Maminka.czDětská obezita

Za rok až deset kilo navíc. Děti se nehýbou a tloustnou. Lékaři varují před epidemií obezity

Simona Procházková 22.  9.  2021
Kvůli pandemii covidu a opatřením s ní spojeným razantně přibylo a ještě přibude obézních dětí, shodují se odborníci. Obecně jim chybí každodenní přirozený pohyb, kvůli zrušeným sportovním kroužkům a tělocviku navíc přišly o několik hodin pohybu týdně. Jsou apatické, znuděné, ztrácejí motivaci jít si zasportovat. Psychické napětí a stres navíc řešily jídlem a sladkostmi. Následky si mohou nést celý život.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Špatná strava, malý energetický výdej, psychické potíže, ztráta motivace, změna pohybových stereotypů… Čím déle byly děti zavřené doma, bez možnosti chodit do školy, stýkat se s kamarády, společně sportovat, věnovat se svým zájmům, popadnout koloběžku nebo míč a řádit celé odpoledne s partou na hřišti, tím hůře celou situaci snášely. Domácí izolace a s ní spojený totální rozklad zaběhlého denního režimu negativně ovlivňovaly jejich zdraví, fyzické i psychické. Přibývání na váze je jen jedním z problémů. Ale velice závažným.

Rok pandemie s výrazným omezením pohybových aktivit dětskému zdraví rozhodně neprospěl. Dětská nadváha a obezita se tak v poslední době stávají palčivým tématem, které trápí rodiče i odborníky. 

VIDEO: Děti s nadváhou jsou zrcadlem vaší výchovy. Vážně je chcete trestat dietou?

„Aktuální doba je specifická a dlouhý pobyt doma se jistě podepíše na rozvoji nových patologických stereotypů chování u dětí. Velká míra stresu se pak může podepsat i na hledání způsobů, jak zahnat nudu. A jedním z nich je přejídání. To společně s nedostatkem pohybu pak může být příčinou možná pomalého, ale u mnohých dětí trvalého nárůstu tělesné hmotnosti. Domácí izolace byla stresovou záležitostí nejen pro rodiče, ale i pro děti, které, stejně jako my, tuto změnu snášely s různou mírou stresu. Zatímco mnozí dospělí sahali častěji po sklence vína, děti pak po sklenici Coly, slazené minerálky či pytlíku brambůrek. No, a když to všechno sečteme, některé děti váží po roce pobytu na distanční formě výuky až o deset nebo patnáct kilo více, popisuje primář dětského oddělení Nemocnice Agel Ostrava MUDr. Jan Boženský, předseda Sekce pediatrické obezitologie České obezitologické společnosti JEP.

Za obezitu dětí jsou odpovědní především rodiče

Nedostatek pohybu, nevyhovující jídelníček a špatnou životosprávu by u svých dětí měli řešit především rodiče. Ti se často vymlouvají, proč nemohou s potomky sportovat nebo chodit pravidelně ven. Ať už kvůli covidu, pohodlnosti nebo nedostatku času. Podle pediatrů ale ani rodiče, kteří se snaží s dětmi pravidelně hýbat a sportovat, jim nedokážou plně nahradit tréninky, které měly před pandemií. Vydrží to možná pár týdnů nebo dva či tři měsíce, po roce ale už i to největší odhodlání pokulhává.

Každé čtvrté dítě je tlusté! Co dělat, abyste neměli doma metráčka?

Děti a pohyb: optimismus vystřídala beznaděj

Během první loňské jarní vlny karantény se někteří lékaři vyslovovali ve smyslu, že jde o příležitost pro rodiče, jak pomoci dětem změnit každodenní návyky. Ať už jde o stravování, pohyb a celkový životní styl. Rodiny najednou trávily téměř veškerý čas společně, což rodičům umožňovalo dohlížet na to, aby děti jedly zdravě a pravidelně a neseděly celé dny přilepené k monitorům a televizním obrazovkám. Rodičům to nahrávalo i k tomu podnikat s potomky denně nějaké sportovní aktivity. Nadchnout je pro pohyb. Podle průzkumů jsme se skutečně loni na jaře v rámci první covidové vlny hýbali mnohem více. Šlo o něco zcela nového, bylo teplé počasí a zčistajasna spousta času na procházky, vyjížďky na kole, toulání po lesích. Jenže optimismus a radost z nicnedělání se při další podzimní a zimní karanténě vytratily a vystřídala je beznaděj, apatie, pocity osamělosti a zmaru.

Z postele k počítači a kila přibývala

Řadu měsíců se školáci každé ráno místo sprintu do školy překulili z postele k počítači, někteří ještě v pyžamu, nudu a dlouhou chvíli zajídali nejrůznějšími dobrotami. K lepší náladě si dopomáhali sladkostmi, nesměli na sportovní kroužky a tréninky, rodiče od rána do večera levitovali mezi domácností, nákupy, home office a pracovními povinnostmi a neměli čas na společné sportování nebo dlouhé procházky.

Nešlo ale bohužel o trend jen a pouze "covidové" doby. Podobnou situaci vídáme mnohdy i dnes. Namísto toho, aby rodiče své ratolesti vyhnali ven, ideálně se k nim sami připojili, často jen tiše a bezmocně sledují, jak vysedávají u svých elektronických hraček, jsou přišroubovaní k tabletu nebo televizní obrazovce. S povzdechem: „No, je to děsný, ale aspoň mám čas uvařit, uklidit, vypít si v klidu kafe, vyřídit pracovní telefonát, dopsat report na poradu, vyžehlit atd..."

Koloběžky jsou in! Jak vybrat tu nejlepší pro vaše dítě?

Roste generace Otesánků

Pravda je taková, že pohybem trávíme my i naše děti stále méně času, což je také příčinou, že se v našem těle mění poměr svalové hmoty a tukové tkáně. Laicky řečeno, čím línější člověk, tím méně svalů, pomalejší spalování (metabolismus), a tuky se tak mnohem snadněji ukládají do „zásob“. Od loňského září přibraly české děti v průměru čtyři až pět kilogramů, od loňského března jde u některých dokonce až o desetikilogramový nárůst tělesné hmotnosti, tvrdí obezitologové a pediatři (tato alarmující fakta ukázal mj. průzkum Univerzity Palackého v Olomouci). 

U dětí je základem správná motivace k pohybu. A jak si ji udržet? Děti, zejména ty menší, nejsou totiž příliš stavěny na individuální sporty, potřebují kamarády, spoluhráče, kteří povzbudí a probudí soutěživého ducha. Právě kolektiv dokáže zpravidla dítě u sportu udržet a nadchnout jej.

Jak vybrat sportovní kroužek pro dítě? Nenuťte ho do toho, co baví vás

Pohyb by měl hlavně bavit. Jak motivovat děti ke sportu?

Pandemie covidu nám ukázala, že zdraví je nenahraditelné a je třeba k němu přistupovat zodpovědně, pečovat o něj, a to nejen ve chvíli, kdy je ohroženo. S výchovou k odpovědnosti za vlastní zdraví je proto třeba začít už v dětství a sportování je účinnou prevencí obezity i dalších zdravotních potíží. Dostatek pohybu by tak měl být nedílnou součástí vývoje dětí od raného věku. Při budování vztahu dítěte ke zdravému a pravidelnému pohybu má být na prvním místě rodina, později také škola.

Jak ratolesti zvednout z gauče? Buďte jim vzorem a vymýšlejte společné aktivity. „Je velmi důležité, aby děti vnímaly pohyb pozitivně, a ne jako nezáživnou povinnost. Sport může být tím nejlepším lékem, zvlášť když přináší radost. Důležité je, aby rodiče vztah ke sportu u dětí podporovali a sami jim šli příkladem,“ říká Hana Kadečková, tisková mluvčí Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra ČR.

Děti tloustnou a nic je nebaví? Zacvičte si společně s nimi jógu a uvidíte ten rozdíl!

Děti s nadváhou a obezitou se snaží zapojit a zaktivizovat rovněž projekt Děti na startu, který je seznámí s jednotlivými druhy sportu a umožní jim vyzkoušet a vybrat, co je bude bavit. „Projekt vznikl před osmi lety, kdy jsme si začali všímat narůstajícího počtu dětí s obezitou, dětí, které nesportují a třeba se i zbytečně omlouvají z tělesné výchovy. Také jsme zjistili, že děti si často myslí, že sport je jen pro vyvolené, ale to samozřejmě vůbec není pravda,“ popisuje začátky celorepublikového projektu Děti na startu jeho autorka cvičitelka a trenérka Jana Boučková z Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz.

Co můžete pro děti udělat vy sami doma? Rozhýbejte je!

Jana Boučková, autorka projektu Děti na startu (detinastartu.cz)

  • Základem je pravidelný režim. Ať už máte děti školou povinné anebo předškoláky, zaměřte se na každodenní harmonogram a pravidelné cvičení. Děti zbaví nudy a pomůže jim zvládnout zdlouhavé dny jinak než na internetu a u televize.
  • Dostatek pohybu každý den. Namísto školy, ve které mají děti nejméně dvě hodiny tělesné výchovy týdně a řada z nich navštěvuje sportovní kroužky, se nyní jejich pohyb do značné míry snížil. A proto dbejte na to, aby ho měli dostatek i doma. Bude to mít pozitivní vliv na jejich fyzické i psychické zdraví.
  • Buďte vzorem. Děti si budují aktivní vztah k pohybu a sportování odmalička a od rodičů. Jsou totiž jejich prvním vzorem. Budete-li sami aktivní, je vyšší pravděpodobnost, že vás budou následovat i děti. Upevní si tak zdravé návyky a lásku ke sportování, která funguje nejen jako prevence proti nadváze, ale je důležitá také pro motorický vývoj.
  • Ve dvou se to lépe táhne. Donutit se cvičit doma může být těžší, proto se dětem nesmíme divit, že se jim občas nechce. Zkuste to proto společně. Spojte síly, začněte pozvolna a udělejte si plán, vzájemná motivace pomůže a zdravě „nakopne“. Začněte třeba hned, a to doma v obýváku. Skvěle tak v dětech podpoříte soutěživost a zabavíte je.
  • Najděte, co vás baví. Umění pohybu je klíčovou vlastností v životě a děti by si ho měly osvojit odmalička. I když mohou mít pocit, že jim to nejde, měli byste je podpořit. Potřeby každého jsou individuální a každému vyhovuje něco jiného. Zkuste tak s dětmi najít to, co bude bavit právě je. Švihadlo, koloběžka, posilování, tanec, badminton, anebo jóga? Hledejte.
  • Hýbejte se s olympioniky. Zkuste tréninková videa s olympioniky, kteří vám ukážou, jak správně provádět nejrůznější cvičení. Do projektu se zapojili olympijští sportovci, jako je česká rekordmanka Šárka Kašpárková nebo Jiří Prskavec, vodní slalomář. Nebudete potřebovat speciální nářadí, stačí vám vaše děti a odhodlání. Lekce najdete na webových stránkách sportvokoli.cz, které připravila Sazka společně s Českým olympijským výborem.

Speciál o koronaviru

Koronavirus se objevil poprvé na začátku prosince 2019 v  čínském městě  Wu-chan. Onemocnění, které tento koronavirus způsobuje, dostalo označení COVID-19.  Koronaviry vyvolávají nemoci od běžného nachlazení po syndrom akutního těžkého onemocnění dýchacích cest. Onemocnění se přenáší vzduchem  kapénkovou infekcí a nejčastěji zasahuje sliznice horních a dolních dýchacích cest a spojivky. Inkubační doba je 7 - 14 dní. Mezi příznaky koronaviru patří zvýšená teplota, dušnost, kašel, únava a bolesti svalů.

Uzavření škol|Nárok na ošetřovné|Testování na koronavirus|Léčba koronaviru|Rouška bez šití
 
Témata: Zdraví, Koronavirus, Rodiče, Děti, Děti a nemoci, Dětská obezita, Sport, karanténa, Pohyb, izolace, Tisková mluvčí, Distanční výuka, sportovci, pandemie, Nuda, Stres, Olympionik, Nicnedělání, Český olympijský výbor, Jan Boženský, Internet, Levi, Šárka Kašpárková, Kilo, Epidemie, Zdraví na Heureka.cz
Mohlo by vás zajímat
Perličky ze žákovských knížek: Tyhle poznámky vás zaručeně pobaví, máte nějakou podobnou?
kog sim
Školák
Těhotenství s trojčaty týden po týdnu. Podívejte se na neskutečnou proměnu ženského těla
kog
Těhotenství
Tyto trapasy se nám opravdu staly! Maminky přiznaly, jaké zážitky si odvezly s sebou z porodnice
redakce
Porod
Mateřské výčitky svědomí: Jak se jimi nenechat zničit?
Novák Matějková Markéta
Časopis Maminka
Tohle že je máma 5 dětí? Známá fitness trenérka ukázala své tělo 9 týdnů po porodu dvojčat
Formánková Simona
Po porodu
Syn se narodil hodinu po přijetí do porodnice, sama jsem mu nahmatala hlavičku: Jana se s námi podělila o porodní příběh i fotky
Formánková Simona
Vaše porodní příběhy
Markéta a porod miminka koncem pánevním: V hlavě jsem měla nastaveno, že se Anežka narodí přirozeně!
Víchová Tereza
Maminka v porodnici
Herecký pár Megan Fox, Brian Austin Green a jejich tři synové: Rodinu, která se rozpadla, elegantně stmelila "macecha"!
Mrázková Dita
Slavní rodiče
Jako vejce vejci? Těchto 12 dětí celebrit vypadalo ve stejném věku přesně jako jejich rodiče
Formánková Simona
Galerie