[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Myslete na to, že děti čelí v on-line prostoru úplně stejným nástrahám jako dospělí, nejrůznějším reklamám, lákavým pobídkám k dalším nákupům, ale i vychytralým podvodníkům. Pomozte jim s bezpečností v digitálním světě a s osvojením základních principů finanční gramotnosti. Koneckonců na případné maléry doplatíte vy, rodiče. To vy budete platit.
“Umět posoudit důvěryhodnost nalezených informací, nastavit si zdravou hranici mezi časem stráveným on-line a offline nebo využívat média bezpečně, to jsou v dnešním světě klíčové dovednosti,” zdůrazňuje Karel Strachota, ředitel vzdělávacího programu Jeden svět na školách (JSNS) společnosti Člověk v tísni.
I děti se mohou setkat s phishingovými útoky, které cílí na získání přístupových hesel, bankovních údajů a dalších osobních informací, jejichž zneužití může vést k finančním ztrátám či krádeži identity. Jak to probíhá? Dítěti přijde podvodný e-mail, SMS nebo zpráva přes sociální sítě, která vypadá velmi adresně a působí důvěryhodně, jako odesílatele uvádí banku, poštu atd. Zprávy obsahují žádost o informace k platební kartě nebo přihlašovací údaje do internetového bankovnictví. Jejich součástí bývá i odkaz na externí stránky, který uživatele navádí na škodlivý web.
Řešení je jednoduché: poučte včas dítě, aby nikdy neklikalo na odkazy v nevyžádaných zprávách v e-mailu, na Facebooku a dalších sociálních sítích, aby neotevíralo přílohy nevyžádaných e-mailů a nesdělovalo zásadně nikomu citlivé údaje ani po telefonu. To platí i pro populární on-line bazary, na kterých děti čím dál častěji zkouší nakupovat i prodávat, ať už to pravidla prodeje kvůli věku povolují či nikoli. Poučte potomky, že ani tam nesmí nikomu poskytnout kompletní platební údaje stejně jako při phishingovém telefonátu, jenž může působit jako skutečný hovor z banky nebo jiné instituce.
Rizika v sobě skrývá i on-line nakupování. Ukažte dítěti, že za nakupováním zboží on-line není jen jeden klik, ale i potřeba ověřování. Má společnost, u které chce nakoupit, dobrou pověst a pozitivní recenze od zákazníků? Ověřujte například na srovnávačích, jako je Heuréka. Díky novele zákona č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele se podstatně snížilo riziko falešných recenzí stejně jako mazání negativních recenzí provozovatelem e-shopu.
„Novela zákona o ochraně spotřebitele zavedla jako nekalou obchodní praktiku zveřejňování falešných spotřebitelských recenzí či jejich zkreslování. Za takové jednání hrozí prodejci sankce. Pokud byl spotřebitel takovou nekalou obchodní praktikou ovlivněn, je oprávněn od smlouvy odstoupit do 90 dnů od jejího uzavření, případně požadovat přiměřené snížení ceny podle závažnosti a povahy nekalé praktiky,“ uvádí Martin Krechler, advokát a společník Krechler a partneři, advokátní kancelář.
Důležité je také věnovat pozornost popisu produktu a kontrole jeho funkce a specifikace. Pokud je to možné, vyzvěte dítě, aby se na vybraný výrobek podívalo předem v kamenném obchodě, případně si ho nechalo na kamennou prodejnu doručit. Může tak za zboží zaplatit až při převzetí či po jeho vyzkoušení a lépe se mu přímo na prodejně vyřeší případná vada produktu nebo jeho nesoulad mezi internetovým popisem a skutečností.
Naučte své potomky, jak rozpoznat kvalitní zboží od toho nekvalitního, jak nenaletět falešným slevám nebo jak nenakoupit místo originálů padělky. Upozorněte je, že ne všechny slevy jsou skutečné. Proto je dobré vždy porovnat cenu produktu před a po slevě. Novela zákona o ochraně spotřebitele sice prodávajícímu ukládá povinnost sdělit kupujícímu informace o nejnižší ceně, za kterou kdy zboží prodával, ale vyhledat si, zda zboží nemohu koupit jinde levněji, se může vyplatit. A v dnešní on-line době to není nijak náročné.
Pozor však, nápadně nízká cena u některých značkových produktů může být indikátorem, že se jedná o padělané zboží. Opět je nutné zkontrolovat samotný produkt (např. soustředit se na etikety a loga výrobce) a prověřit i pověst e-shopu. S tím pomůže například webový portál České obchodní inspekce Rizikové e-shopy – COI. Jistotou pak je nakupovat značkové zboží pouze na originálním e-shopu konkrétní značky.
Potřebuji, nebo chci? Osvojit si principy finanční gramotnosti a poučit dítě o rozdílech mezi jeho potřebami a přáními je velmi důležitý odrazový můstek pro jeho další nakládání s penězi.
„Rodiče i školy by měli být těmi hlavními, kdo dítěti ukáže, jak s penězi nakládat. Naučte je, že utrácení peněz by mělo být založené na plánu a rozumných rozhodnutích. Bezhlavé utrácení, které je na internetu navíc velmi pohodlné, v dětech může zakořenit špatné návyky a ty se mohou přenést i do dospělosti. Abychom finanční gramotnost dětí posílili, vytvořili jsme výukové materiály pro žáky od 9 do 13 let, které jsou zdarma ke stažení na stránkách ManoMoneta.de/cz (ZDE). Sestavit si vlastní rozpočet a vyzkoušet si jeho správu můžete se svými dětmi i doma. Důležité je finanční vzdělávání neodkládat,“ apeluje Vladimír Vachel, jednatel inkasní společnosti EOS KSI.
Podle statistik Policie ČR kyberkriminalita v Česku roste. Jen za minulý rok policie eviduje více než 18,5 tisíce trestných činů v kyberprostoru. Velké nebezpečí představují i vyloženě škodlivé aplikace, které míří také na děti, a podobně jako u phishingových útoků je jejich cílem získat citlivé údaje, případně doručit závadný kód. Podvodné aplikace se mohou tvářit jako čtečky QR kódů, editory fotek nebo populární fotofilmy (jako například nedávno aplikace Barbie na sociálních sítích), které jsou u dětí velmi trendy. S jejich stažením však dojde k aktivování drahého předplatného nebo se jejich prostřednictvím uživatelům ukazují reklamy, které mohou děti svést na škodlivé weby, kde opět mohou narazit např. na přihlášení ke zpoplatněným prémiovým službám.
Ochranou je stahovat aplikace jen z Google Play či App Store, před stažením zkontrolovat recenze a hodnocení aplikace a zpozornět, když po dětech bude aplikace žádat přístup k fotografiím, kontaktům a jiným citlivým údajům, které by mohly být zneužity. Naučte své ratolesti nestahovat bezhlavě vše, o čem si kamarádi povídají, a společně si před stažením další aplikace zkuste zodpovědět bazální otázku: Opravdu aplikace potřebuje povolit přístupy ke všem údajům v telefonu?
On-line hraní představuje nejen finanční rizika. Děti se mohou setkat i s manipulací, šikanou, závislostí, se závadným obsahem, krádeží citlivých údajů a podobně. Finanční riziko představují tzv. mikrotransakce (také v bezplatných hrách), kdy děti nakupují po malých částkách vylepšení pro svého avatara. Může se jednat o desetikoruny až stokoruny za nový outfit nebo charakter. U nízkých částek není vyžadováno další ověření a platba je rovnou stržena pomocí spárování s platební bránou. Uživatel pak může být velmi překvapen celkovým obratem na svém účtu.
Nebezpečná může být i reklama, která na děti v průběhu hraní her vyskakuje. Stejně jako u škodlivých aplikací, i tady může představovat riziko zneužití citlivých údajů nebo aktivování placených služeb, pokud na ni dítě bude reagovat.
Pokud vaše dítě hraje hry na počítači, mobilu nebo tabletu, proberte s ním, ať na reklamu nereaguje, ani v tomto případě neposkytuje své platební či osobní údaje a zamyslí se nad nákupy pro vylepšení své virtuální postavy či herního prostředí. Dobrou radou může být, aby si rodič zkusil hru dítěte zahrát, a seznámil se tak se světem a jeho nástrahami, kde se jeho dítě pravidelně pohybuje.
„Chceme pokračovat v aktivitách věnujících se prevenci a vzdělávání v tématech bezpečnějšího internetu a efektivněji působit v oblastech mediálního vzdělávání, digitálních práv dětí, krizové intervence a specializované pomoci sexuálně zneužitým dětem," říká Tomáš Fuňka z CZ.NIC, jenž je garantem projektu českého Safer Internet Centra.