Maminka.czZdraví

Diety do těhotenství nepatří. Dbejte na pestrou stravu

11. 11. 2015
Diety do těhotenství nepatří. Dbejte na pestrou stravu
Těhotenství je období, kdy ženy neměla mít myšlenky na nějaké redukční diety. Ba naopak, měla by se zaměřit na to, aby byl její jídelníček co nejpestřejší.

„V době probíhajícího prvního trimestru by měl být příjem energie kolem 8000 kJ za den, později v probíhajícím druhém a třetím trimestru by měl být příjem o něco vyšší. Není vhodné chtít toto množství snižovat proto, aby ženy moc nepřibrala, ale ani neplatí to, že by žena měla jíst za dva,“ říká MUDr. Jaroslav Hulvert, gynekolog a primář centra IVF Klinického centra ISCARE.

Co by měl jídelníček obsahovat?

Do jídelníčku nastávajících maminek určitě patří hodně ovoce a zeleniny, ať již čerstvé či tepelně zpracované. „Zelena a ovoce kromě potřebných vitaminů a minerálů obsahuje hodně vlákniny, která je prevencí těhotenské zácpy,“ doplňuje lékař.

Vhodné jsou i ryby, bílé maso a libové červené maso a zapomínat by maminky neměly ani na mléčné výrobky.

Dobré je i dbát na to, aby byl přísun jídla pozvolný a pravidelný. Ideální je jíst v pravidelných 5-7 dávkách za den.

Diety vynechejte

Redukční diety, nástup na vegetariánskou stravu či vysazení některých druhů potravin k těhotenství určitě nepatří. „Snížení přísunu některých látek může ohrozit zdraví ženy i zdravý vývoj plodu. Například pokud žena omezí přísun vápníku, který je například v mléčných výrobcích, plod si ho začne čerpat z kostí ženy, nedostatek jódu, který je v mořských rybách vede k mentální retardaci až kreténizmu plodu, absence červeného masa obsahujícího železo způsobuje chudokrevnost ženy,“ jmenuje lékař.

Pokud žena chce mít jistotu, že na váze nepřibírá víc, než je nutné, měla by vynechat sladkosti, moučníky, omezit přílohy a sladké nápoje. „S redukcí váhy je dobré začít po porodu či šestinedělí. Těhotenství rozhodně není obdobím, kdy by žena měla držet nějaké tukožroutské či jednostranně zaměření diety,“ uzavírá lékař.

Pár rad, jak se správně stravovat

  • Do jídelníčku zařaďte hodně zeleniny a ovoce, měly by tvořit půlku hlavního jídla + svačiny
  • Jezte hodně zelené zeleniny – špenát, brokolici, saláty a podobně, obsahují kyselinu listovou, která má zásadní místo v prevenci rozštěpu neurální trubice, v těhotenství se doporučuje příjem 600 μg denně
  • Omezte pití sladkým nápojů, pijte raději neslazené vody a čaje
  • Dbejte na dostatečný přísun železa, jeho zdroji jsou červené maso, vnitřnosti, špenát, brokolice, luštěniny a podobně
  • Zařaďte do jídelníčku mléčné výrobky, jogurty, tvarohy, sýry, jsou zdrojem bílkovin a vápníku
  • Dbejte na přísun vitaminu D a jódu, jsou důležité pro správný vývoj imunity a mentálního vývoje plodu. Obojí naleznete například v mořských rybách.
  • Pokud patříte mezi potravinové alergiky, pečlivě kontrolujte složení potravin a alergenům se vyhýbejte!
Maminka Roku 2019
Témata: Zdraví, Těhotenství, Výživa a stravování, Sladký nápoj, Pěst, Červené maso, Jaroslav Hulvert, Dostatečný přísun, Pes, Potřebný vitamín, Hulvert, Neurální trubice, Moučník, Mentální vývoj, ISCARE, Pár rad, Bílé maso

Mohlo by vás zajímat
O druhé dítě se snažíme už osm let. Pořád se nevzdávám naděje
Marika Šoposká: Těhotenství bez komplikací není samozřejmost, už to vím!
Malý Alexandr se narodil bez očí a nyní čeká na adopci. Jeho máma se ho zřekla
Eliánek spí od dvou měsíců ve svém pokojíčku, říká Dominika Mesarošová
Rodičovská dovolená 2020: Vše, co o ní potřebujete vědět
Po narození syna se můj obdiv k Táně prohloubil, říká Vojtěch Dyk
Jsem v tom? Jak poznáte, že jste těhotná, i bez testu
Dcery Karla Gotta: Která zdědila tátův talent? A která se mu nejvíc podobá?
Dvojčata s křehkými kostmi. Narodila se se zlomeninami, ublíží jim i mazlení

Horoskopy

Váhy Ve čtvrtek v práci zaperlíte, ale samozřejmě v dobrém slova smyslu. Před nadřízeným se mírně…

Jména pro děti

Největší výběr jmen.

Dnes má svátek: Simona, Simeona





Aktuální vydání

Aktuální číslo časopisu

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Výhodné předplatné

Objednat předplatné