Maminka.czŠkolák

Dyspraxie aneb syndrom nešikovného dítěte

„Nejsem nešika, jsem dyspraktik!“, zní sice jako sofistikovaná výmluva, ale vězte, že dyspraktici opravdu existují a nemají to v dětských kolektivech jednoduché. Tkaničky se v jejich rukou mění v nezkrotné hady. Příbor, knoflíky i zipy lze jen stěží přimět ke spolupráci. Na koordinačně náročné sporty mohou zapomenout.
3. 4. 2012
Dyspraxie aneb syndrom nešikovného dítěte

„Syndrom nešikovného dítěte“ neboli dyspraxie se řadí mezi vývojové poruchy motorických funkcí. Dyspraxie, podobně jako jiná „dys“, nemá vliv na intelektuální schopnosti dítěte. Nicméně se s některými dalšími dysfunkcemi může překrývat, splývat či „pěkně“ doplňovat. Typický malý dyspraktik je obvykle výrazně nešikovný chlapeček (dívky touto poruchou trpí v menší míře), vykazující nepřehlédnutelný rozdíl v pohybových dovednostech vůči svému věku. Jednoduše takové malé slůně v porcelánu.

Jak poznáte dyspraktika?

Dyspraktik na sebe vytrvale upozorňuje nepřekonatelnými obtížemi při osvojování nových pohybových dovedností. Motorický vývoj včetně hrubé i jemné motoriky bývá opožděný. Pro dyspraktika jsou všechny koordinačně náročnější činnosti tvrdým oříškem; počínaje těmi nejobyčejnějšími od jedení lžící později příborem, přes zapínání knoflíků a zipů, zavazování tkaniček, po stavění stavebnic a drobné ruční práce. Zatímco jiným dětem zpříjemňuje dětství jízda na koloběžce, kole, bruslích, pro dyspraktika jsou tyto aktivity pokračováním krkolomných dalších činností.

Dyspraxie v praxi aneb nemilosrdný kolektiv

„Syndrom nešikovného dítěte“ spolehlivě diagnostikuje výhradně odborník, kterého obvykle na základě rodičovské intuice a dostupných informací časem vyhledáte. Nebo vás k jeho návštěvě nasměruje empatická učitelka ve školce, škole či jiná informovaná osoba s dobrými pozorovacími schopnostmi a odpovídajícími informacemi z literatury i praxe. Dyspraktik to nemívá v kolektivu lehké, jeví se totiž jako pomalé, nešikovné a nemotorné dítko. Dyspraktici bývají často nesoustředěné a snadno se vytrhnou z právě prováděné činnosti. Problémy jim může činit i plánování úkolů; co udělat jako první, čím navázat, jak činnost dokončit.

ČTĚTE TAKÉ: Jaká dětská jména frčí za hranicemi?

Jak můžete pomoci?

„Netlačte na pilu“, chvalte za každičký dílčí úspěch, povzbuzujte a budujte jejich sebedůvěru a lásku k sobě samému. Při osvojování nových dovedností se snažte vytvořit uvolněnou atmosféru bez tlaku na výkon. Zvláště co se týče sportu, je důležité, aby dítě mělo z pohybu radost. Ta mu v budoucnu pomůže sportovat i přesto, že pravděpodobně excelentním sportovcem nebude.

Témata: Děti, Školák, Předškolák, Chování a vztahy, Syndrom, Syn
Přidat příspěvek
Komentáře k článku
Mohlo by vás zajímat
Deset rad, jak předejít dětské obezitě: Připravujte svačiny doma a sladké nedémonizujte
Omlazení intimních partií: O co jde a jak se zákrok provádí?
Praváci versus leváci: Jak je na tom vaše dítě?
„Jedna přes plínu je někdy lepší než domlouvání,“ říká Monika Absolonová

Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

 

Předplatné

Aktuální číslo časopisu