[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Pokud se vám zdá, že jsou dnešní děti méně obratné a vydrží míň než děti našich předků, možná je to tím, že se "změkčila" i dětská hřiště.
První dětská hřiště se začala objevovat v Evropě v 19. století jako součást parků a zahrad. Myšlenka budování míst, kde si budou děti hrát na jednom místě, byla poprvé představena v Německu. Účelem bylo naučit děti "správnému způsobu hry". První hřiště však bylo postaveno až v roce 1859 v parku v Manchesteru. Následně se vize rozšířila do Spojených států, kde se začala objevovat ve městech okolo roku 1886. Byl to způsob, jak dostat chudé děti v městských oblastech doslova z ulic, které byly v přeplněných chudinských čtvrtích jediným prostorem, kde si mohly hrát. Hřiště, která vznikla v 80. a 90. letech 19. století, se nazývala Sand Gardens. Byla to v podstatě obří pískoviště – hromady písku vysypané na prázdných pozemcích. Modernímu vnímání to možná nezní tak skvěle, ale pro děti té doby to představovalo velkou zábavu.
Na přelomu 19. a 20. století byla tato obří pískoviště postupně zmenšena a na hřištích se začaly objevovat vysoké konstrukce z ocelových trubek, na kterých byly zavěšené houpačky, kolotoče a další atrakce. To bylo pro děti lákavé, protože mohly lézt do velkých výšek a houpat se závratnou rychlostí. A z dnešního úhlu pohledu to bylo taky hodně nebezpečné! Posuďte sami a prohlédněte si fotky v galerii v úvodu článku.
Bezpečnost: Hřiště by mělo být navrženo tak, aby minimalizovalo riziko úrazů, například prostřednictvím správného umístění a uspořádání hracích prvků, použitím měkkého povrchu a zabezpečením proti pádu.
Různorodost: Mělo by nabízet různé typy hracích ploch, jako jsou například houpačky, skluzavky, lezecké stěny a lanové prvky. To umožní dětem rozvíjet své motorické schopnosti a přitom se bavit.
Vzdělávání: Moderní hřiště by mělo být více než jen místem pro zábavu. Mělo by dětem poskytovat příležitosti k učení, například prostřednictvím interaktivních prvků a her, které podporují kreativitu a vzdělávání.
Udržitelnost: Mělo být navrženo tak, aby minimalizovalo svůj dopad na životní prostředí, například prostřednictvím použití ekologických materiálů.
Sečteno a podtrženo – mělo by být nejen bezpečné, ale i poskytovat dětem příležitost k učení a zábavě.