Maminka.czZdraví

Trpíte únavou, migrénami nebo silnou menstruací? Možná vám chybí železo! Jak to poznáte?

Simona Procházková 28.  9.  2021
Právě díky železu je zásobena kyslíkem doslova každá buňka v těle. A bez kyslíku, jak všichni víme, žádný organismus dlouho nevydrží. Podle čeho poznáte, že můžete trpět nedostatkem železa a chudokrevností a proč byste nad obtížemi neměla jen mávnout rukou? Poradíme.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

V počátku si často vůbec nevšimneme, že něco není v pořádku. První nenápadné potíže signalizující nedostatek železa, jako jsou bolesti hlavy, únava, brnění nebo mravenčení v končetinách, špatné soustředění, padání vlasů nebo zadýchávání se u běžných činností, přisuzujeme stresu, hektickému životnímu tempu a nedostatečné fyzické kondici. Jenže může jít o jiný problém, zvaný anémie neboli chudokrevnost.

VIDEO: Jak vyzrát na silnou menstruaci a také na PMS?

Proč a jak vzniká a jak ji řešit, pokud nechcete, aby časem zapříčinila ještě daleko závažnější zdravotní komplikace? Podle Světové zdravotnické organizace je právě nedostatek železa na devátém místě nejrizikovějších onemocnění světa. V České republice trpí chudokrevností 20 % žen a 5 % mužů. Skutečná čísla však mohou být ještě vyšší, neboť sníženou hladinu železa nemusí člověk dlouho pociťovat.

Na vině jsou infekce, diety i silná menstruace

Železo je pro lidský organismus nepostradatelné a nenahraditelné. Jde o zcela zásadní prvek v procesu krvetvorby, tělo ho potřebuje k tomu, aby se vytvářel hemoglobin (bílkovina v červených krvinkách, která umožňuje přenášet kyslík). Pokud není v těle k dispozici dostatek hemoglobinu, nemají ani svaly a tkáně potřebný kyslík a nejsou schopny účinně pracovat. Právě tento stav se nazývá anémie. Příčin, které ji mohou způsobit, je celá řada, od nedostatku vitaminů skupiny B a kyseliny listové přes dědičnost, krvácení po úraze nebo vážné operaci až po různá infekční a nádorová onemocnění.

„Únava, nevýkonnost, bolesti hlavy, dušnost, bušení srdce, vypadávání vlasů, i tak se může projevovat anémie z nedostatku železa,” říká MUDr. Jitka Koppová. Mezi další časté projevy anémie patří podle ní závratě, pálení jazyka, křehké a lámavé nehty, studená chodidla a dlaně, syndrom neklidných nohou, poruchy spánku a paměti, snížená imunita či snížená funkce štítné žlázy. Ne všichni pacienti s nedostatkem železa mají již anémii, tudíž nemusí mít výše uvedené příznaky rozvinuté v plné míře, mohou být ale unavenější, s menší tolerancí námahy.

Častou příčinou anémie u žen je silná a dlouhá menstruace, chudokrevnost se taktéž často projeví během těhotenství. Více chudokrevných je také mezi vegetariány a vegany, přivodit anémii si můžete také mimo jiné dlouhodobou přísnou redukční dietou, při které nedodáváte tělu veškeré důležité živiny.

Kontryhel: zázračná ženská bylinka, která pomůže s bolestivou menstruací, při zánětech i po porodu

Jste nervózní, brní vám prsty, hučí v uších?

Jaké jsou tedy charakteristické varovné signály, že vám železo pravděpodobně schází? Zaznamenala jste, že vás stále častěji přepadne nevysvětlitelná únava, přestože jste odpočinutá a dobře spíte? Nebo cítíte extrémní vyčerpání i při minimální fyzické aktivitě? Může jít o projev anémie. Stejně tak jako nepřirozeně bledá pokožka, například na tvářích, světlejší vnitřní strana rtů, dásní nebo nehtových lůžek, zhoršené dýchání a rychlé zadýchávání i při běžných úkonech, bolesti nohou před usnutím, závratě a časté bolesti hlavy, někdy spojené s hučením v uších. Nedostatek železa rovněž způsobuje, že jste mnohem náchylnější k nejrůznějším infekcím a kožním problémům (kůže se rychle vysušuje a špatně se hojí rány).

Pokud je hladina železa v těle dlouhodobě kriticky nízká a nedostačuje nárokům organismu, může se razantním způsobem zvýšit srdeční činnost (jelikož se tělo snaží kompenzovat funkci železa a zásobovat orgány potřebným kyslíkem), což se projeví nepříjemným bušením srdce nebo dokonce nepravidelným rytmem (srdeční arytmie).

Kyselina listová je v těhotenství nezbytná. Její nadbytek může škodit

Někdy stačí upravit stravu

Necítíte se poslední dobou dobře? Chybí vám energie? Všimla jste si u sebe některých z výše zmíněných symptomů? Řešení je jednoduché, zaběhněte do ordinace svého praktického lékaře a požádejte o laboratorní rozbor krve (odběry krve jsou rovněž součástí pravidelných preventivních prohlídek, které máte jednou za dva roky hrazené vaší zdravotní pojišťovnou). Lékař vám odebere vzorek krve ze žíly a do druhého dne máte jasno. A pozor, při podezření si můžete hladinu železa v těle zjistit i sama doma, za pomoci domácího testu, který seženete v každé lékárně.

Následná léčba se nastavuje po poradě s lékařem a vždy individuálně, podle aktuálního stavu a závažnosti deficitu. Pokud máte jen mírnou formu anémie, postačí obvykle úprava jídelníčku a po určitou dobu pravidelné užívání přípravku s obsahem železa.

Vždyť jsem zdravá! Pět nejčastějších důvodů, proč nemůžete otěhotnět!

Které potraviny jsou bohaté na železo?

Není to zdaleka jen „profláknutý“ špenát!

  • červené maso a vnitřnosti
  • červená řepa, rajčata, ředkvičky, hrášek, česnek a křen
  • čočka, fazole a obecně luštěniny
  • dýňová a slunečnicová semínka a ořechy
  • rybíz, ostružiny, rakytník, borůvky a sušené švestky či meruňky
  • některé zelené bylinky, například bazalka, petrželka, kopřiva, pažitka, majoránka

Se železem to ale není tak jednoduché, nestačí jen sníst potravinu s jeho vysokým obsahem. Vstřebatelnost železa je totiž u jednotlivých potravin různá. To, že potravina železo obsahuje, ještě neznamená, že se vše vstřebá. Je známo, že u potravin živočišného původu bývá vstřebatelnost lepší, což ale pochopitelně neznamená, že z rostlinných zdrojů není možné železo přijímat. Dále je užitečné vědět, že vstřebatelnost železa podpoříte souběžnou konzumací vitaminu C.

Co se týče železa z živočišných produktů, naše tělo ho dokáže vstřebat přibližně z 30 %, u rostlinných produktů je to pouze asi 10 %. Ačkoli rostlinné produkty často obsahují více železa než ty živočišné, je pro naše tělo jeho forma velmi obtížně využitelná,” vysvětluje MUDr. Jitka Koppová. 

A co je ještě dobré vědět? Vstřebávání železa ze stravy zhoršuje káva, kakao, černý čaj, víno i pivo, rovněž i potraviny s vysokým obsahem vlákniny.

Pět let jsem nemohla otěhotnět, než se zjistilo, že mám celiakii!

Škodí nedostatek i nadbytek železa

Víte, že železem se můžete předávkovat a způsobit si tak vážné potíže? Velmi zásadní je udržovat jeho stálou hladinu. Důvod je prostý, když je železa málo, dochází k nedostatečnému okysličení těla a anémii. Naproti tomu jeho zvýšená hladina může tělo doslova otrávit. Obě varianty mohou mít fatální dopad. S veškerými preparáty je proto třeba zacházet obezřetně a neordinovat si je podle svého uvážení. Vždy je na místě probrat dávkování s lékařem.

Nejčastější příznaky, že vám chybí železo

  • suchá a bledá pokožka i sliznice, například v ústech
  • častý pocit únavy, vyčerpání a ztráty energie
  • podráždění, výkyvy nálad
  • zimomřivost
  • poruchy soustředění
  • časté bolesti hlavy
  • rozostřené vidění
  • rozpraskané koutky úst
  • hučení nebo pískání v uších
  • opakující se virózy a infekce
  • bušení srdce
  • zhoršující se kvalita vlasů i nehtů

Tady se dozvíte vše, co potřebujete

Nová edukační on-line platforma zeleznezdravi.cz sdružuje na jednom místě lékaře a jiné odborníky, ale i zájemce z řad veřejnosti s cílem poukázat na stále častější zdravotní problém, kterým je nedostatek železa. Výskyt chudokrevnosti z nedostatku železa je totiž v Česku nejčastější krevní chorobou, postihuje až 20 % žen, přibližně 5 % mužů a vyskytuje se i u dětí. Platforma chce vzdělávat a nabízet odborné informace o tom, jak anémii předcházet či jak rozpoznat její příznaky, zahrnuje doporučení na vhodnou stravu bohatou na železo a přináší pravidelná doporučení od předních expertů.  

 

Témata: Zdraví, Těhotenství, Praktické rady, Tipy a rady v těhotenství, Nemoc, Zdraví žen, Menstruace, Potraviny, Kakao, Sama doma, PMS, Migrény, Major, Únava, Hladina, Rybíz, Vypadávání vlasů, Tělo, Nedostatek, Anémie, Kyslík, Arytmie, Vypadávání, Síl, Křen, Zdraví na Heureka.cz