Maminka.czKnihy pro děti

Jak na to, aby děti bavilo čtení? Inspirujte se, jak vybrat správnou knížku

Simona Procházková 20.  4.  2022
Máte doma začínajícího čtenáře a chcete, aby ho čtení těšilo a bavilo? Jděte na to chytře a s nápadem. Víte, jak podpořit malého čtenáře při jeho prvních pokusech a jak dokázat, aby se právě čtení stalo jeho oblíbeným koníčkem? Máme pro vás šikovný a praktický tip.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Máme doma prvňáčka, takže čtení je momentálně náš každodenní chléb. S písmenky kapku bojuje a já dnes a denně trénuji svou (ne)trpělivost a ze všech sil se snažím, abych mu četbu nezprotivila tím, že po začínajícím čtenáři budu chtít zázraky na počkání. Protože – řekněme si upřímně – kdo z nás rodičů nikdy nenadskakoval při koktání své ratolesti, která se usilovně snaží přeslabikovat (v našem případě tedy vyhláskovat a spojit, jelikož se učíme tzv. genetickou metodou) první slůvka a věty? Sama jsem se přesvědčila, že mnohem atraktivnější než čtení vět z učebnice nebo slabikáře (protože „to se musí, když je to domácí úkol“) je nabídnout dítku zábavnou knížku, která ho hned zaujme a probudí v něm zvědavost. Bude se na ni zkrátka samo od sebe těšit.

VIDEO: Maminka podcast: Jak učit děti vnímat své tělo zdravě? Psycholožka radí

Šikovný pomocník pro rodiče i děti

Prvním a nejdůležitějším krokem je vybrat knížku, která bude odpovídat čtenářským schopnostem konkrétního dítěte. Příliš jednoduchá knížka ho totiž nebude bavit, a naopak moc textově složitá a náročná ho spolehlivě odradí.

Z výsledků výzkumů čtenářských dovedností v České republice jasně vyplývá větší potřeba cílit na začínající čtenáře a podpořit je v počátcích jejich čtenářských pokusů. Problémem ale také je pomoct zákazníkům v tom, jak se zorientovat v nepřehledné nabídce knih pro děti na knižním trhu. To jsou jedny z hlavních důvodů, proč v nakladatelství Fragment připravili a vydali unikátní Čtenářský systém, který má za cíl usnadnit orientaci v knižní nabídce právě pro začínající čtenáře. Jde o chytrý způsob, jak dětem, jejich rodičům a pedagogům zjednodušit výběr knih právě pro tuto – možná nejdůležitější – skupinu čtenářů. Protože když správně podpoříme děti v jejich prvních čtenářských pokusech, vyrostou z nich lidé, kteří se ke čtení budou rádi vracet po celý život.

Co pomůže, když mu nejde čtení? Zapomeňte na dril, nekřičte a v četbě se střídejte

Už jsem čtenář, Noc s Andersenem a další

V uplynulých letech proběhly a stále ještě probíhají různé kampaně a akce na podporu čtenářských dovedností, ať už ze strany knihoven či Svazu českých knihkupců a nakladatelů. Všichni asi známe projekty na podporu čtení u nás, ať už jsou to Rosteme s knihou, Celé Česko čte dětem, Den pro dětskou knihu, Kamarádka knihovna, Noc s Andersenem, Už jsem čtenář, Mezinárodní týden čtení dětem, S knížkou do života a tak dále. Všechny tyto kampaně pomáhají přivést děti ke čtení, probudit a prohloubit v nich lásku ke knihám.

Mami, tati, pojďte si číst

 „Naším hlavním cílem je pomoct všem, kdo knížky pro začínající čtenáře kupují, s orientací v nabídce na trhu. Proto především Čtenářský systém Fragmentu vznikl. Snažili jsme se Čtenářský systém koncipovat tak, aby byl jednoduchý, přehledný a snadno zapamatovatelný, k čemuž přispívá řada grafických prvků pro každou edici, každý stupeň systému. To umožňuje rychlou orientaci v knihkupectví. Unikátní je naše spolupráce s pedagogy. U prvních knížek z edic Čteme sami a Čteme s radostí jsme spolupracovali se zkušenou pedagožkou, která působila jako odborná korektorka textů. Hlídala, aby text byl pro děti daného stupně rozvoje čtenářských dovedností přiměřený. Cílíme nejen na prvňáčky a druháčky, ale věnujeme se i dětem předškolního věku, protože už tehdy vzniká vztah dětí ke knížkám a ke čtení. Proto jsme do systému zařadili i edici Čteme s obrázky, kterou mohou využít jak začínající čtenáři, tak předškoláci-nečtenáři. Ti se mohou podílet na čtení tak, že doplňují slova za obrázky a současně se nenásilnou formou učí orientovat se v textu. Ne zcela běžnou je i edice Čteme spolu, kam patří knížky pro společné čtení dětí a rodičů, kdy se začínající čtenáři s dospělými ve čtení střídají. Text, který je menším písmem a je delší, je určen dospělým, kratší a jednodušší text větším písmem čtou děti. Děti mohou procvičovat čtení, ale neunaví je příliš dlouhý text a bude je bavit, budou-li se s rodiči při čtení střídat. Je to pro ně taková hra – teď čteš ty a teď zase já,“ představuje projekt Jitka Pastýříková, literární redaktorka nakladatelství Fragment.

Povinná školní četba: Baví děti, či jde o přežitek?

Cesta ke čtení plná radosti

Čtenářský systém od Fragmentu má čtyři stupně: Čteme s obrázky, Čteme spolu, Čteme sami a Čteme s radostí. Ke snadné orientaci slouží jednotné grafické prvky na každé knížce: logo v příslušné barvě s názvem edice (stupně) na přední straně obálky, označení edice barvou a příslušným písmenem na hřbetě, informace k dané edici (stupni systému) a přehled všech stupňů na zadní straně obálky.

  • Čteme s obrázky: knížky určené primárně pro děti předškolního věku, které ještě neumějí číst a seznamují se s písmenky. Jde o jednoduché příběhy, v nichž jsou některá slova v textu nahrazena obrázky.
  • Čteme spolu: knížky určené pro společné čtení dětí a rodičů. Začínající čtenáři se s dospělými ve čtení střídají. Text, který je menším písmem a je delší, je určený dospělým, kratší a jednodušší text větším písmem čtou děti.
  • Čteme sami: tento stupínek je rozdělen na dvě varianty, které se liší pouze tím, že knížky, které mají u loga označení GENETICKÁ METODA, jsou vysázeny velkými tiskacími písmeny, aby byly vhodné i pro děti, které se učí číst touto metodou. V této edici jsou zařazeny knížky pro prvňáčky, jde o jednoduché a kratší příběhy doplněné množstvím obrázků. Slova na konci řádků se nedělí, text je vysázen větším písmem a věty jsou kratší.
  • Čteme s radostí: knížky zařazené do této edice jsou určeny o trochu pokročilejším čtenářům než ty v edici Čteme sami. Obsahují jednoduché a ne příliš dlouhé příběhy přizpůsobené náročností textu danému stupni čtenářských dovedností, tj. malým čtenářům, kteří již dokážou samostatně číst – obecně zhruba druháčkům.
Témata: Děti, Školák, Předškolák, Praktické rady, Výchova, Kniha, Čtení, Knihy pro děti, Anders, Čtenáři, Andersen, Fragment, Obrázek, Kamarádka, Česká republika, Edice, Stupínek, Hřbet, Koníček, Knížka, Stories, Korektor, GENETICKÁ METODA