Maminka.czKojenec

Dětské poznávání světa

, Časopis Maminka
30. 6. 2009
Dětské poznávání světa
Každý z pěti smyslů plní v životě dítěte svou nezastupitelnou roli. Cesta k jejich dokonalosti je však dlouhá – sluch, zrak, čich, hmat a chuť se od narození vyvíjejí postupně a záleží i na vás, jak budete svému dítěti v jejich rozvíjení pomáhat.

Oproti jiným živočichům se my lidé rodíme velice nezralí. A tělesná a rozumová nevyspělost je na rozdíl od té smyslové vidět na první pohled. To, co je u nás dospělých druhořadé, je u novorozenců naopak prioritní – sem patří čich, chuť a hmat. Vzpomeňte si na své miminko, jak s oblibou všechno ocucalo, ohmatalo a očichalo – to vše mu totiž pomáhalo k lepší orientaci ve světě.

Takovou chuť už my dospělí moc nepotřebujeme a ze všech pěti smyslů je v dospělosti na posledním místě. Hmat má svůj význam až do předškolního věku – podívejte se na své děti, pokud jsou právě v batolecím období. Co dělají s rukama? Pořád si s nimi hrají, všechno, co vidí, vezmou do rukou a musejí si to „ohmatat“, aby to pořádně poznaly. A co si budeme povídat, v poznávání nových věcí jsou děti mnohem šikovnější a odvážnější než my rodiče.

Bez smyslového vývoje by se děti nic nenaučily, pomocí smyslů poznávají nejen to, jak věci vypadají a chutnají, ale také jaký mají zvuk. Bez tohoto „zkoušecího“ vývojového období by život nebyl životem. Patří k němu stejně jako vše ostatní. A pro děti je tohle období, kdy se rozvíjejí jeho smysly, jedno z nejdůležitějších. Je pro ně také mozaikou tisíce záhad a tajemství, které čekají na poznání...

ZRAK

Miminka se rodí se s nedokonalým viděním. Máma s tátou vidí barevně, novorozenec však vidí jen odstíny šedé, a to ještě na krátkou vzdálenost. Všechny hračky, které mu nabízíte, byste mu měli dávat tedy co nejblíže jeho očím – umí je rozeznat na vzdálenost 6 metrů (kdežto my dokonce na vzdálenost 245 metrů!).

Nemáte představu, jak vlastně to vaše miminko vidí? Zkuste jednoduchý pokus: Zatáhněte závěsy, rolety, žaluzie, zhasněte a zapalte svíčku. Co vidíte? Skoro nic, že? A přesně tohle vidí (či spíše nevidí) vaše dítě.

Vidí vaše obrysy, ale ne detaily, vidí jen věci, jež jsou velké – a třeba takovou kočku uvidí jen tehdy, když se začne hýbat. Ovšem nebojte se, zrakové dovednosti dítěte se rychle zlepšují – v 16 měsících už vidí stejně dobře jako my.

4 týdny: Obě oči se pohybují současně, miminko zaměřuje a vnímá předměty, které jsou umístěné stranou jeho zorného pole. Umí rozeznat obličej své maminky, umí plakat a tečou mu slzy.

6–12 týdnů: Dítě už se může dívat koutkem oka, oči pracují společně a pohybují se za předměty. Zajímají ho hrany, rohy a křivky. Dokáže už zaostřovat na blízké předměty. Dává přednost tomu, co se hýbe.

12–20 týdnů: Vidí ostřeji i to, co se nepohybuje. Rozeznává známé věci – svoje ruce pozoruje při pohybu, zaostřuje na obraz v zrcadle, ale samo se ještě nepozná. Vnímá jasněji kontrasty a zřetelné okraje.

20–28 týdnů: Rádo se už dívá na složitější věci, dovede měnit polohu, aby na tyto věci vidělo, zraková ostrost je 800krát lepší než po narození.

28–52 týdnů: Vidí téměř tak jasně jako dospělý, i když je stále tak trochu krátkozraké. Sleduje i rychle se pohybující předměty.

Po prvním roce: Má už vynikající vizuální paměť a umí najít i věci, které ztratil někdo jiný a které byste vy asi nenašli...

SLUCH

Miminko se rodí na svět s dobrým sluchem, který je vyvinutější než například zrak. Stačí krátká doba, než se mu pořádně vyčistí sluchová trubice, která je zpočátku ještě naplněná tekutinou, a sluch dítěte je pak stejně dobrý jako sluch rodičů. Jediné, čím je jeho schopnost slyšet omezena, je směr, odkud zvuk přichází. Miminka jsou velice citlivá vůči zvukům, a to dokonce velice tichým. Slyší jak vysoké, tak hluboké tóny, ale radši mají ty vyšší. Snad proto novorozenci zbožňují vyšší hlasy svých maminek oproti hlubším tatínkovským.

A představte si, že dítě v tomto věku slyší skvěle i vysoké pískání televize nebo jiných radiopříjímačů. Děti se rády pohybují do rytmu lidského hlasu a zpozorní, když na ně někdo promluví. To ovšem není nic nového pod sluncem, vždyť zvuky slýchalo miminko už dávno před narozením – všechny totiž prostupovaly břišní stěnou a uši jsou vytvořeny již několik měsíců před porodem. Dítě má tak v prvních měsících života radost z konejšivých zvuků, které připomínají tlukot matčina srdce, proudící krev a činnost střev – není tedy divu, že kojenci vůbec nevadí zvuk pračky, vysavače nebo motoru auta a že ho tyto zvuky dokonce uklidňují a nezřídka uspávají (vzpomínám na případy, kdy matky uspávaly své malé nespavce právě tak, že je posadily do autosedačky v autě a jezdily s ním kolem paneláku, dokud neusnulo).

4 týdny: Dává přednost ženským hlasům a vysokofrekvenčím zvukům, rozeznává jednoduché zvuky, například „p“ od „b“. Má rádo složité zvuky a rádo poslouchá, když mu vyprávíte (přestože tomu nerozumí).

8–12 týdnů: Sleduje vás, když na něj mluvíte a otáčí se za zvukem – doleva nebo doprava v reakci na hlas, pokaždé však nedokáže mluvčího „najít“.

12–16 týdnů: Umí už uhodnout, odkud zvuk přichází a podívá se dokonce tím směrem, aby se o tom přesvědčilo.

16–24 týdnů: Rychle se otáčí za zvukem a rozliší hlasy nejbližších lidí, rozezná i složitější zvuky, jako je třeba „baba“ od „baga“, může rozlišit tóny a zná jednotlivé hlasy.

24–32 týdnů: Dívá se za zvukem, který přichází shora i zdola, reaguje, když uslyší svoje jméno, rozliší jednotlivé melodie.

32–52 týdnů: Poslouchá jednoduché pokyny, rozumí asi šesti slovům a reaguje na jména členů rodiny.

Po prvním roce: Rozvíjí se jeho hudební nadání, snižuje se schopnost zachytit vysoké hlasy.

ČICH

Děti mají na rozdíl od dospělých velmi rozvinuté čichové schopnosti, takže rozeznají vůně, které dospělí vůbec nezachytí. To není nic nového, stačí, když si představíte matku a novorozené miminko – to zcela bezpečně pozná svoji matku podle vůně. Šest z deseti dětí se v šestinedělí začalo usmívat, když ucítily vůni matky a nereagovaly nebo dokonce začaly plakat, když k nim přistoupily jiné ženy. Ovšem přivonět na povel si malá miminka neumějí, to po nich nechtějte...

Je ale pravda, že malé děti vnímají příjemné a nepříjemné vůně stejně jako dospělí – svraští nos, pokud jim něco nevoní a naopak se tváří potěšeně, když cítí něco, co jim voní. Mohu však namítnout (a vy možná také), že moji synové velice rádi zkoumali obsah svého nočníku, jehož vůně se ani omylem nedá nazvat libou. Čich je v tomto věku tak důležitý, že různé pachy a vůně ve vás mohou evokovat v daleké budoucnosti a dospělosti vzpomínky na dávno zapomenuté chvíle. Dodnes si vybavuji vůni babiččiny skříně naplněné pytlíčky levandule, vůni bramboračky, která mi vždycky připomene chvíle strávené v naší kuchyni, nebo vůni posečené trávy, kterou sekávala moje druhá babička v Tatrách... I vy máte určitě svoje vůně (šišky, borovice, mandarinky... tak co, vzpomínáte?).

4 týdny: Během týdne čichem rozezná matčino mléko od mateřského mléka jiných žen (existují ale i výjimky, moje kamarádka porodila tři děti a všechny do jednoho odmítaly její mateřské mléko).

8–12 týdnů: Odvrací se od nepříjemných pachů.

Po prvních roce: Vůni a odporný pach dítě vnímá stejně jako dospělý.

CHUŤ

Chutná to mlíčko mému dítěti, ptáte se? Rozhodně ano, ale obecně přistupují kojenci k chutím podezíravě. Vzpomeňte si na své první pokusy v přikrmování. Dala jste mu první sousto a dítě ho vyplivlo? Není divu, zatím bylo zvyklé jen na vaše mléko. Vše, co nezná, musí nejdřív poznat. Pokud nechce, nikdy ho nenuťte, vypěstovali byste v něm odpor k jídlu jako takovému.

Někdy je pro maminku velice těžké kojence odstavit a převést na tuhou stravu. Většinou se to stává, pokud dítěti nabízíte příliš mnoho chutí najednou. Je dobré začínat vždy s jedním typem potraviny. A určitě to chce pevné nervy.

28 týdnů: Začíná akceptovat nové a různé chutě, dokonce i mírně hořkou. Vyjádří už, co mu chutná a co ne (nebojte se, poznáte to).

Po prvním roce: Většině dětí chutnají hlavně sladká, slaná a tučná jídla. S těmi tučnými ale opatrně.

HMAT

Děti chtějí poznávat svět, a to už odmalička. Musejí se všeho dotýkat, všechno si ohmatat. Je to naprosto normální a bylo by spíše nenormální kárat je za to. Pokud nechcete, aby dítě na něco šahalo, odstraňte to, ale jinak mu nechte volný prostor v prozkoumávání světa. Až trošku povyrostou, budou se pohybovat více a budou do všeho šťouchat, šťourat, bouchat – a budou z toho mít neuvěřitelnou radost. A že to děti s hmatem umějí...

Od narození zkoumají především svoje ruce – jsou pro ně úžasnou hračkou. Zvedají je, uchopují, cucají je, později do nich berou hračky. A asi v šesti měsících už dítě umí ruce používat stejně a pohotově jako jeho maminka. Nechte dítě, aby poznávalo co nejvíce věcí kolem sebe – dávejte mu do ruky předměty, které ho zaujmou. Vždy ale jen jednu věc – stále ještě neumí dělat dvě věci najednou. Dáte-li mu do jedné ruky kostku a do druhé další, pravděpodobně tu jednu, kterou jste mu dala dříve, vypustí z ruky a začne zkoumat tu „novou“.

Při narození: Ruce jsou pevně sevřené, ucítí-li dítě dotyk na tváří, otočí hlavu a otevře pusinku. Pohyb rukou zatím neovládá, ale mává jimi, pokud uslyší hluk nebo se rozsvítí.

4 týdny: Ztrácí reflex, díky kterému natahuje ruce za zvukem.

12 týdnů: Na světlo a zvuky již pohybem rukou nereaguje, poznává důvěrně známé věci.

20 týdnů: Má už ruce otevřené a natahuje je k doteku a úchopu. Předměty prozkoumává ústy.

28 týdnů: Začíná do věcí bouchat, šťouchat, zvedá předměty a strká je do úst.

44 týdnů: Šťouchá do věcí, bere je do ruky a seznamuje se s nimi. Na šimrání reaguje smíchem.

52 týdnů: Ohmatává předměty, bouchá do nich a obrací je v ručičkách.

Po prvním roce: Ústa již neslouží jako hlavní orgán hmatu, protože ruce jsou už šikovnější a obratnější.

Na co by se mělo dívat?

Od narození podporujte jeho pozornost, cvičte jeho zrak, jak jen to jde. Ideální jsou v prvních týdnech závěsné hračky – myslete na to, že dítě leží stále na zádech, takže jediné, co vidí, jen právě nad ním. Obrázky by měly viset spíše vedle sebe než nad sebou, aby na ně dítě dobře vidělo. Pokud máte světlý strop, vyrobte nebo kupte hračky, které jsou velké a tmavé a hlavně zvukově zajímavé (a také tvarově). Bavit ho bude i zvonkohra. Ovšem všechny závěsné hračky, byť sebevíc drahé, nejsou nic proti vaší tváři – dítě chce vidět vás, takže to s nakupováním nepřehánějte. Kdykoliv jdete za dítětem k postýlce, skloňte se a povídejte si s ním, ukažte se mu. Bude to pro něj stokrát zajímavější než nejmodernější hračky.

Jak smysly rozvíjet?

Přiměřenost podnětů – intenzita i množství. Příliš výrazné podněty bývají pro dítě nepříjemné, naopak nevýrazné podněty je nezaujmou. Sami musíte vypátrat, čemu dává vaše dítě přednost. Preference dětí jsou často jiné než preference dospělých. Proto nebuďte překvapeni, že to, co by zaujalo vás, dítě téměř nezaznamená, a naopak je uchvátí něco, co je pro vás nudné a nezáživné. Když je podnětů příliš mnoho, dítě je nestihne zpracovat, je jimi zahlceno. Když je podnětů málo, dítě se nerozvíjí tak, jak by mohlo a mělo.

Volba správné hračky. Vybírejte pro dítě takové hračky, které rozvoji smyslů pomohou. Kolotoč nad postýlku, barevné hračky, chrastítka, hračky vydávající zvuky... K rozvíjení hmatu jsou vhodné nejrůznější stavebnice či hračky z rozmanitých materiálů, na které je příjemné sahat. Hmat dítěte potěší i plyšová zvířátka. Hračka by však neměla být příliš křiklavě barevná a neměla by vydávat nepříjemné zvuky, kterých se dítě bojí.

Vhodné činnosti jsou jakékoliv, které pomáhají rozvoji smyslů. Např. společné prohlížení obrázků, dívání se na zajímavé věci či na televizi (zrak), společné vaření a ochutnávání nových jídel (chuť), mazlení, hlazení, masírování, šimrání, lechtání, houpání na houpačce, hraní si na písku, koupání se (hmat), očichávání vůní se zavřenýma očima a hádání, která věc to byla (čich). Pro rozvoj sluchu je velmi dobré povídání si s dítětem či komentování nejrůznějších činností, které s dítětem děláte. Nezapomínejte ani na zpívání dětem. Nevadí, když nemáte hudební sluch a nezpíváte čistě. Důležitá je radost z „vyluzovaných zvuků“. Vnímání zpěvu později dítěti pomůže i při správném mluvení. Hudbou se uvolňují emoce a její poslech velmi pomáhá rozvoji sluchového vnímání.

Co rozvoji smyslů nepomáhá? Např. neustálá zvuková kulisa (nepřetržitě puštěná televize či rádio) kazí rozvoj sluchu. Neustálý přísun zvuků bez vztahu k dítěti dítě ruší. Dítě by se mělo naučit vnímat lidskou řeč jako nositele významu a ne jen jako proud zvuků, které s ním nesouvisejí. Malý človíček by se měl naučit poslouchat občas i ticho. U čichu myslete na to, že děti mají čich citlivější než dospělí. Děti jsou vnímavější i k vydýchanému vzduchu v místnosti, mohou být pak unavené či začít zlobit. Proto je dobré, pokud to jde, s nimi hodně pobývat na čerstvém vzduchu.

Slyší nás?

V novorozeneckém období je poměrně těžké zjistit případnou hluchotu. Pokud jde o absolutní nedoslýchavost, do 4–5 měsíců si jí rodiče obvykle všimnou, ale jiné „menší“ vady sluchu zaznamenají jen stěží – ty odhalí pouze cílené vyšetření. Nejste si jisti? Pak požádejte o vyšetření sluchu v případě, že se dítě neleká při vysokých zvucích (jde o novorozenecký reflex, který vyhasíná, později ho nahrazuje překvapení), otáčí se spíše za vaší tváří než za zvukem hlasu, neustále se obrací špatným směrem, když hledá zdroj zvuku a nebo máte pocit, že není něco v pořádku.

Existují způsoby, jak můžete dítě „vyšetřit“ sama: * Zavolejte na něj z různých částí pokoje a zkontrolujte, zda reaguje – nejen že vás zaznamená očima, ale že vás také slyší

Pro malé objevitele

Nikdy nedávejte dětem více hraček najednou, dítě automaticky sáhne po čemkoli, co upoutá jeho pozornost, a místo toho, aby si prohlídlo jednu, sáhne po dalších. Pokud má hračka provázek, neměl by být dlouhý, aby si ho dítě neomotalo kolem krku. Dávejte mu jen věci, které nemůže spolknout. Nedávejte mu hračky, které jsou ostré a kterými by se mohlo poranit.

Témata: Děti, Časopis Maminka, Kojenec, Cílené vyšetření, Vizuální paměť, Svět, Puštěná televize, Novorozenecký reflex, Sluchové vnímání, Poznávání světa, Zraková ostrost, Hudební nadání, Matčino mléko, Jednoduchý pokus

Mohlo by vás zajímat
Čekáte miminko? Oznámit to můžete vtipně a s nápadem. Třeba takto
Jsem v tom? Jak poznáte, že jste těhotná, i bez testu
Má rozštěp, řekl lékař a navrhl potrat. Dítě si nechala. Jak vypadá teď?
Růstový spurt: období nenasytného kojence vás potká několikrát
Přichází k nám utrápené děti, ty příběhy mám stále v hlavě, říká šéfka SOS vesniček
Chci, aby dcera žila pravdivě a měla ráda lidi, říká senátor Marek Hilšer
Bezpohlavní výchova: Ani kluk, ani holka. Ať si dítě samo vybere!
Rodičovské vychytávky. Co dospělí nevymyslí, aby měli klid od dětí?
Poznáte moluska? Podívejte se, jak vypadají a jak se jich zbavit

Horoskopy

Ryby Od prvních červnových dnů vynikáte po pracovní stránce, což vám někteří kolegové závidějí. Obzvlášť v…

Jména pro děti

Největší výběr jmen.

Dnes má svátek: Milan, Drahuše, Leon





Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Předplatné

Aktuální číslo časopisu