občerstvení známé z reklamy, přijaly během dne o 30 procent více kalorií.

„Bylo už několikrát nezvratně vědecky prokázáno, jak je pro děti škodlivé sledovat reklamu na fastfoodové pochutiny,“ říká Hans Hauner, výkonný ředitel německé Asociace diabetiků. „A my to stále jako společnost umožňujeme a tolerujeme. Tady není co vysvětlovat.“ V Německu proto sílí tlak, aby byly reklamy na nezdravé pochutiny pro děti zcela zakázány.

Spotřebu potravin však mohou příznivě ovlivnit také srozumitelnější informace o jejich složení a výživových hodnotách. Odborníci vítají například rozhodnutí firmy Danone. Ta se rozhodla zavést od příštího roku pro své výrobky pětistupňový systém varování podle míry „zdravosti“.

V snídaňových cereáliích je až na výjimky příliš mnoho cukru

„Spotřebitelé mají právo na srozumitelné informace – a také na zdravější volbu,“ doplňuje Barbara Bitzerová za Německou alianci nepřenosných chorob.

Zákaz reklam cílených na děti, které zobrazují nezdravé produkty, stejně jako reklam na vysokokalorické či přesolené potraviny doporučuje již dlouho Světová zdravotnická organizace. Její osvětou se nechávají inspirovat i gastronomické celebrity. Například slavný britský šéfkuchař Jamie Olivier se zavázal, že v jeho receptech a doporučeních nebude pro nezdravé pochutiny místo.

Dávat dětem jídlo za odměnu je cesta do pekel. Proč děti neuplácet jídlem?
Obezitu by rodiče neměli podceňovat, dítě z ní samo většinou nevyroste
Tohle se nepovedlo! Katastrofy při pečení. Očekávání vs. realita
Témata: Batole, Péče o dítě a jeho výchova, Jídelníček, Výživa a stravování, Dětský jídelníček, Dětská obezita, Denní příjem, První skupina, Olívie, Čokoládový krém, Velká porce, Velký sklon, Německo, Děti, Nové číslo, Německý výzkum, Kalorie, Pochutina, Spotřebitel, Americký vědec, Australský vědec, Výkonný ředitel, Snídaňové cereálie, Předškolní věk, Občerstvení

Mohlo by vás zajímat
Proč jsou prarodiče pro vnoučata tak důležití? Tady je sedm důvodů
11 symptomů, které prozradí, že jste těhotná
Čekáte miminko? Oznámit to můžete vtipně a s nápadem. Třeba takto
Babičky mají rozmazlovat, ale tchyně to opravdu přehání

Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Předplatné

Aktuální číslo časopisu