Maminka.czZdraví

Diastáza se objevuje hlavně po druhém porodu. Jak se zbavit rozestupu břicha ?

Diastáza. Že jste to nikdy neslyšela? A zažila jste tu trapnou chvilku, kdy jiné ženě gratulujete k těhotenství, a ona k vašemu překvapení těhotná není? Trápí ji totiž povislé bříško po porodu a s ním i mezera od hrudníku až po pupík.
, Časopis Maminka
19. 10. 2017

A bohužel to není otázka času, diastáza se nás může držet i roky. Nejlepší prevencí proti ní je cvičení už v době před těhotenstvím a v jeho průběhu. A překvapivě také správné nošení prvního dítěte nebo vstávání z postele.

Vypadá vaše bříško, jako byste byla těhotná?

„Diastáza je rozestup břišních svalů,“ vysvětluje trenérka Lucie Luksová. „Přímý břišní sval je uzavřený ve vazivové pochvě, kterou tvoří šikmé a příčné svaly. Jedná se o podélný sval, který ohýbá naši přední část těla a zároveň nás pomáhá držet vzpřímené.

V těhotenství se s rostoucím bříškem pravá a levá strana oddělí a vznikne mezera.“ Vazivo jednoduše neudrží to, co má, ale to je normální věc. Představte si, jak se do celého vašeho těla musí za pár měsíců vměstnat průměrně 12–15 kilo navíc.

FOTOGALERIE: To sedí! Mateřství přesně tak, jak vypadá doopravdy

V bříšku zůstává mezera, která se obvykle táhne od hrudní kosti až k pupíku. A teď se hraje o to, kdy se všechno vrátí do původního stavu (anebo taky ne).

Proč se diastáza objevuje čím dál častěji?

„Diastáza po porodu je čím dál běžnější jev. Jedním z důvodů je fakt, že ženy dnes obecně moc necvičí, upadá klasická tělovýchova a fyzická stránka věci,“ podotýká Lucie Luksová. „Druhým extrémem jsou ty, které cvičí třeba i příliš, ale vše je zaměřené jen na estetiku. Zdraví, které s ní také souvisí, je na 90 % spíš zapomenuté.“

I když se tedy honíte za super postavou, můžete dělat spoustu chyb. A na poporodní diastázu si nepřímo „zadělat“ špatným posilováním bříška. Dětem se také věnujeme víc než dřív, když byly běžně odkládané do jesliček.

Psychicky je to určitě v pořádku, těla si ale „huntujeme“ špatným zvedáním, ohýbáním a další „údržbou“ našich ratolestí. A děti míváme často třeba už rok po sobě – tělo se tedy nestihne dát do pořádku.

Břicho po šestinedělí

Že máte pár týdnů po porodu břicho jako v pátém měsíci, je naprosto běžné. „Normální doba, kdy se mezera mezi svaly zacelí, je kolem 6–8 týdnů,“ upřesňuje Lucie Luksová.

„V oblasti pupíku je i viditelný hrbolek, který je patrný, když si lehneme na záda, pokrčíme nohy, povolíme bříško a nadzvedneme hlavu.“ V místě mezi pupíkem a hrudní kostí tak můžete nahmatat mezeru, do které se dají vsunout třeba i tři prsty. Pokud se bříško už takzvaně nerozestoupí, je všechno v pořádku. Jinak bijte na poplach a situaci začněte řešit.

Rozestup svalů a poporodní kýla

Kdo je nejvíce v ohrožení

Moc dobře si vybavuji zděšení svého manžela, když navštívil kamarádku dva měsíce po porodu a domů přijel se slovy: „Já jsem si říkal, jestli jí v tom břiše ještě jedno miminko nezapomněli.“

Dobrý důvod k depresi, když jste se druhou půlku těhotenství těšila na své staré dobré džíny, a přitom stále oblékáte ty příšerné těhotenské kalhoty s nápletem v pase.

„Větší riziko vzniku diastázy mají především prvorodičky, které nikdy necvičily,“ shrnuje Lucie Luksová. „Žena má povolené svaly a vazivo není tak silné a elastické, aby je dostalo zpět na své místo.“ Další rizikovou skupinou jsou maminky, které už mají doma batole a od prvního porodu třeba neuplynula dlouhá doba.

„Často se stává, že se ženě po prvním porodu břicho vrátí k normálu relativně rychle a problém se objeví po druhém těhotenství,“ vysvětluje Lucie Luksová. „Především, když je mezi porody krátká doba, žena má hodně plodové vody nebo čeká dvojčata.“

Poradíme: Jak vyzrát na strie a získat po porodu zpět ploché bříško

Prevence pro bezdětné

Nejlépe ještě před těhotenstvím (nebo hned po jeho zjištění) si najděte toho NEJ trenéra. Zapomeňte ale na videa a další návody na internetu.

„Všechny vhodné cvičební techniky zahrnují správné dýchání,“ říká trenérka. „V tom pomáhá bránice, je to taky sval, který se musí vyposilovat. Cvičit technicky správně není vůbec jednoduché, spousta žen třeba cvičí břicho, a ani po čase nevidí žádné výsledky.“ Hledejte raději někoho se zkušenostmi s těhotnými. Může to být i fyzioterapeut a musíte si vzájemně „sedět“.

S ním budete pracovat na celém těle, hlubokém stabilizačním systému. Připravíte se tak nejlépe na porod a týdny po něm včetně zmírnění rizika vzniku diastázy.

Otestováno: Zhubla jste, ale břicho vám po porodu zůstalo? Možná máte diastázu

Prevence diastázy pro matky

Batole asi stokrát denně zvednete ze země, ohnete se k němu a v noci třikrát vyletíte z postele, když se vzbudí. A k tomu vám roste další těhotenské bříško. Jaké děláte chyby?

Ohýbáte se k dítěti z výšky, nebo jdete automaticky do dřepu? První varianta je špatně. Vstáváte z postele do rychlého sedu, nebo přes bok? I tady je první popsaná možnost chybou. A s dalším bříškem je to živné pole pro vznik diastázy.

„Kvůli špatným pohybovým stereotypům si můžete tzv. zafixovat rozestup břišní stěny, a bude tak těžší vrátit přímý břišní sval zpět,“ objasňuje Lucie Luksová. A přidává tipy, co a jak dělat správně. Každé ráno (i kdykoli jindy) vstávejte z postele přes bok, abyste nepřetěžovala přímý břišní sval.

Po porodu je vstávání to nejčastější, co děláte, mezi častým kojením se totiž snažíte co nejvíce odpočívat a ležíte. Správně zvedejte batole – nezaklánějte se, ideálně jděte vždy do dřepu. I ten má svá pravidla – kolena by neměla dosahovat přes kotníky, všude by měly být pravé úhly.

Jak dostat bříško po porodu do formy?

Cvičte a vydržte

I když budete dělat možné i nemožné, diastáza se může po porodu objevit. Jestli se vaše bříško po uplynutí osmi týdnů nestáhne do původních tvarů (nebo je nebude ani připomínat), začněte vše řešit. A čím dříve, tím lépe.

„Cvičení bude nutné dlouhodobě a aspoň zpočátku nebude moc příjemné,“ uzavírá Lucie Luksová. „Trenér bude maminku nutit do věcí, na které není zvyklá a provést je správně může být vyčerpávající.“ Vydržet! Takové bude vaše heslo při cestě za hezkým bříškem.

Které cvičení je prevencí diastázy?

Základem je kvalitní trenér, který má zkušenosti s těhotnými. Osvědčuje se cvičení podle Ludmily Mojžíšové nebo SM systém (sestava cviků podle MUDr. Richarda Smíška). Tyto cviky upevňují celý svalový řetězec a pevnost našich břišních svalů. Jsou tak dobrým východiskem pro cvičení v těhotenství.

Jak předejít vzniku diastázy?

 

  • LEHNĚTE SI TAK, abyste měla na zemi celá záda včetně bederní páteře, kyčle, kolena a kotníky tvoří pravý úhel .
  • ZPEVNĚTE pánevní dno, s výdechem tlačte pupík proti páteři.
  • HLAVA JE uvolněná, v prodloužení páteře (můžete si udělat tzv. druhou bradu).
  • NADECHNĚTE SE do břicha, držte ramena na zemi a lopatky odtáhněte od sebe a přilepte na zem, snažte se tak udržet po celou dobu cviku.
  • PŘI NÁDECHU nezvedejte hrudník.
  • RUCE nechte volně položené ve spodní části bříška a prsty kontrolujte zapojení svalů. Při pohybu je celá páteř na zemi a nesmí se nadzvedávat.
  • S VÝDECHEM nadzvedněte jednu nohu a s nádechem ji vracejte zpět do původní pozice.

ČTĚTE TAKÉ: Cvičení, po kterém konečně zhubnete! Vyberte si ho na míru

Video: Po porodu znovu do formy: Video návod na 6 jednoduchých cviků!

Jak dostat bříško po porodu do formy?
Poradíme: Jak vyzrát na strie a získat po porodu zpět ploché bříško
Poporodní pás vám pomůže vrátit bříško rychleji do formy
Témata: Těhotenství, Zdraví, Porod, Časopis Maminka, Jen pro maminku, Pánevní dno, Břicho, Normální věc, Původní tvar, Mezera, Povolený sval, Pravý úhel, Rozestup, Břišní stěna, Plodová voda, Sval, Jednoduchý cvik, Časté kojení, Celá doba, První dítě, Správné dýchání, Celé tělo, Původní pozice, Velké riziko, Hrudní kost
Mohlo by vás zajímat
Jak přežít zimní chmury? Tipy, které vás z toho dostanou
Syn má jinou barvu kůže než táta. Podezírali mě z nevěry
Oprašte tradici vánočních přání. Vyrobte si je sami, třeba z knoflíků
Chřipková sezóna v těhotenství. Jak ji zvládnout bez úhony a na co si dát pozor?

Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

 

Předplatné

Aktuální číslo časopisu