[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Global Teacher Prize je celosvětový projekt, do jehož finále se nominují šestým rokem také čeští učitelé. Těch skvělých máme totiž už celkem dost – jen nebýt projektů, jako je tento, ani o nich nevíme. Schovaní ve svých školách umí během výuky takřka zázraky, přemýšlí o dětech, mají k nim skvělý vztah, umí učit tak, že to všechny baví, dokážou pracovat s talenty a jít v předávání vědomostí i zkušeností daleko nad rámec svého klasického pedagogického úvazku. Jsou to lidé, kteří žijí vzděláváním a díky nimž si učitelská profese znovu zasluhuje, aby se o ní mluvilo jako o poslání.
Dobře učit je totiž umění. A ti, kteří jej ovládají, kterým nejde o to, „učit předměty", ale o to, "učit děti“ – jak říká letošní spot této soutěže – si prostě zaslouží být vidět. A my, rodiče, si zasloužíme o takových učitelích vědět víc.
Jaké to je účastnit se Global Teacher Prize? V čem jedno ocenění může změnit život nejen pedagogovi, ale i dětem, které učí? Povídali jsme si s finalistkou Global Teacher Prize 2021 Pavlínou Loňkovou, kterou můžete mimo jiné sledovat na jejím blogu Pančelčino (pancelcino.cz).
Krásná letní škola, kterou jsme s finalisty GTP absolvovali loni v létě, která přišla za odměnu a byla plná inspirace do další práce od kolegů z celé republiky.
Realita všedních školních dní bývá mnohdy spojená spíš s řešením problémových situací, než aby opěvovala profesní kvality učitele. Takže když otevřete e-mail, ve kterém vám přistane nominace na profesní učitelskou cenu, je to vždycky radost. Global Teacher Prize pro mě byla příležitostí na chvíli se zastavit, reflektovat, jakou cestu jsem v roli učitele ušla a co všechno jsem na ní zažila. Navíc jsme měli možnost vyslat do světa i to, jak s dětmi pracujeme a že škola nemusí vypadat tak, jakou si ji pamatujeme ze svých školních let my. Každý příklad dobré praxe je užitečný.
Tak jako se mění svět kolem nás, mělo by jít kupředu i naše školství. Přála bych dětem i rodičům, aby ve školách učili vlídní a kvalifikovaní odborníci, kterým jde v první řadě o rozvoj a spokojenost dětí samotných. Má-li se české školství někam posunout, potřebujeme rodiče jako partnery, kteří podpoří proměnu celého systému. Potřebujeme se ptát, které zvyky a přístupy ve škole ještě potřebujeme a kterých se můžeme vzdát. A rodiče by to mohli velmi ovlivnit.
Školství jako celek ušlo v posledních letech obrovský kus cesty zejména v oblasti využití ICT nástrojů. Mohli jsme mnoho let školit učitele a pomáhat jim s implementací technologií do výuky, ale to, co v této oblasti způsobil covid, o tom jsme si mohli před lety nechat jen zdát. Pevně věřím, že dnes snad všichni umíme pro trénink znalostí a dovedností využívat IT nástroje s okamžitou zpětnou vazbou nebo že pro nás není problém spojit se s dlouhodobě nemocným žákem a nabídnout mu vedle materiálů i odbornou a přátelskou on-line podporu na dálku třeba přes videohovor.
Potřebujeme příklady dobré praxe. Bílé vrány, které dokazují, že to jde – učit s radostí, odborností a respektem k žákům a jejich potřebám. A jestli je někde učitel, který by mohl inspirovat ostatní, je skvělé, že na něj umíme posvítit a dát mu i mediální prostor, aby mohl své zkušenosti a přemýšlení sdílet s kolegy i rodiči napříč naší zemí. Jestli chcete inspiraci, rozklikněte si web gtpcz.cz a pročtěte si medailonky finalistů z minulých ročníků. Velmi mě těší, do jak zajímavé společnosti jsem se dostala.
Pro mě osobně je to debata o hodnocení, která se vždy ráda rozhoří s blížícím se vysvědčením. Jsem moc ráda, že české školy, i když s obrovským zpožděním, začínají ve větší míře využívat formativní hodnocení, které dětem pomáhá dosahovat lepších výkonů díky zpětné vazbě, která je průběžná a bezpečná. Čím dál častěji taky zpochybňujeme mýtus o tom, že bez jedniček v první třídě se děti nebudou učit. Znám řadu škol, kde se děti učí bez známek, a divili byste se, kolik toho umí.
Aktuálně probíhá příprava revize Rámcového vzdělávacího programu, který udává, co se ve škole učíme. Moc bych si přála, aby se revize povedla a abychom i díky ní na každé škole dokázali děti připravovat na život v 21. století. Na život, který žijí teď, i na ten, který je čeká v budoucnu.
Výhra v GTP přede mě osobně postavila další profesní výzvy, díky kterým se posouvám pořád kupředu. Zároveň máme jako finalisté větší možnost sdílet zkušenosti s dalšími učiteli, mnoho z nás lektoruje, předává nabyté zkušenosti na seminářích nebo letních školách pro učitele. Kontinuální a kvalitní vzdělávání učitelů během celé jejich profesní dráhy považuji za nezbytné. Potřebujeme znát víc učitelů, kteří svou práci odvádí skvěle.
Máte-li ve svém okolí někoho takového, zavítejte na web gtpcz.cz, klikněte na tlačítko NOMINOVAT UČITELE a vyplňte krátký formulář. Věřte, že tím uděláte radost nejen pedagogické veřejnosti, ale zejména paní učitelce nebo panu učiteli. Ocenění naší práce se k nám totiž nedostává příliš často a nominace na odbornou pedagogickou cenu opravdu potěší.
Tento projekt podporuje Nadace České spořitelny.