[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Nejprve je třeba si říct, jaké řečové milníky se u batolat očekávají. Do prvních narozenin dokáže většina dětí říct souvisle dvě slova, obvykle „máma“, „táta“, „bába“ a podobně. Ovšem každé dítě je jiné a třeba můj syn měl jako jedno z prvních slov „auto“, kterým nás obšťastňoval několikrát denně ještě před prvním rokem. Děti se učí různou rychlostí, a pokud vaše druhé dítě mluví o něco později než starší sourozenec, neznamená to automaticky problém. Zároveň je dobré vědět, co by mělo batole zvládnout, aby se případným problémům předešlo, přičemž přimět dítě k mluvení nepůjde přes noc, chce to trpělivost a důslednost. Ale není třeba propadat panice a hlavně – nesrovnávejte s ostatními.
V praxi to vypadá spíš tak, že některé děti potřebují více motivace a pomoci. Sama bych o tom mohla vyprávět: Nejstarší syn už před prvními narozeninami znal minimálně sedm slov, a když jsme příští sezonu letěli na dovolenou, okomentoval náš dvouleťák odlet nezapomenutelně slovy „je to pomalé“. Je tedy logické, že vývoj jeho mladšího bratra nás zaskočil. Adámek do tří let téměř nemluvil, o spojování slov do vět nemohla být ani řeč. Jeho oblíbené slovo bylo „hahabus“, což v překladu znamenalo „autobus“. Vzhledem k tomu, že byl ve třech letech už i pořádně urostlý, působil na okolí zaostale a učitelky ve školce se na nás dívaly skrz prsty. Zlom nastal v jeho třech a půl letech, kdy jsme se přestěhovali do jiného města, on změnil školku a my přestali tlačit na pilu. Najednou začal mluvit. Skoro by se chtělo říct, že přes noc. Je až neuvěřitelné, jak rychle vše dohnal. Samozřejmě – problémy s výslovností zůstaly, logopedii jsme se nevyhnuli. Ale naštěstí u podivných zkomolenin nezůstal.
pokud druhé dítě mluví o něco později než starší sourozenec, neznamená to automaticky problém.
Že je každé dítě jiné, potvrzuje také speciální pedagožka se specializací na logopedii a učitelka v mateřské škole Markéta Krausová, která provozuje web Hrátky nejen s řečí: „Každé dítě potřebuje jiný čas ke svému rozvoji. Jestliže například začne později chodit, je velice pravděpodobné, že začne i později mluvit, protože motorika ovlivňuje řeč. Jsou děti, které se rozmluví bez zásahu odborníka až s nástupem do školky – tam se ‚musejí‘ domluvit s učitelkami, dětmi, probíhají vzájemné interakce, dohadování se a podobně. Některým dětem tato změna prostředí nepomůže a je potřeba navštívit klinického logopeda, který udělá potřebná vyšetření. Pokud by rodiče dále vyčkávali, pak ano, později mohou nastat problémy ve škole, například v rámci čtení a psaní.“
Je úplně v pořádku, že se svým potomkem máte vlastní způsob komunikace, kterému okolí (někdy ani tatínek) tak úplně nerozumí.
Vývoj řeči od narození do tří let
Sluchové vnímání a motorika - jak je podpořit?
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Už mám předplatné. Přihlásit se