Maminka.czSpánek

Za týden začne platit zimní čas. Tahle změna dětskému spánku neprospívá. 7 tipů, co pomůže s adaptací na nový režim

V noci ze soboty 28. na neděli 29. října se změní čas z letního na zimní. Také vstáváte vždy po změně času nedobrovolně s dětmi třeba už v pět ráno? Právě malé děti a citlivé osoby totiž potřebují obvykle k adaptaci na nový režim delší dobu. Jak se dá proti negativním vlivům bojovat? A proč se v tomto období mění spánek nejen dětí?

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

V neděli 29. října 2023 začíná zimní čas. Hodinová ručička se ve 3.00 ráno vrátí na 2.00. Noc tedy bude o hodinu delší. V neděli 31. března 2024 pak přejdeme naopak na letní čas. Hodinová ručička přeskočí ve 2.00 na 3.00. 

Zimní čas bude tedy platit do poslední březnové neděle příštího roku, tedy pět měsíců.

VIDEO: Podcast Maminka: Kolik spánku potřebuje miminko?

Vliv změny času na dětský spánek

Spánková poradkyně Lenka Danielová již několik let sbírá data spojená s potížemi dětského spánku a všimla si opakovaných vzorců. Protože je podle ní člověk tvor meteosenzitivní, tak jeho vnitřní hodiny, orgány, žlázy reagují na množství slunečního svitu a střídání dne a noci. Došla tedy k závěru, že ke zhoršování kvality spánku dochází každoročně na přelomu podzimu a zimy. "S příchodem zimního času není příchod tmy a noci pozvolný, ale skokový, většina aktivit se přesune do šeré části dne, chybí možnost pohybu za světla," vysvětluje jednu z hlavních věcí, které na nás negativně působí.

Jak malé děti reagují na změnu času?

Lenka Danielová tvrdí, že často úplně paradoxně. "I když malé děti nechodí do školky, tento posun vnímají. Pozoruji u některých dětí, že se posouvají o hodinu jiným směrem, než by rodiče očekávali, a poté se cca 14 dní rovnají do nového chodu rodiny. Školkové a školní děti potřebují delší čas na adaptaci." 

Změnou času se dětem mění spánkový vzorec, mohou vstávat dříve, nebo naopak později, vynechávat polední spánek, s přechodem na letní čas mohou mít obtíže s usínáním, když je venku dlouho světlo. Může se tak objevovat hodně pláče, podrážděnosti a vzteků, buzení se v noci. 

Jak spolehlivě uspat miminko: 5 minut s ním chodit, 8 minut sedět. Vyzkoumali to vědci

Co můžeme udělat, abychom si s dětmi na změnu času zvykli?

  1. Přijmout určité věci jako zákonitosti a nebojovat s nimi. Omezit stres a dělání věcí kvůli okolí, podporovat zdravou tvorbu hranic.
  2. Omezit zejména večerní vystavení se světlu z obrazovek, instalovat si filtr modrého světla, nosit brýle s filtrem modrého světla a osvětlovat místnosti, zejména ložnici, světlem červeným.
  3. Nabídnout dětem co nejvíce prostoru na pohyb venku během světla.
  4. Netlačte na ně s rychlou adaptací. Dejte jim prostor, dopřejte postupné srovnání rytmů, ne hodinově skokové.
  5. Odpočívat podle signálů svého těla, změnit stravu na jiný typ: méně sacharidů, více tuků. Nezapomínejte doplňovat vitaminy D a K2. Kvalitní forma hořčíku s vitaminem B také umí dělat divy.
  6. Otužování umí podpořit metabolismus hnědého tuku, a tím tvorbu energie. U dětí s otužováním opatrně.
  7. Nebojte se sáhnout po alternativách. Při nespavosti jsou velmi nápomocné Bachovy květové esence. Dále pomáhají aromaterapie, teplá koupel cca 2 hodiny před usnutím nebo můžete využít tkáňových solí podle projevů.

Co jste možná nevěděli o spánku miminek? Tady je 10 chytrých tipů, aby děťátko dobře spalo
 

Témata: Zdraví, Děti, Miminko, Praktické rady, Spánek, Batole, Adaptace, Bach, Letní čas, SPA, Danielová, Zhoršování, Změna, Změna času, Noc, Paradox, Světlo, Malé dítě, Dlouhý čas, Negativní vliv, Dělání, Nový režim, Zimní čas, Zdraví na Heureka.cz