Maminka.czK tabuli půjde české školství

Global Teacher Prize oceňuje nejlepší pedagogy. Znáte nějakého skvělého? Nominujte ho!

Jana Potužníková 21.  1.  2022
Jestli chceme dobré školy, potřebujeme dobré pedagogy. A potřebujeme, aby ti, kteří mají chuť do vzdělávání vnést nový vítr, věděli, že nemusí mít strach bořit zaběhnuté pořádky. Potřebujeme, aby ti pokrokoví předávali své znalosti těm, kteří se změnami začínají. A těm pokrokovým zase vyjádřit vhodným způsobem podporu. Potřebujeme oceňovat práci pedagogů tak, jak to už šestým rokem i u nás dělá projekt Global Teacher Prize ČR! Až do 28. 2. 2022 můžete nominovat skvělého pedagoga i vy!

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Global Teacher Prize je celosvětový projekt, do jehož finále se nominují šestým rokem také čeští učitelé. Těch skvělých máme totiž už celkem dost – jen nebýt projektů, jako je tento, ani o nich nevíme. Schovaní ve svých školách umí během výuky takřka zázraky, přemýšlí o dětech, mají k nim skvělý vztah, umí učit tak, že to všechny baví, dokážou pracovat s talenty a jít v předávání vědomostí i zkušeností daleko nad rámec svého klasického pedagogického úvazku. Jsou to lidé, kteří žijí vzděláváním a díky nimž si učitelská profese znovu zasluhuje, aby se o ní mluvilo jako o poslání.

Dobře učit je totiž umění. A ti, kteří jej ovládají, kterým nejde o to, „učit předměty", ale o to, "učit děti“ – jak říká letošní spot této soutěže – si prostě zaslouží být vidět. A my, rodiče, si zasloužíme o takových učitelích vědět víc.

Jaké to je účastnit se Global Teacher Prize? V čem jedno ocenění může změnit život nejen pedagogovi, ale i dětem, které učí? Povídali jsme si s finalistkou Global Teacher Prize 2021 Pavlínou Loňkovou, kterou můžete mimo jiné sledovat na jejím blogu Pančelčino (pancelcino.cz).

Klepněte pro větší obrázek

Když se řekne Global Teacher Prize, co vám dnes, s odstupem času, naskočí jako první?

Krásná letní škola, kterou jsme s finalisty GTP absolvovali loni v létě, která přišla za odměnu a byla plná inspirace do další práce od kolegů z celé republiky.

Jaký to byl pocit být nominována? V čem je tahle soutěž obohacující pro samotné pedagogy?

Realita všedních školních dní bývá mnohdy spojená spíš s řešením problémových situací, než aby opěvovala profesní kvality učitele. Takže když otevřete e-mail, ve kterém vám přistane nominace na profesní učitelskou cenu, je to vždycky radost. Global Teacher Prize pro mě byla příležitostí na chvíli se zastavit, reflektovat, jakou cestu jsem v roli učitele ušla a co všechno jsem na ní zažila. Navíc jsme měli možnost vyslat do světa i to, jak s dětmi pracujeme a že škola nemusí vypadat tak, jakou si ji pamatujeme ze svých školních let my. Každý příklad dobré praxe je užitečný.

Proč soutěž doporučujete sledovat i rodičům? Je to dobrá cesta k tomu, abychom pochopili, že pokud se mění školství, tak se mění i pedagogové?

Tak jako se mění svět kolem nás, mělo by jít kupředu i naše školství. Přála bych dětem i rodičům, aby ve školách učili vlídní a kvalifikovaní odborníci, kterým jde v první řadě o rozvoj a spokojenost dětí samotných. Má-li se české školství někam posunout, potřebujeme rodiče jako partnery, kteří podpoří proměnu celého systému. Potřebujeme se ptát, které zvyky a přístupy ve škole ještě potřebujeme a kterých se můžeme vzdát. A rodiče by to mohli velmi ovlivnit.

Když jsme u toho – co vnímáte jako nejviditelnější proměnu pedagogů v poslední době? Ať už vlivem přirozeného vývoje školství, covidu nebo třeba i našich rodičovských požadavků a požadavků „postcovidových“ dětí...

Školství jako celek ušlo v posledních letech obrovský kus cesty zejména v oblasti využití ICT nástrojů. Mohli jsme mnoho let školit učitele a pomáhat jim s implementací technologií do výuky, ale to, co v této oblasti způsobil covid, o tom jsme si mohli před lety nechat jen zdát. Pevně věřím, že dnes snad všichni umíme pro trénink znalostí a dovedností využívat IT nástroje s okamžitou zpětnou vazbou nebo že pro nás není problém spojit se s dlouhodobě nemocným žákem a nabídnout mu vedle materiálů i odbornou a přátelskou on-line podporu na dálku třeba přes videohovor.

Co můžete udělat pro svého školáka? Tady je 8 jednoduchých tipů, jak se zapojit

Je i tohle bonus, který GTP přináší? Že na ty změny poukazuje, že říká, že to jde, i když systém se komplexně ještě neproměnil?

Potřebujeme příklady dobré praxe. Bílé vrány, které dokazují, že to jde – učit s radostí, odborností a respektem k žákům a jejich potřebám. A jestli je někde učitel, který by mohl inspirovat ostatní, je skvělé, že na něj umíme posvítit a dát mu i mediální prostor, aby mohl své zkušenosti a přemýšlení sdílet s kolegy i rodiči napříč naší zemí. Jestli chcete inspiraci, rozklikněte si web gtpcz.cz a pročtěte si medailonky finalistů z minulých ročníků. Velmi mě těší, do jak zajímavé společnosti jsem se dostala.

Když se podívám na tu spoustu ročníků zpátky, tak co pro vás, právě co se kvalit učitelů týče, bylo překvapující? Co vám vyrazilo dech, že „už se to děje“?

Pro mě osobně je to debata o hodnocení, která se vždy ráda rozhoří s blížícím se vysvědčením. Jsem moc ráda, že české školy, i když s obrovským zpožděním, začínají ve větší míře využívat formativní hodnocení, které dětem pomáhá dosahovat lepších výkonů díky zpětné vazbě, která je průběžná a bezpečná. Čím dál častěji taky zpochybňujeme mýtus o tom, že bez jedniček v první třídě se děti nebudou učit. Znám řadu škol, kde se děti učí bez známek, a divili byste se, kolik toho umí.

K čemu byste si přála, aby školství dospělo? Co ho ještě čeká za největší změnu?

Aktuálně probíhá příprava revize Rámcového vzdělávacího programu, který udává, co se ve škole učíme. Moc bych si přála, aby se revize povedla a abychom i díky ní na každé škole dokázali děti připravovat na život v 21. století. Na život, který žijí teď, i na ten, který je čeká v budoucnu.

Mohou k těm změnám přispět právě i soutěže typu Global Teacher Prize?

Výhra v GTP přede mě osobně postavila další profesní výzvy, díky kterým se posouvám pořád kupředu. Zároveň máme jako finalisté větší možnost sdílet zkušenosti s dalšími učiteli, mnoho z nás lektoruje, předává nabyté zkušenosti na seminářích nebo letních školách pro učitele. Kontinuální a kvalitní vzdělávání učitelů během celé jejich profesní dráhy považuji za nezbytné. Potřebujeme znát víc učitelů, kteří svou práci odvádí skvěle.

Máte-li ve svém okolí někoho takového, zavítejte na web gtpcz.cz, klikněte na tlačítko NOMINOVAT UČITELE a vyplňte krátký formulář. Věřte, že tím uděláte radost nejen pedagogické veřejnosti, ale zejména paní učitelce nebo panu učiteli. Ocenění naší práce se k nám totiž nedostává příliš často a nominace na odbornou pedagogickou cenu opravdu potěší. 

Tento projekt podporuje Nadace České spořitelny.

Klepněte pro větší obrázek
Témata: Školství, Školák, Rodiče, K tabuli půjde české školství, Vzdělání, Školy, zvyky, Nadace, projekt, materiál, nominace, Učitel, Teacher Prize, Czech Republic, Global Teacher Prize, Škola, Pedagog, Děti, Vzdělávání, Nadace České spořitelny

Video