[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Říkanky jsou skvělé pomocnice! Pomáhají logopedům, učitelům ve školce i škole, usnadňují učení mnoha pohybových aktivit, pomáhají maminkám učit děti základním dovednostem, občas dítko uspí či usnadní nakrmit. Říkanky a básničky cvičí paměť, smysl pro rytmus, rozvíjí slovní zásobu – zkrátka provázejí děti celé dětství a v dospělosti i ve stáří je něžně spojují se vzpomínkami na nejednu lumpárnu.
Proto jsem pro vás ze svého zásobníku, nápadníku i šuplíku vybrala 5 autorských didaktických říkanek: 2 říkanky „pomocnice“, 2 říkanky vhodné k letním hrátkám v bazéně a jednu třeba do čekárny k lékaři, autobusu, zkrátka k ukrácení času.
Zlobivé ponožky
Mám zlobivé ponožky,nechtěj ke mně na nožky.Schovávaj se do skříňky,dělaj, že jsou malinký.
Já vás chytnu potvůrky!Rozdělím vás na půlky!DVĚ ponožky na DVĚ nožkyuž nezlobí – jsou KÁMOŠKY!
Říkanka k oblékání ponožek: Nechte děti, ať si ponožky samy vyndají ze skříňky, samy připraví k obléknutí a samy jim „vynadají“ a „zkrotí“ je.
Kartáček vláček
Můj kartáček je jak vláček,jezdí tmavým tunelem.Jezdí různě do zatáček,jednou tam a jednou ven.
Dám si pastu na kartáčeka ztratím se v tunelu.Jedu pěkně po kolejích,nakonec je poleju.
Můj kartáček je jak vláček,už z tunelu jede ven.Projede si mycí linkou, uvidím ho příští den.Končíme čistění, vyplachujeme kartáček a loučíme se s ním.
Říkanka k čistění zoubků: Kartáček je vláček, pusinka tunel a zuby koleje. Společně s dítětem čistíme a vyplachujeme. Můžeme několikrát opakovat.
Malí kuchtíci
Pojďte všichni kuchaři, omáčku si uvařit.Uvaříme omáčku,ty jí nejez – panáčku!Uvaříme knedlíky,budem tááákhle veliký!
Stojíme společně s dítětem v hlubší vodě, držíme jej oběma rukama v širokém úchopu kolem hrudníku a opisujeme s ním ve vodě velké kruhy a osmičky, nakonec dítě vyzvedneme nebo vyhodíme nahoru a necháme opět spadnout či cáknout do vody. Zkušení „plavci“ mohou vše zvládnout i s potopením po vyhození do vzduchu.
Zeleninová polévka
Uvaříme polívčičku,– celer, pórek a mrkvičkuPak to pěkně zamícháme,na talíř to všechno DÁME!
Uvaříme polívčičku– dáme do ní soli lžičku.Pak to pěkně zamícháme,na talíř to všechno DÁME!Celá pohybová hříčka se opakuje.
Stojíme společně s dítětem v hlubší vodě, držíme ho oběma rukama v širokém úchopu kolem hrudníku, dítě je nyní zády k nám. Opět „vaříme“, při vyjmenovávání zeleniny vždy dítě vyhodíme (ale jen tak, aby se mu to líbilo), pak opět „vaříme“ a nakonec opět vyhodíme – „DÁME“ na talíř.
Neposedné ručičky
Ťapaly ručičky ťapity ťapy,že mají prstíčkynehtíčky taky.
Dítě nám sedí na klíně, v rytmu říkanky pleskáme společně s dítětem o kolena, bříško nebo dlaně dítěte.
Bouchaly pěstičky ťapity ťap,že mají paleček jak velký chlap!
V rytmu říkanky jemně bubnujeme pěstičkami společně s dítětem o kolena, bříško nebo dlaně dítěte. Při slovech o palečku uděláme na palcích „jedničky“.
Mávají ručičky, dělají pápá– radostně tancují,že přišel táta.
Společně s dítětem máváme rukama.
Autor říkanek: Martina Machová