[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Když u našeho syna diagnostikovali dyslexii, mysleli jsme, že to nezvládneme. Nic jsme o tom nevěděli, netušili jsme, co si s takovým dítětem počít. Naštěstí nás paní učitelka v první třídě nasměrovala ke skvělé speciální pedagožce, která s Dominikem začala pracovat, a pozitivní změny se docela brzy ukázaly. Důležité je s dítětem pravidelně procvičovat zadané úkoly, nenechat to být, protože tyhle děti potřebují řád a pravidelnost, a hlavně na ně nijak netlačit,“ vypráví třiatřicetiletá Dáša z Prahy.
Přemýšlíte, zda se nějaké to „dys“ týká právě vašeho předškoláčka? Vy sami to můžete (pokud budete velmi pozorný rodič) postřehnout už v batolecím věku, ale nemusíte tomu přikládat důležitost. Děti, které mívají později ve škole potíže s psaním, čtením či matematikou, měly jako malé problémy se spaním, špatně jedly, začaly později mluvit, potíže jim dělala i krátkodobá paměť a velmi nerady dodržovaly nějaká pravidla chování.
Pro okolí zlobidla, která by zasloužila na zadek, pro odborníky děti, které trpí pravděpodobně ADHD (poruchou pozornosti). Později ve škole se pak jejich „hendikep“ projeví naplno a vy jste najednou naprosto bezradní, protože nevíte, co si počít. A pokud se navíc dostane takové dítě do školy, kde s žáčky s těmito specifickými problémy neumí pracovat (nebo nechtějí, protože je to jaksi „navíc“), velmi rychle dostane nálepku hloupé nebo problematické.
Odborníka byste ale měli vyhledat mnohem dříve než ve druhé třídě – podle speciální pedagožky Pavly Bubeníčkové už v okamžiku, kdy potomek vykazuje odchylky v psychomotorickém vývoji. Jak totiž podotýká, jestliže nebude mít správně vyvinutou hrubou motoriku, bude mít potíže se sedem, koncentrací pozornosti, s dlouhodobým ukládáním informací, rytmem (psaní, čtení, automatizace úkonů), učením (tzn. naučit se číst, psát a počítat v náročném školním tempu).
Máte-li tedy „zpoždění“ a diagnózu „dys“ jste se dozvěděli nedávno a teprve s nástupem do školy, možná se vám hodí pár dobrých rad. Protože jak říká psycholožka Jiřina Prekopová: „Jestliže chcete od někoho něco vzít, musíte mu to nejdříve sám dát.“ To znamená – když od ratolesti očekáváte soustředěnost, cílevědomost a klid, musíte mu ukázat, jak se to všechno dělá.
Zvlášť v dnešní době, která je na čtení hodně postavená – kdyby mělo dítě potíže i v dospívání, bylo by oproti ostatním znevýhodněno při vybírání další školy a na trhu práce a některá povolání by pro něj byla nedostupná. V dospívání a v dospělosti se již vše napravuje velmi těžko, podotýká psycholožka Tereza Beníšková.