Maminka.czImunita

Škola začala, období viróz je tady! Víte, jak zlepšit imunitu u dětí?

3. 9. 2020
Je vaše dítě často nemocné, trpí dýchacími obtížemi nebo nejrůznějšími alergiemi? Problém je nejspíš ve snížené přirozené obranyschopnosti organismu. Inspirujte se tipy, které pomohou pro zlepšení imunity. Co radí lékaři a lékárníci?

První měsíc v dětském kolektivu je zejména pro menší děti vysoce rizikový. Není žádným tajemstvím, že se zahájením školního roku pravidelně výrazně stoupá nemocnost. Dítě je v kolektivu  vrstevníků bezprostředně vystaveno různým virovým a bakteriálním infekcím, které se rychle šíří. Přechod z prázdninového režimu do školního bývá pro děti a jejich organismus šok: Dříve vstávají, velkou část dne tráví v uzavřené místnosti, mění se jídelníček… K tomu se přidávají teplotní změny, zrádná jsou obzvláště chladná rána v kombinaci s teplejšími odpoledními hodinami. Imunita je všemi těmito faktory ovlivněna, může se oslabit a viry a bakterie pak mají snazší cestu. Skupiny dětí, uzavřené dlouhé hodiny v jedné místnosti, jsou ideálním prostředím především pro šíření kapénkových infekcí. Rodiče se shodují, že nejčastěji bojují s nemocí u dětí těsně po nástupu do dětských kolektivů. Tedy v září a říjnu, kdy děti ještě nemají vybudovanou potřebnou obranyschopnost. Průzkum společnosti Vegall Pharma mezi rodiči ukázal, že děti trpí nachlazením minimálně třikrát do roka. Dokonce 15 % rodičů pak uvedlo, že jejich potomci mají rýmu a kašel jedenkrát měsíčně a častěji.

Jak vyléčit dítě? Pozor na zaručené rady z diskusí na internetu, varuje lékárnice

Vsaďte na prevenci

Časté změny venkovních teplot, klimatizované prostory, nedostatek slunečního svitu, pobyt ve větším kolektivu v uzavřených prostorech školy nebo školky, nedostatek pohybu venku, to vše je pro dětský organismus a jeho imunitní systém velkou zátěží. Nabízí se tedy otázka, jak je možné nastartovat a podpořit přirozenou imunitu? Je to překvapivě jednoduché, správnou životosprávou a zdravým jídelníčkem. Zde jsou konkrétní rady a doporučení od lékařů a lékárníků.

Nadopujte ho ovocem a zeleninou

Pravidelný a dostatečný přísun vitaminů (zejména vitaminu C) a minerálů (hořčík, vápník, železo) je základem bezproblémového fungování imunitního systému. S citrusy ale opatrně. Pomeranče, mandarinky a další jsou plné vitaminu C, ale pozor na tropické ovoce (ananas, kiwi...), které naše tělo ochlazuje. Nabízejte je ratolestem kdykoli během dne, v syrové, čerstvé formě, připravte fresh džus nebo smoothie, přidávejte šťávu z plodů do čaje a podobně. Skvělou volbou je rovněž šípek a samozřejmě rakytník, což je doslova „vitaminová bomba“ plná vitaminu C. Zkuste ho v podobě sirupu, oleje nebo ve formě pastilek či lízátek. Kde, kromě ovoce, najdete velké množství nezbytného „céčka“? V syrové zelenině, zejména červené a žluté paprice, brokolici, květáku, růžičkové kapustě nebo petrželi.

V jakém věku děti nejvíce stonají? Tyhle nemoci je trápí nejčastěji

Zkuste otužování

Zdravé a silné tělo lépe ustojí nápor bacilů, které se v kolektivu šíří. Otužování dětí by proto mělo patřit k základním rodinným návykům, nejenže podpoří obranyschopnost, navíc pozitivně „nakopne“ celkový metabolismus. „Doporučuji nedržet děti ve sterilním prostředí, nejlepší je přirozené otužování v přírodě. Koupání v potoce, skákání do kaluží a umazané ruce k dětství patří. Ve městě se můžete otužovat například sprchováním. Po teplé sprše se krátce svlažit studenou vodou,“ popisuje MUDr. Kateřina Javorská ze Společnosti všeobecného lékařství ČSL JEP. Obyvatelé měst se často potýkají s vysušenými sliznicemi, které neplní správně svou funkci a bakterie či viry se lehce dostanou do těla. Řešením mohou být zvlhčovače a čističky vzduchu, které podpoří obranyschopnost organismu.

Vyžeňte ho ven

Silnou obranyschopnost a odolnost vůči infekcím dýchacích cest a sezonním virózám dítě získá především častým pohybem na čerstvém vzduchu. Dbejte na to, aby potomek pobýval denně alespoň hodinu venku, nejlépe při nějaké fyzické aktivitě. Můžete společně vyrazit na procházku se psem, zahrát si fotbal nebo badminton či si jinak zasportovat v přírodě, pracovat na zahrádce, vyjet na malý nákup na kole a auto nechat zaparkované a podobně. Držte se mantry: „Neexistuje špatné počasí, jen špatné oblečení!“ Pozor ale, aby dítě nezůstávalo příliš dlouho v promočeném oblečení nebo botách! Při podzimních deštích a sychravém počasí se nachladí obvykle rychle, ve vlhku se totiž viry a bakterie množí rychleji. „Za větší náchylnost k nachlazením může také zrychlený způsob života, stres a nedostatek spánku. Unavené tělo jen obtížně odolává virům a bakteriím. Odpočinkem lze mnoha obtížím předejít,“ říká MUDr. Kateřina Javorská. Choďte s ratolestmi co nejvíce do přírody, čerstvý vzduch totiž napomáhá prokrvení dýchacích cest a sliznic očí i uší, čímž se zvyšuje jejich odolnost.

S dětmi do sauny? Určitě! Budou odolnější proti nachlazení a lépe spát!

Vyrazte společně do sauny!

Saunování prospívá tělu po fyzické i psychické stránce, blahodárné účinky sauny jsou známé především ve skandinávských zemích. Pobytem v rozehřáté sauně lze předejít nachlazení, chřipce i různým akutním i chronickým problémům dýchacích cest. „Pravidelné saunování posiluje imunitu, odbourává stres a funguje také jako regenerace a k uvolnění těla. Vyhnout by se mu měli jen lidé s vysokým krevním tlakem a nemocemi srdce,“ uvádí MUDr. Jiří Bartoš. Pravidelné saunování je spolehlivou a bezpečnou cestou, jak si zajistit vysokou odolnost vůči onemocněním, celkové posílení metabolismu a oběhové soustavy, zlepšení funkce dýchací soustavy, ale také potřebný kvalitní a hluboký spánek. Saunu můžete při dodržení určitých pravidel navštěvovat již s batolaty.

Déčko, vláknina a antioxidanty

Vyplatí se hlídat, aby každodenní strava byla bohatá na antioxidanty (vitaminy A, B, K, minerály a stopové prvky), do jídelníčku je také dobré zařadit vlákninu pro správné zažívání (luštěniny, zelenina, cereálie atd.), omega 3 mastné kyseliny a další prospěšné látky. Například polyfenoly, což jsou jedny z nejúčinnějších přírodních látek pro posílení imunitního systému. Najdete je v ovoci a zelenině, ale i v rostlinných doplňcích stravy. V ideálním případě by měly být všechny potřebné vitamíny a další látky obsaženy v denním příjmu potravy potomka. „Dostat se do stavu, kdy dítě sní opravdu všechno tak, aby se mu z potravin dostalo správného poměru všech vitamínů, je složité. Některé děti preferují ovoce, jiné zeleninu, do některých pak rodiče nedostanou vůbec nic. Pokud není jídelníček  vyvážený, je na místě, zejména v době respiračních infekcí, zařadit doplňky stravy, zejména ty s vyššími dávkami B-komplexu, vitaminu D a C, zinkem, vitamínem D3 nebo selenem. Já osobně doporučuji zařadit také probiotika,“ říká PharmDr. Ivana Lánová, odborná konzultantka lékáren Benu.

Dětem při nachlazení pomůže klid, tekutiny a bylinky

Postel a bylinky

Velkou zátěží pro dětský imunitní systém jsou opakovaná nachlazení. „Opravdu důležité je, aby každou nemoc dítě důkladně vyleželo a nepřecházelo ji,“ radí Ivana Lánová. Dětskou imunitu můžete podpořit i bylinkami. Mezi nejznámější pomocníky patří například rakytník řešetlákový, šišák bajkalský, ženšenové přípravky, grapefruitová jadérka nebo se výborně osvědčila echinacea. Doma častěji větrejte, i když je zrovna chladněji. Nejenže se dovnitř dostane čerstvý vzduch ale dítko se navíc přirozeně otužuje.

 „Během „rizikových“ období je důležité posilovat imunitu nejen dostatečným přísunem vitaminů, ale také správně zvolenými výtažky z rostlin a bylinek. Ty jsou vhodné ve formě olejů, jako je například měsíčkový nebo rakytníkový, vhodná je také echinacea, kterou lze užívat v různých formách – jako čaje nebo tinktury. Imunitu oslabuje nedostatečný spánek a zvýšený stres. Doporučuji proto kombinaci rostlin a vitaminů, jako jsou například extrakty z černého bezu a křenu, ale také vitamín B12 přispívající ke snížení míry únavy a vyčerpání,“ vysvětluje PharmDr. Petr Fifka ze společnosti Silvanols.

Nákupy - Maminka CZ
Témata: Zdraví, Děti, Nemoc, Imunita, Děti a nemoci, Obranyschopnost, Infekce, Organismus, Vitamín, Jiří Bartoš, Imunitní systém, Ovoce, Zelenina, Bakterie

Mohlo by vás zajímat
Strií se nezbavíš, už se nevyspíš! Tohle těhotným neříkejte, radí herečka Arichteva
Kristýna Leichtová rodila doma! Mezi herečkami nebyla první
Holčička s rozštěpem má po operaci. Teď je z ní krásná slečna. Jak vypadá?
Poznáte moluska? Podívejte se, jak vypadají a jak se jich zbavit
Porod jste nikdy neviděli tak zblízka! Šokuje vás brácha v porodním bazénku?
Vše, co vás zajímá o hlenové zátce. Jak vypadá, jak dlouho odchází před porodem
Žena vůbec nevěděla, že je těhotná. Dítě porodila u švagrové na záchodě
Šéfkuchař Přemek Forejt: Jsem krkavčí táta. Dceru nevídám moc často
Kdy nechat svoje děti chodit do školy a na kroužky samotné? Nebojte se toho!

Horoskopy

Beran V druhé polovině měsíce musíte nabrat novou energii, protože jste vyčerpaní z práce. Patrně nejvíc by…

Jména pro děti

Největší výběr jmen.

Dnes má svátek: Darina, Davide, Moris





Aktuální vydání

Aktuální číslo časopisu

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Výhodné předplatné

Objednat předplatné