Maminka.czVýchova

Děti s diářem byznysmena aneb Pozor na překroužkování!

Lenka Brožová 6.  3.  2023
Jako rodiče se v dobré víře snažíme nic nezanedbat, zejména rozvoj svého potomka ne. Školkové dítě ještě komolí české skloňování, a už ho vodíme na angličtinu. Do toho nějaká ta hudebka nebo výtvarka – co kdyby se projevily umělecké sklony po pradědovi? U kluků fotbal nebo hokej, u holek balet nebo gymnastika. A to jsme prosím pěkně teprve v předškolním věku!

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

S nástupem do školy se přidávají intelektověji zaměřené kroužky typu robotika, programování a spol. A nad každým z nich se vznáší rodičovský požadavek (přesně ten, který se nám v dětství zaklínil mezi hemisféry): „Když už to děláš, tak to dělej pořádně!“ Někdy do toho vstupuje i tzv. přenos, kdy dítě realizuje nedosažené cíle rodičů, případně prarodičů.

A ze školou povinného dítka, které by mělo pronikat do tajů prvouky a lézt po stromech, se stává přestimulovaný neurotik s diářem byznysmena. Učitelé tlačí, rodiče tlačí. „Jen ať si zvyká, život se s ním taky nebude mazlit,“ obhajují se. Potíž ale je, že v tomto věku si dítě s takovou mírou stresu ještě neumí poradit.

VIDEO: Jak vybrat vhodný sport pro dítě?

Když už to děláš, tak to dělej pořádně

„Děti z aktivit ztrácí radost a volný čas se stává jen časem dalších povinností. Někdy přejímají natolik pasivně tuto roli, že jsou schopné i okolí sdělovat, že všechny ty aktivity je baví. Přitom se u nich ale začnou projevovat typické psychosomatické obtíže – ranní bolesti hlavy, nevolnost až zvracení před danou aktivitou, poruchy spánku, vysoká únava, tiky, plačtivost, agresivita,“ popisuje v článku Tlak na výkon a přetěžování dětí Markéta Švamberk Šauerová z Vysoké školy tělesné výchovy a sportu Palestra.

My rodiče prý často zareagujeme tak, že vyhledáme odborníka. Obáváme se totiž, zda naše dítě v kroužku někdo nešikanuje nebo zda třeba učitel nevolí nevhodné pedagogické přístupy. Někdy taky dojdeme k závěru, že "potomek asi nese špatně svůj průměrný výkon", a hledáme cesty, jak jeho výkonnost zvýšit... Což ale znamená další stupňování tlaku!

A teď si uvědomte, jak dokáže pracovní, ale i soukromý tlak na výkon zamávat s vaší vlastní sebeúctou. A co teprve dělá s tou dětskou! 

Jak vybrat správně zájmový kroužek? Nepřehánějte to a nechte dítě rozhodnout samo

Musíš se víc snažit!

Modelový příklad: váš potomek vytrvale nosí ze školy trojky z matematiky. „Musíš se víc snažit,“ povzbuzujete ho. Jenže tahle rada je úplně na nic! Je to vlastně kritika, že nedělá dost. Nedodává dítěti žádný praktický návod na zlepšení. Jak by takový návod mohl vypadat?

  • Například jako plán, kdy a jak (rozumně!) dlouho se s ním bude kdo doučovat. Přičemž dítě by nemělo být figurkou. Mělo by se aktivně do plánování zapojit, samo podat návrhy, nakreslit třeba vlastní rozvrh, vybrat si, kdo mu bude pomáhat, kde a kdy.
  • Důležitý je i cíl. Tím není a priori lepší známka, ale práce s vlastními kompetencemi. Protože upřímně – ve skutečném životě si obvykle vystačíte víceméně s trojčlenkou. Ale s vlastními kompetencemi neboli dovednostmi operujete dnes a denně.
  • Možná byste taky mohli dát ambice stranou a zauvažovat, jestli ta trojka z matematiky není prostě strop. Každý máme jiná nadání, tak to je. Ukočírujte proto své ambice a zeptejte se na názor učitele. Můžete se obrátit i na pedagogicko-psychologickou poradnu, kde mají k dispozici testy, jež rozpoznají slabé a silné stránky vašeho dítěte. Prostě zmapujte situaci.

A dejte ratolesti najevo svoji podporu a zájem.  A hlavně to, že takové, jaké je, je úplně v pořádku. „A někdy je i v pořádku nebýt v pořádku,“ zkrotila mě nedávno šetrně třídní učitelka mé dcery. A pak mi dost nešetrně doporučila: „Nechte holku dýchat, ano?“

Dělám, co můžu...

Znáte akci Děti píší Bohu? Byla jsem před dvěma lety ve znojemském kostele sv. Mikuláše na výstavě těchto vzkazů. Fotografie z této akce se dodnes šíří sociálními sítěmi. Vzkazy jsou dětsky bezprostřední („milý Bože, je pan farář tvůj kamarád, nebo se znáte jen pracovně?“), úsměvné („milý Bože, na karnevalu budu za čerta, nebude ti to vadit?“) i hloubavé („milý Bože, když necháváš umírat lidi a musíš pak dělat nové, proč si raději nenecháš ty, co jsi už udělal?“). Mě osobně chytl za srdce i za svědomí tenhle: „Milý Bože, dělám, co můžu. Franta.“

A my pro vás máme taky jeden vzkaz: Tak to prosím sobě i dětem dovolte a všichni povolte…

Kolik kroužků je pro děti ve školce a pro prvňáky tak akorát? Méně je více!
Zájmové kroužky pro děti: Které jsou momentálně největším hitem a jak správně vybrat?
Témata: Předškolák, Rodičovství, Péče o dítě a jeho výchova, Školák, Rodina a vztahy, Výchova, Rodiče, ambice, Hokej, angličtina, Gymnastika, Balet, Potomek, Byznysmen, Diář, Fotbal, Děti