[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
„Jednou z oblastí, ve které mají malé dívenky obvykle před malými chlapci náskok, je vývoj řeči. Podle jednoho výzkumu umějí dívky říct v deseti měsících už tři slova, zatímco stejně staří kluci jen jedno. V osmnácti měsících má polovina všech dívek k dispozici slovník až 56 slov, zatímco polovina chlapců používá jen 28 slov,“ tvrdí autorka publikace Výchova dívek a psychoterapeutka Gisela Preuschoff.
Autorka dále dodává, že velké rozdíly bývají i v takzvaném pasivním slovníku, tedy v porozumění slovům a větám. Ale proč tomu tak je? Vždyť na kluky i na holčičky hovoříme od útlého věku stejně často a v čase, který jim věnujeme, neděláme rozdíly.
Odborníci se domnívají, že dočasný náskok může být způsobený tím, že levá mozková hemisféra, v níž sídlí řečové centrum, je u holčiček o něco dříve a z počátku i o něco více aktivní než u chlapců.
Což je vlastně docela zajímavé, neboť právě levá hemisféra je „sídlem“ logiky, matematiky, faktických údajů, analytického myšlení – které obvykle přisuzujeme spíše chlapcům. Oproti tomu pravá hemisféra je „domovem“ intuice, emocí, tvořivosti, rytmu, umění a dalších vlastností, jimiž se o něco více pyšní spíše dívky.
Holčičí upovídanost dospělé pravděpodobně časem svádí k tomu, aby s holčičkami „debatovali“ více, ostatně to ve své publikaci potvrzuje i Gisela Preuschoff:
„Je zajímavé, že rodiče mají sklon na tento rozdíl podvědomě reagovat tím, že povzbuzují řečové návyky svých dcer silněji než synů.“ Dle psycholožky platí tento vzorec chování nejen v případě rodičů, ale dokonce i v případě pedagogů v předškolních zařízeních! Pokud tedy chceme svého malého „mlčocha“ povzbudit ke komunikaci, nezbývá nám nic jiného než s ním hojně a trpělivě komunikovat, a to ať již se nám dostane nějaké verbální reakce nebo ne.
A nezapomeňte; „živou řeč“ nenahradí ani televize, tablet či puštění CD. A navíc nemusíme jen povídat! Můžeme zpívat, básnit i číst…
VIDEO: Balet není jen pro holky, vzkazuje jedenáctiletý tanečník