Maminka.czZdraví

Dejte sbohem rýmě a kašli. Vsaďte na těchto 7 jednoduchých návyků a zůstanete fit po celý podzim i zimu

Simona Procházková 6.  10.  2023
Podzimní dny umí být zrádné. Rána jsou již velmi chladná, zatímco odpoledne odkládáme svetry, abychom se nepotili. Proměnlivé počasí, větší vlhkost a střídání teplot umožňují rychlejší šíření zejména virovým nákazám, a tak se řada z nás potýká s rýmou, kašlem, bolestmi v krku nebo bakteriální angínou. Vyplatí se proto znát pár zdravých každodenních návyků, protože snižují hladinu stresu, zlepšují kvalitu spánku a dodávají energii. To vše pomáhá tělu lépe bojovat s infekcemi.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Pár minut pohybu dělá s imunitou zázraky

Přestože se vám po skončení léta může zdát, že je váš rozvrh poněkud nabitější, tak je i nadále nezbytné najít si čas na pohyb a fyzickou aktivitu. Návštěva posilovny ale není jediným způsobem, jak se dá hýbat se. Chůze je snadným způsobem, jak nenápadně vpašovat cvičení do každodenní rutiny. Zvykněte si chodit každý den, když přijdete z práce, nebo si zkuste naplánovat zábavné podzimní aktivity, které zahrnují chůzi, například houbaření nebo pouštění draka s dětmi. Nenáročné fyzické aktivity pomáhají udržovat tělo a mysl v dobré kondici.

VIDEO: Bylinky vhodné při chřipce a nachlazení

„Pravidelná fyzická aktivita podporuje metabolismus a zvyšuje přísun kyslíku do svalů. Podle Americké kardiologické asociace byste měli zařadit alespoň 150 minut kardiovaskulárního cvičení střední intenzity nebo 75 minut kardiovaskulárního cvičení vysoké intenzity každý týden,“ říká David Buchta, propagátor zdravého životního stylu ze společnosti Primulus Group.

Každý den lžičku medu

Včelí med je skvělým pomocníkem jak při prevenci, tak při samotné léčbě širokého spektra nemocí. Obsahuje optimální poměr bílkovin a minerálních látek, vitaminů, železa, kalcia, fosforu a rostlinných silic, které jsou nezbytné pro správný chod imunitního a trávicího systému. Působí antisepticky, protizánětlivě, posiluje oběhovou soustavu a srdce, brání onemocněním dýchacích cest a horečnatým onemocněním. Výborný je například med medovicový, který obsahuje aminokyseliny a antioxidanty, které imunitní systém zaručeně povzbudí.

Na podporu imunity stačí i lžička medu denně. Med rovněž dokáže uklidnit nervy a udržet psychiku v klidu. Obsahuje glukózu, která se rychle vstřebává do krve, a tak podporuje relaxaci a zmírnění psychických problémů. Ty dokážou občas velmi nepříjemně zasáhnout i do spánkového režimu. Zkuste si večer dát lžíci medu např. do teplého mléka.

Choďte spát dříve a pozor na modré světlo

Časté ponocování ovlivňuje negativně obranyschopnost organismu. Pro ty, kteří pravidelně chodí spát pozdě, je základem pro kvalitní odpočinek zavedení pravidelného režimu před spaním. Spánková hygiena je souhrnný název pro praktiky, které nás uvolní a připraví na klidný spánek. I když sledování televize nebo procházení sociálních sítí může v danou chvíli působit uvolňujícím dojmem, tak elektronická zařízení, včetně počítačů, televizorů, chytrých telefonů a tabletů, vyzařují silné modré světlo.

Modré světlo při používání těchto zařízení zaplavuje mozek a nutí ho myslet si, že je den. V důsledku toho váš mozek potlačuje produkci melatoninu a snaží se zůstat vzhůru. Před spaním odložte elektroniku, a pokud můžete, vyhněte se jejímu používání večer, jak jen to jde.

Zpestřete si jídelníček: výhrou jsou polévky i sezonní plody

Na podzim je vhodné pozměnit stravovací návyky, organismus má jiné potřeby než v horkých letních dnech. Přemýšlejte nad pestrostí svého jídelníčku, volte potraviny, které tělo lépe podporují. Zatímco léto bylo spojováno s lehkými jídly a osvěžujícími nápoji, podzimní období láká na teplé polévky, dušenou zeleninu a sezonní plody. Konzumujte potraviny bohaté na vitaminy a minerály.

Čerstvá zelenina, ovoce, ořechy a semínka jsou spojenci v boji proti nachlazení. Neznamená to ale, že byste občas nemohli podlehnout pokušení, jako jsou jablečné nebo hruškové koláče společně s teplým kakaem, i to je součástí vyváženého přístupu k životu. Klíčové je najít harmonii mezi zdravými návyky a radostmi, které podzim přináší.

Jak posilovat imunitu dětí? Tohle radí odborníci i zkušené maminky

Vitamin C: z potravin i jako doplněk stravy

Vitamin C, nejčastěji známý jako kyselina askorbová, je považován za "krále antioxidantů", který má schopnost chránit buňky před vnějším prostředím, posílí váš imunitní systém a zmírní příznaky stresu. Bohužel většina z nás ho ve stravě nepřijímá v dostatečném množství, a jelikož jde o naprosto zásadní vitamin, dodejte ho tělu ve formě doplňků stravy.

V kombinaci s každodenním stresem, únavou nebo nevyzpytatelným proměnlivým počasím je kvalitní doplněk stravy s vitaminem C klíčovým faktorem, který pomůže překonat období nachlazení, viróz a chřipek. Skvělými přírodními zdroji vitaminu C jsou například kysané zelí, kiwi, brokolice, pomeranče, květák, také brambory.

Šálek čaje pro silnější imunitu i zklidnění mysli

Ať už chcete zvýšit svou imunitu, vylepšit pitný režim, lépe spát nebo vypadat a cítit se co nejlépe, čaj vám může pomoct dosáhnout všech těchto cílů. Voda je pro celkové zdraví a pohodu zcela zásadní. Naše tělo se skládá přibližně z 60 % z vody a právě na množství vody závisí téměř všechny tělesné funkce. Šálek čaje je z 98 % tvořen vodou a z 2 % čajem, což z něj dělá skvělý způsob, jak dosáhnout potřebného denního příjmu tekutin. Navíc je čaj plný antioxidantů, takže je to dobrá alternativa k vodě. Vyberte si směs, kterou máte nejraději, a udělejte si ze svého každodenního šálku čaje zvyk.

Černý čaj obsahuje flavonoidy, což je speciální druh antioxidantů, které prospívají zdraví srdce, a jejich pravidelná konzumace může pomoct snížit riziko srdečních onemocnění, jako jsou vysoký krevní tlak nebo vysoká hladina cholesterolu. Zelený čaj je bohatý na silné antioxidanty polyfenoly. Ty pomáhají chránit buňky před poškozením volnými radikály. Pravidelná konzumace zeleného čaje může tedy přispět k posílení imunitního systému.

Rýma, ucpaný nos, alergie i kašel. Pomůže minerálka Vincentka. Tady je 6 praktických tipů k inhalaci

Udělejte si čas na sebe

Dostatečný odpočinek a péče o sebe by neměly být na druhém místě. Ano, pro maminky mnohdy nelehký úkol, vyšetřit si čas pro své vlastní potřeby, přesto se o to pokuste. I když je váš program nabitý a kalendář plný závazků, udělejte si každý den chvíli na pravidelnou pauzu. Stačí jen pár minut, abyste mohla zkontrolovat svůj fyzický a duševní stav. Není to luxus, ale nezbytnost. Ať už si dopřejete krátkou relaxaci ve vaně nebo se věnujete svým oblíbeným činnostem, třeba usednete ke knížce nebo k oblíbenému seriálu, dáváte svému duševnímu zdraví důležitý impulz.

Důležité je umět relaxovat, ideálně si najít vhodného koníčka, který vás naplňuje. Zároveň si při něm odpočinete a na chvíli zapomenete na každodenní povinnosti a starosti. Zní to jednoduše, ale pro mnoho lidí je to problematické. Klíčové je dostatečně odpočívat. Vedle koníčků a relaxace byste měli udržovat dobré vztahy v rodině, na pracovišti a mezi kamarády. Někdy to není jednoduché, ale minimálně byste se měli o tento stav pokusit,“ říká David Buchta.

Témata: Zdraví, Děti, Imunita, Spánek, Nemoci, Kašel, nachlazení, rýma, Podzim, Kardiolog, Stres, Antioxidant, Zima, Čaj, Med, Návyk, Zdraví na Heureka.cz