Maminka.czImunita

Je každou chvíli nemocné? Tady je 7 osvědčených tipů, jak na podzim posilovat imunitu dětí

Simona Procházková 16.  9.  2022
Víte, co potřebuje dítě pro odolnější a silnější imunitu? Přečtěte si, na co dbát a čím můžete přispět a pomoct k tomu, aby vaše ratolesti nebyly každou chvilku nemocné a aby se jim bacily vyhýbaly. Dodržování několika základních a poměrně jednoduchých zásad se vyplatí.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Chladnější a sychravější měsíce nahrávají šíření nejrůznějších respiračních onemocnění. Viry a bakterie se snadněji šíří, často přecházíme z tepla do zimy a vlhka, nesvítí moc sluníčka a mnohem více času trávíme v uzavřených prostorách. Děti jsou k onemocnění ještě mnohem náchylnější, obzvláště se začátkem školního roku se počet nachlazení, viróz, angín i dalších infekcí a chorob dýchacích cest, často spojených s horečkou, zvyšuje. V dětském kolektivu se navíc bacily šíří doslova rychlostí blesku a nemocnost školkových dětí a nejmladších školáků stoupá od září do listopadu se železnou pravidelností.

VIDEO: Podcast Maminka: Jak posilovat imunitu dětí

Jak proti onemocnění bojovat? Nejlépe celoroční prevencí. Pokud má totiž člověk, ať už dospělák či malé dítě, vybudovanou dobrou přirozenou obranyschopnost, jeho imunitní systém pak mnohem lépe odolává běžným nemocem. Pomoc s budováním imunity by měla být prioritou každého rodiče. Zdravé návyky si dítě snadno zapamatuje a bude je pak naprosto přirozeně aplikovat i v pozdějším věku. Udělat něco pro posílení imunity navíc není žádná věda, stačí dbát na pár jednoduchých zásad. Tady jsou.

Denně pestrý jídelníček

Vyvážená strava bohatá na vitaminy, minerály, stopové prvky a také vlákninu, důležitou pro správné fungování střev a trávicího systému, je na předním místě. Zdravá imunita se totiž vytváří z velké části právě ve střevech. Dopujte děti ovocem a zeleninou. Pravidelný přísun vitaminů (zejména vitaminu C) a minerálů (hořčík, vápník, železo) je základem bezproblémového fungování imunitního systému.

Zařaďte do jídelníčku potomka ryby a maso, obiloviny a luštěniny, nezapomínejte také na mléčné výrobky, zejména ty kysané s prospěšnými probiotickými bakteriemi. Základem je dobrá snídaně, která může být trošku větší, tělo potřebuje pro ranní rozjezd více energie. Hlídejte děti, aby dodržovaly pitný režim, nabízejte jim zejména čistou vodu nebo neslazené ovocné či bylinkové čaje, případně vodou ředěné ovocné šťávy.

Dostatečný spánek

V kolik zaháníte ratolesti večer do postele? Nezapomeňte na to, že děti potřebují spánku o dost více než my dospělí. Takže žádné ponocování. Děti školkového a předškolního věku by měly spát zhruba deset až jedenáct hodin, aby byl jejich organismus dostatečně odpočatý. U dětí mladšího školního věku pak stačí devět až deset hodin. Samozřejmě je výhodou mít nastaven denní režim – dodržovat čas večeře, večerní hygieny a usínání.

Jak posilovat imunitu dětí? Tohle radí odborníci i zkušené maminky

Pokud se spánkem bojujete, vyzkoušejte pár jednoduchých změn. Hodinu před spaním zkuste odstranit modré světlo, které produkuje záře televize, počítače, mobilního telefonu či tabletu. Vyměňte žárovky v osvětlení dětského pokoje – ideální je teplé žluté světlo. Vyzkoušejte bylinky, například meduňka je známá pro své zklidňující účinky. Hlídejte ratolesti, aby chodily spát přibližně ve stejnou hodinu, místnost dostatečně vyvětrejte a nepřetápějte ji.

Přirozené otužování

Zdravé a silné tělo lépe ustojí nápor bacilů, které se v kolektivu šíří. Otužování dětí by proto mělo patřit k základním rodinným návykům. Nejenže podpoří obranyschopnost, ale navíc i pozitivně "nakopne“ metabolismus. 

"Doporučuji nedržet děti ve sterilním prostředí, nejlepší je přirozené otužování v přírodě. Koupání v potoce, skákání do kaluží a umazané ruce k dětství patří. Ve městě se můžete otužovat například sprchováním. Po teplé sprše je dobré se krátce svlažit studenou vodou,“ popisuje MUDr. Kateřina Javorská ze Společnosti všeobecného lékařství ČSL JEP.

Silnou obranyschopnost a odolnost vůči infekcím dýchacích cest a sezonním virózám dítě získá především co nejčastějším pohybem na čerstvém vzduchu. Dbejte na to, aby potomek pobýval denně alespoň hodinu venku, nejlépe při nějaké fyzické aktivitě.

Zkuste saunu

Vyrazte společně s dětmi do sauny. Saunování prospívá tělu po fyzické i psychické stránce. Pobytem v rozehřáté sauně lze předejít nachlazení, chřipce i různým akutním i chronickým problémům dýchacích cest. Saunování odbourává stres a funguje také jako regenerace a k uvolnění těla.

Pravidelné saunování je spolehlivou cestou, jak si zajistit vysokou odolnost vůči onemocněním, celkové posílení metabolismu a oběhové soustavy, zlepšení funkce dýchací soustavy, ale také potřebný kvalitní spánek. Víte, že saunu můžete při dodržení určitých pravidel navštěvovat již s batolaty?

Děti jsou pořád nemocné? Co můžete změnit, aby se to zlepšilo

Vitamin D a antioxidanty

Vyplatí se hlídat, aby každodenní strava byla bohatá na antioxidanty (vitaminy A, B, K, minerály a stopové prvky), do jídelníčku je také dobré zařadit omega-3 mastné kyseliny a další prospěšné látky. Například polyfenoly, což jsou jedny z nejúčinnějších přírodních látek pro posílení imunitního systému. Najdete je v ovoci a zelenině, ale i v rostlinných doplňcích stravy. V ideálním případě by měly být všechny potřebné vitaminy a další látky obsaženy v denním příjmu potravy potomka.

„Pokud není jídelníček dítěte vyvážený, je na místě, zejména v době respiračních infekcí, zařadit doplňky stravy, zejména ty s vyššími dávkami B-komplexu, vitaminů D a C, se zinkem, vitaminem D3 nebo selenem. Já osobně doporučuji zařadit také probiotika,“ říká PharmDr. Ivana Lánová, odborná konzultantka lékáren Benu.

Hýbejte se společně

Cvičení nejen pomáhá naší fyzické kondici, ale tím, že tělo otužuje, také podporuje imunitu a snižuje pravděpodobnost onemocnění. Má-li si dítě vypěstovat celoživotní návyk na aktivní pohyb, měli by mu být vzorem jeho rodiče. Proto je lepší hýbat se společně jako rodina než děti nutit, aby šly ven.

Děti by měly být aktivní alespoň hodinu denně, přičemž „aktivní“ nemusí nutně znamenat sport nebo návštěvu tělocvičny, stačí i hra na hřišti nebo procházka. „Dítě by však nemělo být fyzicky přetěžované. Pokud provozuje nějaký sport, je důležité dbát na trénink přiměřený jeho věku a patřičný odpočinek,“ doporučuje PharmDr. Ivana Lánová.

Zázrak jménem betaglukany

V posledních letech jsou velmi oblíbené betaglukany (přírodní, přirozeně se vyskytující polysacharidy), které patří mezi látky s prokázaným imunomodulačním účinkem, což laicky řečeno znamená, že byl prokázán jejich pozitivní vliv na zdraví a posilování obranyschopnosti.

RECEPT: Rakytníkový sirup. Takhle dostanete pořádnou dávku vitamínu C i do dětí

"Jakékoliv vitaminy a doplňky stravy nemohou nahradit ani pestrou a vyváženou stravu, ani zdravý životní styl. Pokud je i přes to potřebujeme nebo chceme užívat, je třeba je užívat správně, v doporučených dávkách a ve správnou dobu. Určitě je proto dobré se o výběru vhodných přípravků a jejich užívání poradit s lékařem nebo lékárníkem,“ zdůrazňuje PharmDr. Lánová.

Další super tipy pro silnější imunitu

  • Dbejte na důkladnou hygienu rukou, pravidelné a správné mytí rukou před jídlem, po návratu domů z venku nebo po použití toalety by mělo být odmalička základním návykem.
  • Doslova vitaminovou bombou a velkým pomocníkem při posilování obranyschopnosti organismu jsou šípky a rakytník plné vitaminu C. Zkuste šípkový či rakytníkový čaj nebo sirup, rakytníkové pastilky nebo šípkovou šťávu.
  • Dětskou imunitu můžete podpořit i bylinkami, mezi nejznámější pomocníky patří například šišák bajkalský, ženšenové přípravky, grapefruitová jadérka nebo echinacea.
  • Ke každému jídlu přidejte dítěti porci čerstvé zeleniny.
  • Vsaďte na probiotika (užitečné bakterie), která podporují zdravé fungování zažívacího traktu, který má na imunitní systém velký vliv. Skvělým zdrojem probiotik jsou fermentovaná a kysaná jídla (některá z nich, jako jsou tempeh nebo řecký jogurt, jsou rovněž bohatá na bílkoviny).
Témata: Zdraví, Děti, Imunita, Spánek, Děti a nemoci, Nemoci, Nemoc, Dětské nemoci, Kašel, Hygiena, Sauna, Ratolest, Ivana Lánová, Onemocnění, Obranyschopnost, Imunitní systém, Infekce, Bakterie, Zdraví na Heureka.cz
Mohlo by vás zajímat
Těhotenství s trojčaty týden po týdnu. Podívejte se na neskutečnou proměnu ženského těla
kog
Těhotenství
Tohle že je máma 5 dětí? Známá fitness trenérka ukázala své tělo 9 týdnů po porodu dvojčat
Formánková Simona
Po porodu
Tělo po třech porodech? Děti mezeru mezi stehny neocení. Tato máma za svůj instagramový post sklidila uznání
Formánková Simona
Po porodu
Záchvaty zlosti dětem prospívají! Čtyři kroky, kterými zvýšíte emoční inteligenci potomka
Procházková Simona
Péče o dítě a jeho výchova
Dcera spisovatelky Haliny Pawlowské Natálie: Už od mala chtěla být módní návrhářkou, dnes má svou značku
Brožová Lenka
Časopis Maminka
Slavné české topmodelky ukázaly své dospívající syny: Který je kopií své mámy?
Mrázková Dita
Slavné maminky
Rodiče, těchto 7 věcí přestaňte dělat. Nejlépe hned, přejí si pediatři
Procházková Simona
Děti a nemoci
5 důvodů, proč miminka doopravdy potřebují zavinovačku
Procházková Simona
Novorozenec
První vteřiny po porodu na 30 fotkách: Tohle jsou největší emoce v životě žen!
Víchová Terezaswp
Galerie