Maminka.czDěti

Zajímavá fakta o učení: Radost je „zesilovač“ učení!

Martina Machová 30.  1.  2018
V jakém věku jsou děti schopné naučit se nejvíce věcí? Co tyto schopnosti ovlivňuje? Jakou roli hraje rodinné zázemí?

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Dle názoru odborníků se zdá, že trochu nabubřelé jezuitské přísloví: „Dejte mi dítě, než je mu sedm, a bude mé navždy“ v sobě nese – bohudík, ale i bohužel – velký kus pravdy. A to nejen co se týká výchovy, učení, zvyklostí, ale třeba i přístupu ke světu, k přírodě, k rodičům i k ostatním lidem.

V zajímavé publikaci s příznačným názvem „7 prvních let rozhoduje“ od britského výzkumníka Johna Brierleyho její autor na základě mnohaletých zkušeností a vědeckých pozorování uvádí:

„Roky od narození do puberty jsou rozhodujícím obdobím, kdy schopnost učit se je na nejvyšším stupni pohotovosti… V těchto formativních letech má rozhodující úlohu kvalita prostředí, v němž učení probíhá. Z oněch dvanácti či třinácti let mají zvláštní význam předškolní a první školní roky.“

Je tedy zřejmé, že podnětná, tvořivá, kreativní a laskavá atmosféra v rodině, ve školce i na prvním stupni základní školy je pro každé dítě z pohledu učení velmi důležitá.

„Učení“ v kojeneckém věku: Kdy rozvíjí a kdy spíše škodí?

Zajímavá fakta o učení v dětském věku

  • Nové dovednosti, respektive jejich učení, je velmi vhodné spojovat s příjemnými pocity. Radost a pozitivní přístup dle odborníků působí jako „zesilovač učení“.
  • „Co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš“, respektive co je dobře „založeno“ v dětství, na tom lze stavět a rozvíjet dál.
  • Růst mozku nelze nijak „oddělit“ od růstu těla, je tedy velice důležité maximálně podporovat zdravý tělesný vývoj; zdravou životosprávu, výživu, pohyb i dostatečný spánkový režim apod.
  • Dětská hra (hraní si) má pravděpodobně mnohem hlubší význam, než se jí dříve přisuzovalo.  John Brierley uvádí: „…všechny druhy hry jsou zřejmě důležité pro rozumový, fantazijní a citový vývoj dítěte a mohou být nezbytným krokem k dalšímu vývojovému stádiu.“
  • Výkonnost mozku, respektive obou jeho hemisfér, je možné zlepšit tím, že nebudeme zanedbávat pravou hemisféru, k čemuž zvláště po nástupu do školy často dochází. Pravá hemisféra mozku se zaměřuje na duševní činnosti, v nichž hrají ústřední roli například: hudba, představivost, denní snění, barvy i uvědomování si komplexních souvislostí. Levá pracuje s logikou, počítáním, psaním apod.
  • Jednotvárnost a učení s trvalými výsledky nejdou dohromady. Učení prospívá rozmanitost a zapojení co nejvíce smyslů.
  • Jakékoliv opravdu efektivní učení velmi negativně ovlivňuje stres, který „přepíná“ mozek na nižší funkce, které zajišťují přežití. Pro efektivní učení je proto podstatné být v klidu a cítit se uvolněně.
  • Nebudou-li nové vědomosti či dovednosti začleněny do nějaké větší struktury, pravděpodobně je dítě zapomene.
  • Jednotný přístup k odlišným jedincům je z pohledu učení velmi problematický, z pohledu zapamatování si je totiž mnohem efektivnější k odlišným dětem přistupovat odlišně.

Dle doktora Johna Brierleyho bychom však měli pamatovat také na to, že: „Život není ani tak soupeřením inteligence jako zápasem povah.“

VIDEO: Kdy mají rodiče řešit, že dítě drží pastelku nebo tužku úplně špatně?

Nepamatuje si básničky a nevytleská rytmus. Je moje dítě dyslektik nebo dysgrafik?
Učení jde dětem nejlépe formou hry
Kdo si hraje, nezlobí aneb jak zabavit malého raubíře
Témata: Děti, Školák, Předškolák, Batole, Základní škola, učení, Inteligence, Příznačný název, Pravá hemisféra, Snění, Nová dovednost, Zdravá životospráva, Forma, Ostatní člověk, Vědomost, Nejvyšší stupeň, Fakta, Pozitivní přístup, Hemisféra, Zajímavá publikace, Duševní činnost, Zvláštní význam, Spánkový režim, Dětský věk