Maminka.czVýchova

Věkově smíšené skupiny. Proč nemají být děti jen se svými vrstevníky?

Martina Háchová 3.  11.  2023
Proč máme pořád pocit, že děti mají být jen se svými vrstevníky? Prokazatelně jim to nesvědčí! Od batolete po puberťáka, dětem je prostě nejlíp spolu.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Představte si, že byste byli téměř neustále obklopeni jen lidmi vašeho věku. Jak diametrálně odlišný by byl nejspíš váš pohled na svět! Od koho byste se učili a jak byste si vytvářeli empatii ke starším či mladším lidem, jak chápali jejich problémy? Těžko. Nejspíš by pak pro vás byli něco jako jiný živočišný druh. No vidíte, tak proč se neustále snažíme strkat naše potomky jen mezi stejně staré děti?

VIDEO: Podcast Maminka: Jak učit děti hodnotu peněz

Opatrně, vždyť je malá!

Onehdá jsem pozorovala skupinku starších dětí, které u nás za domem hrály fotbal. Bojovná atmosféra, žádné ohledy. Když tu se mezi ně vřítila moje pětiletá neteř. Nebojácná holka, dvakrát vyšších kluků se nezalekla a jala se hrát po svém – věšela se jim na nohy, míč zalehla tělem, pravidla jí byla šumák. Nejdřív se vztekali. Snažili se ji setřást, odstrčit. Ale postupně jejich útočnost brala zasvé, až nakonec původní vzteklé výkřiky a nadávky vystřídaly smích a šaškování. Přestali hrát fotbal a začali jen tak blbnout. Dávali přitom pozor, aby malou nezranili a zasvěcovali ji do tajů hry.

Když si spolu hrají děti zhruba stejného věku, soutěživost získává navrch, vyhrát je důležitější než se bavit. Koneckonců, i náš společenský systém zdůrazňuje neustálé srovnávání, kdo je lepší – známkování ve škole je toho důkazem.

V pokračování pro předplatitele také najdete

Proč skvěle funguje věkově smíšená skupina?

Spolupráce a prevence šikany

Děti se vždycky dohodnou

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.

Vyzkoušet za 1 Kč Více informací
Témata: Časopis Maminka, Batole, Výchova, neteř, Premiant, Šplh, Věk, Skupina, Děti, Prevence, Rutin, Učitel, Fotbal, Klavír, Puberťák, Vrstevník, Sestřenice, Outsider, Mladé dítě, Známkování