Maminka.czInkontinence

Inkontinence po porodu nemusí být tabu. Nechtěný únik moči vyřeší vhodné cvičení

Ivana Ašenbrenerová 13.  6.  2024
Nechtěný únik moči je nepříjemná věc, která bere mnohým ženám chuť do života, omezuje je v jejich koníčcích a často zasahuje i do intimního života. A netýká se jen starších ročníků, s inkontinencí se často potýkají maminky po vaginálních porodech nebo akutních císařských řezech.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Příčiny a spouštěče

Inkontinence má několik příčin. Jednou z nich je ochabnutí svalů pánevního dna. „Na ochabnutí těchto svalů mají vliv genetická predispozice, fyzická námaha a zvedání těžkých břemen. Dalším velmi důležitým faktorem je porod. Jeho průběh, trvání, velikost plodu a kvalitní ošetření porodního poranění,“ vysvětluje gynekoložka Radka GregorováLékařského domu v Praze. Jakmile ochabne svěrač v močové trubici nebo je svalovina močového měchýře dráždivější, vede to k předčasným stahům měchýře a nekontrolovanému úniku moči.

VIDEO: Maminka podcast:  Jak se dostat po porodu do formy? Mějte se ráda!

Začněte cvičit dřív, než porodíte

To, jestli vás po porodu čeká nechtěný únik moči, můžete ovlivnit už v těhotenství. Můžete se samozřejmě inspirovat kdekoli na internetu, ale ideální je navštívit fyzioterapeuta, který skutečně ví, jak na to. Gynekoložka Radka Gregorová to považuje alespoň v začátcích za velmi důležité, abyste cvičila správně s maximálním možným efektem. Hlavní fyzioterapeutka Iva Bílková z FYZIOkliniky v Praze radí: „Přírůstek hmotnosti vede ke změnám v těžišti, proto je vhodné udržovat co nejoptimálnější držení těla. Toho lze dosáhnout cílenými fyzioterapeutickými postupy, například cvičením pozic z Alexanderovy techniky. Ideální je cvičení na velkém gymnastickém míči, kdy podsazování pánve a vysazování boků uvolňuje svaly pánevního dna a křížokyčelního kloubu,“ doporučuje fyzioterapeutka.

Více porodů, vyšší riziko úniku

Na případnou inkontinenci má bohužel vliv i počet vaginálních porodů, které máte za sebou. „S každým vaginálním porodem se riziko inkontinence zvyšuje. Ale je mylné si myslet, že ženám rodícím císařským řezem inkontinence nehrozí vůbec. K ochabnutí pánevního dna dochází už během těhotenství,“ varuje gynekoložka Gregorová. I proto je dobré, abyste na to nezapomínala a poctivě cvičila už v době, kdy miminko teprve čekáte.

Jak inkontinenci řešit a léčit?

Existuje spousta rad, jak na únik moči. Kromě toho, že vám bude někdo doporučovat konzumaci brusinek nebo používání inkontinenčních kalhotek, pesarů, či dokonce chirurgický zákrok, při němž se zavádí speciální páska, která uvolněné močové trubici poskytne trvalou oporu a vrátí jí schopnost udržet moč, první volbou by  vždy mělo být správné cvičení.

Inkontinence po porodu se dá řešit za pomoci laseru. Lékařka vysvětlí jak

Posilujte pánevní dno, stehna i hýždě 

Mám za sebou tři vaginální porody a inkontinence mě začala trápit po tom třetím. Dost dlouho jsem problém neřešila, protože jsem se styděla, ale to je ten největší omyl, kterého se ženy dopouští. Žádné obavy a strachy, jakmile zjistíte, že při smíchu, zakašlání nebo kýchnutí dochází k nechtěnému úniku moči, řešte to ihned. Čím dřív začnete s cvičením a nápravou, tím lepší vyhlídky na zlepšení budete mít. „Jako máma tří dětí nejsem moc zastáncem rehabilitačních cviků pro pánevní dno, podle mého názoru jsou moc jednoduché. Snažit se aktivovat vleže na zádech nitrobřišní tlak je jistě dobrý začátek bezprostředně po porodu, pokud ale problémy přetrvávají, je třeba posilovat ochablé břicho, povolené svaly v pánevním dnu, ale také ostatní svaly stabilizačního systému. K tomu je dobré jakékoli cvičení, které vysloveně posiluje břicho, vnitřní stranu stehen, hýždě, páteř a pánevní dno,“ radí fyzioterapeutka Iva Bílková. Na to jsou výborné třeba kalanetika, pilates, gymnastika nebo i tanec.

Pánevní dno je nutné aktivovat i relaxovat

Většina odborníků při inkontinenci doporučuje na posílení pánevního dna Kegelovy cviky. „Pánevní dno prokazatelně posilují, ale už ho neučí relaxovat. Mohlo by se zdát, že to nevadí, hlavně, když bude pánevní dno silné. Neustálé stažení ale ovlivňuje i močové ústrojí, které je součástí pánve. Močová trubice je tak v neustálé křeči a nedovoluje odchod bakterií s močí, bakterie se drží na místě nebo se posouvají pomocí kontrakcí stále výše. To pak způsobuje chronické záněty močových cest. Proto je vhodné vždy cvičit metodou, která učí kontrakci i relaxaci,“ říká fyzioterapeutka Iva Bílková.

Jak začít s cvičením?

Než začnete posilovat pánevní dno, je vhodné, aby vás vyšetřil odborný fyzioterapeut. Ten zjistí, které svaly pánevního dna máte oslabené, a které jsou naopak ve spasmu. „Od toho se pak odvíjí samotná terapie, při které svaly posilujeme nebo je učíme relaxovat. Při vyšetření často zjišťujeme neschopnost izolované aktivace či relaxace svalů. To se pak může projevit poklesem orgánů malé pánve, inkontinencí či bolestí genitálií při močení nebo pohlavním styku,“ dodává fyzioterapeutka. Terapie pánevního dna začíná vleže na zádech s pokrčenými dolními končetinami aktivací, tedy vtažením močové trubice. Je dobré si pánevní dno představit jako rozvinutý květ, který se s aktivací zavírá. Cvičení, které doporučuje Iva Bílková, lze rozdělit do tří sérií. Jak na to?

První série cviků na posílení pánevního dna

První aktivaci zkuste provést maximální silou bez zapojení hýžďových svalů a po třech sekundách se uvolněte a představte se výše zmíněný rozvíjející se květ. Myslete na úplnou relaxaci všech svalů v oblasti pánve a zhluboka prodýchejte. Opakujte 5x. Ve druhé fázi zkuste provést aktivaci pánevního dna padesátiprocentní silou a vydržte 3 sekundy. Pak se opět úplně uvolněte, stejně jako v předchozím kroku. Opakujte 5x. V poslední fázi zkuste aktivovat svaly pánevního dna pouze 15procentní silou a vydržte 3 sekundy. Pak uvolněte a vnímejte rozdíl mezi malou aktivitou a úplnou relaxací. Opakujte 5x.

Druhá série cviků

Opakujte stejné aktivace jako v předchozí sérii. Vydržte aktivovat 7 sekund a cvik opakujte 8x.

Třetí série cviků

Opakujte stejné aktivace jako v předchozí sérii. Vydržte ale aktivovat 10 sekund a cvik opakujte 12x. Nezapomínejte na dostatečnou relaxaci svalů mezi jednotlivými kontrakcemi. „Mezi sériemi si dopřejte několik minut pauzu a prodýchejte takzvaným bráničním dýcháním. Pokud při porodu došlo k výraznějšímu poškození pánevního dna, je možná elektrická stimulace svalů,“ radí Iva Bílková.

Jak sportovat v těhotenství? Zaměřte se na chůzi, radí fyzioterapeutka
Témata: Porod, Císařský řez, praha, internet, Fyzioterapie, Pánevní dno, Inkontinence, sval, Cvičení, Iva Bílková, Aktivace, Moč, Lékařský dům, Poškození, Greg, Radka Gregorová, Cvik