Maminka.czZdraví

Diety do těhotenství nepatří. Dbejte na pestrou stravu

11. 11. 2015
Diety do těhotenství nepatří. Dbejte na pestrou stravu
Těhotenství je období, kdy ženy neměla mít myšlenky na nějaké redukční diety. Ba naopak, měla by se zaměřit na to, aby byl její jídelníček co nejpestřejší.

„V době probíhajícího prvního trimestru by měl být příjem energie kolem 8000 kJ za den, později v probíhajícím druhém a třetím trimestru by měl být příjem o něco vyšší. Není vhodné chtít toto množství snižovat proto, aby ženy moc nepřibrala, ale ani neplatí to, že by žena měla jíst za dva,“ říká MUDr. Jaroslav Hulvert, gynekolog a primář centra IVF Klinického centra ISCARE.

Co by měl jídelníček obsahovat?

Do jídelníčku nastávajících maminek určitě patří hodně ovoce a zeleniny, ať již čerstvé či tepelně zpracované. „Zelena a ovoce kromě potřebných vitaminů a minerálů obsahuje hodně vlákniny, která je prevencí těhotenské zácpy,“ doplňuje lékař.

Vhodné jsou i ryby, bílé maso a libové červené maso a zapomínat by maminky neměly ani na mléčné výrobky.

Dobré je i dbát na to, aby byl přísun jídla pozvolný a pravidelný. Ideální je jíst v pravidelných 5-7 dávkách za den.

Diety vynechejte

Redukční diety, nástup na vegetariánskou stravu či vysazení některých druhů potravin k těhotenství určitě nepatří. „Snížení přísunu některých látek může ohrozit zdraví ženy i zdravý vývoj plodu. Například pokud žena omezí přísun vápníku, který je například v mléčných výrobcích, plod si ho začne čerpat z kostí ženy, nedostatek jódu, který je v mořských rybách vede k mentální retardaci až kreténizmu plodu, absence červeného masa obsahujícího železo způsobuje chudokrevnost ženy,“ jmenuje lékař.

Pokud žena chce mít jistotu, že na váze nepřibírá víc, než je nutné, měla by vynechat sladkosti, moučníky, omezit přílohy a sladké nápoje. „S redukcí váhy je dobré začít po porodu či šestinedělí. Těhotenství rozhodně není obdobím, kdy by žena měla držet nějaké tukožroutské či jednostranně zaměření diety,“ uzavírá lékař.

Pár rad, jak se správně stravovat

  • Do jídelníčku zařaďte hodně zeleniny a ovoce, měly by tvořit půlku hlavního jídla + svačiny
  • Jezte hodně zelené zeleniny – špenát, brokolici, saláty a podobně, obsahují kyselinu listovou, která má zásadní místo v prevenci rozštěpu neurální trubice, v těhotenství se doporučuje příjem 600 μg denně
  • Omezte pití sladkým nápojů, pijte raději neslazené vody a čaje
  • Dbejte na dostatečný přísun železa, jeho zdroji jsou červené maso, vnitřnosti, špenát, brokolice, luštěniny a podobně
  • Zařaďte do jídelníčku mléčné výrobky, jogurty, tvarohy, sýry, jsou zdrojem bílkovin a vápníku
  • Dbejte na přísun vitaminu D a jódu, jsou důležité pro správný vývoj imunity a mentálního vývoje plodu. Obojí naleznete například v mořských rybách.
  • Pokud patříte mezi potravinové alergiky, pečlivě kontrolujte složení potravin a alergenům se vyhýbejte!
Témata: Zdraví, Těhotenství, Výživa a stravování, Jaroslav Hulvert, Neurální trubice, Sladký nápoj, Potřebný vitamín, Bílé maso, Moučník, Pěst, Červené maso, Mentální vývoj, ISCARE, Dostatečný přísun, Pes, Pár rad, Hulvert

Mohlo by vás zajímat
Po narození syna se můj obdiv k Táně prohloubil, říká Vojtěch Dyk
Babička upřednostňuje jedno vnouče. Podle vědců za to mohou i geny
Vše, co vás zajímá o hlenové zátce. Jak vypadá, jak dlouho odchází před porodem
100 mimořádných fotek z porodu! Podívejte se, jak ho rodiny prožívají
Kdy nechat děti doma samotné? Nejdřív ve 12 letech, tvrdí odborníci!
Mateřská dovolená 2020: Vše, co potřebujete vědět
Nejsmutnější příběh! Miminko žilo jen sedmnáct minut. Z fotek až mrazí
Čtyřčata jsem kojila. Divím se, že jsem to dala, úplně mě vysála, říká Helena
Meghan vyrazila se synem Archiem na procházku. Ale co to nosítko?

Horoskopy

Kozoroh Urychleně si rozmyslete, co vlastně chcete. Hvězdy vám přejí hodně štěstí v nové práci, ale rovněž…

Jména pro děti

Největší výběr jmen.

Dnes má svátek: Ingrid, Ingeborg, Inna





Aktuální vydání

Aktuální číslo časopisu

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Výhodné předplatné

Objednat předplatné