[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
U dětí existuje celá škála řečových vad, které mohou dokonce znemožnit nebo oddálit zahájení školní docházky. „Nejčastěji je to nesprávná artikulační schopnost, což je i nejčastější řečová vada v předškolním i školním věku obecně. Nazývá se dyslálie a udává se, že 40 až 50 % prvňáčků nastupuje do školy s nesprávnou výslovností hlásek. Ne vždy se jedná o závažnou vadu artikulace, ale jde o fakt, který dětem může komplikovat výkony ve škole. Pokud je vada výslovnosti komplikovanější, může být důvodem odkladu povinné školní docházky.
V České republice má odklad až 25 % dětí. Řečové vady bývají jedním z důvodů, proč dítě do školy nenastoupí v plánovaném termínu. Pokud dítě nevyslovuje správně pouze malý počet hlásek, zpravidla sykavky nebo vibranty R a Ř, obvykle do školy nastoupit může. Je ale žádoucí, aby docházelo pravidelně k logopedovi, který pomůže situaci zvládnout,“ vysvětluje klinický logoped PhDr. Petr Staníček z brněnské soukromé kliniky LOGO.
Pokud vaše dítko nevyslovuje všechny hlásky správně, je potřeba začít s cíleným, každodenním a důsledným tréninkem co nejdříve, než si vytvoří špatné mluvní „vzorce“, které se později budou jen těžko napravovat. Ovšem pozor, žádné přísné drilování a „povinná nezáživná výuka“. Nejlepší metodou je zábavná hra. Při jakýchkoli pochybnostech vyhledejte klinického logopeda, doporučení vám vystaví pediatr. Jaké hlásky a kdy by mělo dítě ovládat? Zde máte orientační přehled:
*do 3 let věku: H, K, N, M, P, T
*do 4 let: B, D, F, G, J, V
*nejpozději do 7 let: C, Č, L, R, Ř, S, Š, Ž
Každé dítě je samozřejmě jiné a jako všude i zde platí, že jde o individuální záležitost, přesto pokud sledujete větší odchylky nebo obtíže, s vyšetřením u logopeda neotálejte. K nácviku správné výslovnosti slouží nejrůznější typy cvičení (zpravidla hravou formou) včetně technik posilování a rozhýbání jazyka (vyplazovat jazyk do dálky a do výšky, kmitat jazykem z koutku do koutku úst, ťukat jazykem o každý zoubek, olíznout jazýčkem horní a dolní ret, špulit rty do „kapříka“ atd.). Myslete na to, že pouhé nekonečné opakování říkanek nepomůže! (Spoustu chytrých tipů a nápadů pro hravé cvičení najdete v galerii.)
Před nástupem do první třídy by potomek měl zvládnout správně vyslovovat všechny hlásky (včetně sykavek i měkčení), mluvit ve větách, rozumět většině běžných slov a výrazů, vyprávět příběh, popsat situaci, mluvit většinou gramaticky správně a dokázat vést rozhovor. V předškolním věku by si mělo dítě především hrát. Formou hry se může naučit vše, co je potřebné. Pokud se něco učí, mělo by to probíhat přirozenou cestou nápodoby svých rodičů nebo sourozenců.
"Pokud se dítě na nějakou činnost těší a dělá ji s nadšením, učí se rychle a mnohem efektivněji. Navíc, každé dítko je jiné a v předškolním věku jsou opravdu propastné rozdíly. Téměř polovina předškoláků má nesprávnou výslovnost. Mezi pátým a šestým rokem však probíhá vývoj velice dynamicky, děti se rychle mění a dělají značné pokroky i v poměrně krátkém čase,“ zdůrazňuje Petr Staníček.
Hláska R patří k těm vůbec nejtěžším a může dát skutečně „zabrat“. Tady je pár šikovných osvědčených tipů, díky kterým to zvládnete ještě před nástupem potomka do školy.