[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Nosí vaše dcera vaše oblečení?
Ano, samozřejmě. Jsem ráda, že ji nemusím nutit, nosí ho opravdu ráda. Už je to velká holka a parťák – její názor je pro mě důležitý a jsme v tom zajedno. I s ní hodně věci konzultuju, když si nejsem jistá, protože pohled malé zákaznice je pro mě důležitý. A protože její optika je jiná a občas mě upozorní na věci, co by mě ani při dlouhém bádání nenapadly.
Když se Julii něco opravdu nelíbí – nějaká barva či střih, dám na ni a jdu jinou cestou. Zatím se mi to vždycky vyplatilo. A sama také promuje , kde se dá. Je v tom opravdu dobrá. Dceřiny kamarádky poznáte na první pohled, jsou od hlavy až k patě oblečené v Chiaru. Když je dcera se mnou na nějaké prodejní akci, hrdě rozdává letáky a ukazuje kolemjdoucím, co má na sobě a kde to mohou nakoupit. Prostě můj nejlepší parťák!
Co se stalo nebo naopak nestalo, že jste se před lety rozhodla založit firmu na dětské oblečení?
Před dcerkou jsem pracovala jako freelance designérka outdoorové módy a ani s narozením dcery jsem z oboru nechtěla vypadnout, protože když jednou z tohoto vlaku vystoupíte, hodně špatně se zase nastupuje. Proto jsem necelý rok po porodu jsem začala zase externě pracovat.
Ale protože dcera byla hodně malá, přítel do večera v práci a jediná babička 500 kilometrů daleko a navíc jsme tehdy nebydleli v Praze, kde se to všechno odehrávalo, přičemž firma kladla stále větší časové nároky, nedalo se v tom pokračovat.
Tehdy mi došlo, že si přece jen musím dát v práci pauzu a užívat si plnými doušky mateřství. Postupem času jsem zjistila, že nemůžu najít v obchodech oblečení pro dcerku, které by mi vyhovovalo ve všech směrech – designem, střihem, barvou. A tak jsem si řekla, proč nezkusit být si sama sobě šéfem. Navíc mi začínala chybět seberealizace.
Proč zrovna rostoucí oblečení?
Dcera byla hubenější než ostatní děti a neustále jí ze všeho lezla záda. Proto jsem se rozhodla s tím něco udělat, výsledkem byla první rostoucí mikinka, která seděla i jí – hubené dlouhánce.
Dlouhé rukávy zakončené do bohatě zahnuté manžety, která dodala rukávu dalších šest centimetrů do délky, a zadní díl prodloužený o šest centimetrů oproti přednímu vyřešily mé trápení. Když jsem ukázala kamarádkám dceřinu novou mikinu, reagovaly nadšeně, a to byl první impuls se do vlastní značky opřít více a na profesionálnější úrovni.
Vrhla jsem tedy se na první focení mini kolekce – původně pouze mikin, ale protože focení s cizími tepláky či legínami nebylo ono, zrodily se i první tepláčky – naše “nasrávačky”. Je mi blízký sportovní styl a vlastně jsem se mu věnovala už v prvním zaměstnání, ačkoli mou původní ambicí byla sexy dámská móda, nicméně svěřili mi sportovní linii. Dnes jsem za to ráda, byla to skvělá příležitost a zkušenost, z které čerpám dodnes po deseti letech.
Jsem šťastná, že mohu vyrábět oblečení pod svou značkou a setkávat se s koncovým zákazníkem na prodejních akcích, to mě neskutečně nabíjí energií a žene dál.
Kdo vymýšlí vzory, jsou všechny vaším návrhem?
Ano, to je to, co mě baví úplně nejvíc. Vidím látku, která mě nadchne, samozřejmě ji hned musím koupit a nemůžu se dočkat, kdy už bude hotový konkrétní produkt. Mám u postele skicák, když mě něco napadne, musím si to hned zaznamenat.
Navíc moc nejsem týmový hráč a mám věci ráda pod kontrolou od počátku do konce, což je taky důvod, proč se firma moc nerozšiřuje. Trvá mi, než někomu začnu důvěřovat.
Kde nakupujete látky – jsou vhodné materiály k dostání v Česku?
V Česku se textilní průmysl pomalu probouzí k životu. Jednobarevné úplety, které tvoří většinu výroby, nakupuji zásadně u nás, kde je kvalita opravdu moc dobrá. A na tom stavím i značku – česká výroba i české materiály.
Ale protože je třeba jednobarevné látky něčím občas oživit, nakupuji čas od času v Německu, Holandsku, prostě kde mě něco zaujme a splňuje to mé požadavky a představy. V Česku bohužel zatím nejsou dobří výrobci na potisky, a tak si látky zde nakoupené nechávám potisknout v zahraničí.
Je pro malého podnikatele těžké dostat se do kamenných obchodů? Usilujete o to?
Popravdě z prvopočátku to vize byla – kamenné obchody. Bohužel podmínky jsou pro českého výrobce až destruktivní kvůli vysokým maržím, musela bych jet na kvantitu a osekat design, čímž by se moje prvotní myšlenka úplně vytratila.
Ale zase bych lhala, že v obchodech nejsme, najdete nás u malých prodejců v Brně a Praze, u lidí, kteří mají stejnou vizi jako já a chtějí nabídnout zákazníkovi originální a funkční oblečení, které se vyrábí v malých kolekcích, takže houfné záměny ve školkách a školách nehrozí.
Dá se nějak popsat, pro jaké děti je určeno vaše oblečení?
Pro úžasné a aktivní! Protože sázíme nejen na design a funkčnost, ale myslíme i na bezpečnost dítěte, proto v našich kolekcích najdete neonové barvy a reflexní lemování.
Také díky tomu, že většinu oblečení šijeme na objednávku, můžeme proporce produktu maximálně přizpůsobit konkrétnímu dítěti, ať už je dítě hubenější či naopak urostlejší. Snažím se držet ceny v přijatelné výši a řekla bych, že zvláště s ohledem na to, že za tu dobu, co slouží náš výrobek, by rodič musel postupně koupit třeba dvě mikiny v různých velikostech, je cena velice příjemná.
Nechci si hrát na velkou designérku s drahým a nedostupným oblečením, ale opravdu mě hřeje u srdce, když vidím děti v našem oblečení, ať na ulici nebo když mi maminky po nákupu zasílají fotky – to je přesně důvod, proč to dělám – dostupnou módu pro všechny a pro mou radost.
Jak jste přišla na název Chiaro a v čem se firma od dob začátků změnila?
Jsme mezinárodní rodina. Přítel je Ital a já vždy měla blízko k Itálii, tak jsem vybrala slovo Chiaro (kjáro), které duši značky naprosto vystihuje – v překladu znamená jasný, zřetelný. Tak jako oblečení, které vyrábíme.
Firma se mění hlavně mým přístupem. Ze začátku jsem všechno hrozně moc prožívala a negativní situace jsem si moc brala. Dnes už věci vidím jinak, více s nadhledem a v pohodě. Jsem ráda, že mohu dělat, co mě baví a pro skvělé lidi, protože z mnoha zákaznic se staly mé kamarádky.