Maminka.czTěhotenství

Jak si vylepšit tělo po porodu?

15. 4. 2010
Jak si vylepšit tělo po porodu?
Udělala jste nejúžasnější věc na světě - devět měsíců jste nosila a pak porodila krásné dítě.

Na jednu stranu vás ovládá pocit štěstí a radosti, protože vytoužené dítě se stalo skutečností. Na druhou stranu si pomalu zvykáte na nový životní rytmus, málo a nepravidelně spíte, býváte unavená a při pohledu do zrcadla byste se nejraději neviděla.

Hormony změnily vaší psychiku i proporce postavy. Vytahané břicho, oteklé nohy, pigmentové skvrny, nalitá prsa, kila navíc, o vlasech a kůži nemluvě. Zotavení po porodu trvá minimálně šest měsíců. Můžete si připadat nepřitažlivá a nemáte možná ani čas a chuť se nalíčit. I když máte opačný pocit, je to jen dočasný stav…

Pigmentové skvrny

Některým ženám se v těhotenství na obličeji a na těle objeví pigmentové skvrny. Jsou způsobené zvýšenou hladinou hormonu stimulujícího pigmentové buňky nebo zvýšenou hladinou hormonů estrogenu a progesteronu. Mezi nejčastější patří hyperpigmentace v oblasti genitálu, dvorců bradavek, někdy i v podpaží a na stehnech. Často se objevují i pigmentace v obličeji tzv. melasma. Po porodu melasma bledne týdny až měsíce, vlivem UVA záření se však může opět zvýraznit.

Tip: Pokud samy nevymizí, navštivte kožního lékaře, který vám doporučí speciální zesvětlující krém. Spolehlivým pomocníkem je účinné fytobiologické sérum Pigmentoceutical. Zatímco na podzim a v zimě jej můžete nanášet na ohraničená místa přes den, na jaře a v létě buďte opatrnější a používejte ho pouze na noc. V každém případě přispěje jeho pravidelné používání k výrazné eliminaci pigmentových skvrn.

Strie

Strie vznikají jako důsledek přetížení kůže a následné destrukce její elasticity v průběhu těhotenství. Strie vypadají zpočátku jako červenomodré, někdy mírně vyvýšené pruhy, různé délky a šířky. Postupem času blednou, takže se stávají méně patrnými, stříbřitěbělavými, ale kůže nad nimi se typicky při ohybu řasí.

Tip: Po porodu nepřestávejte pokožku důkladně promazávat, a to nejen bříško, ale i prsy, stehna a hýždě. Pro co nejlepší výsledek je nutné krém či olej používat tak často, jak si na to jen vzpomenete. Rozhodně je nutné na něj nezapomínat například po sprchování, ráno po probuzení a i večer před spaním. Pomáhá také ošetření biostimulačním laserem.

Křečové žíly

Otoky končetin, kterými jste trpěla na konci těhotenství, do týdne zmizí. U mnoha žen se křečové žíly v průběhu těhotenství projeví nebo zhorší. Je to následkem změn v koncentraci hormonů v ženském organismu, které mají za následek rozšíření žil již v úvodu těhotenství. Metličkové nebo kmenové varixy jsou pro těhotenství typické, zejména v oblasti konečníku a na dolních končetinách. S postupujícím těhotenstvím se zvyšuje průtok v cévním řečišti pánve. Zvětšená děloha tlačí na pánevní žíly a zhoršuje odtok krve z dolních končetin, navíc dochází k zadržování tekutin a zvýšení objemu krve. To všechno jsou faktory, které u vnímavých žen vedou ke vzniku křečových žil. K normalizaci většinou dochází za osm až dvanáct týdnů po porodu.

Tip: Kdykoli je možnost, zvedněte nohy do výšky. Vyhýbejte se dlouhému sezení nebo stání. Sprchujte se střídavě teplou a studenou vodou. Pak nohy jemně promasírujte, například fytoemulzí z kaštanu koňského. Provádějte reflexní masáž chodidel - má regenerační a posilující účinky na celý organizmus. Viditelný efekt přináší fytobiologické sérum Venoceutical, která díky svému posilujícímu účinku zvyšuje kožní průtok krve v žílách nohou. Zároveň zlepšuje stav pokožky. Obsahuje totiž výtažky z jírovce, arniky, kokoříku mnohokvětého a cypřišových šišek. Pro dosažení optimálních výsledků stačí nanést emulzi ráno a večer po dobu třiceti dnů, pak jednou denně.

Padání vlasů

Nepříjemný, ale dočasný jev, který po porodu postihne nejednu maminku mají na svědomí hormony. Stav se většinou upravuje spontánně do 6–15 měsíců po porodu.

Tip: Po porodu se někdy podávají léky podporující prokrvení kůže, vhodné jsou masáže kůže vlasaté části hlavy. Na trhu jsou k dostání speciální posilující šampony.

Pokleslá ňadra

Prsa po porodu a kojení častou poklesnou, protože kůže, která je pokrývá, se vytáhne v důsledku zvětšení prsou. Problém je v tom, že u některých žen zůstanou prsa pokleslá i tehdy, kdy se zmenší na stejnou velikost, jakou měla žena před porodem.

Tipy: 1. Od prvního týdne můžete pravidelně provádět vždy po kojení cvik na posílení prsních svalů: Před hrudníkem tlačte proti sobě ruce.
2. Proti ochabování tkáně pomáhá i střídavá sprcha horkou a studenou vodou. Jestli jste otužilejší, pak kolem ňadra můžete kroužit proudem studené vody po směru hodinových ručiček až desetkrát.
3. Naučte se stát i sedět vzpřímeně. Když totiž narovnáte záda a zároveň stáhnete lopatky k sobě a ramena dolů, automaticky se vám vypnou prsa a jako zázrakem se o nějaký ten centimetr zvednou. Jestliže chodíte shrbená, visí prsa dolů a vazivová vlákna se tak zbytečně namáhají.
4. Ke zlepšenému držení poprsí. přispívají stimulace metabolismu tkáně, nárůst buňkové respirace (správné dýchání) a zpevnění kožní tkáně. Toho můžete s úspěchem dosáhnout pravidelným používáním fytobiologické emulze Bustyceutical. Přípravek výrazně obnovuje strukturu a zpevnění tkáně, tonizuje poprsí a navíc má i silný liftingový účinek. Jeho základ tvoří biopeptidy, které se podílejí na a zpevnění tkáně. Další složkou je mandlový olej, známý svým hydratačním a zjemňujícím účinkem. Aplikace je velmi jednoduchá: naneste na prsty potřebné množství emulze Bustyceutical a krouživou masáží důkladně rozetřete na celou oblast poprsí. Pro dosažení optimálních výsledků nanášejte dvakrát denně (ráno a večer) po dobu nejméně třiceti dnů.

Povolené břišní svalstvo

Pokud jde o břicho, počkejte s cvičením minimálně šest týdnů. Pak můžete začít s posilováním šikmých břišních svalů. Šikmé svalstvo břišní vytrénujete, budete-li proti sobě tlačit ruku a koleno. S posilováním přímých břišních svalů pár měsíců počkejte - po devíti měsících těhotenství jsou rozestoupené a hrozí, že nevhodným cvičením tento stav zafixujete.

Tip: Na začátek stačí svižnější chůze s kočárkem, se správně nastavenou rukojetí pro vzpřímenou polohu těla. Prospěje vám i jóga, později pilates, či speciální program ve fitness centru.

Nadbytečná kila

Pohyb je při shazování kil nezbytný, jíst se ale musí. Na snídani si podle nálady dejte třeba müsli nebo chléb. Oběd by měl být teplý, večeři si můžete dát studenou. Nezapomínejte ani dvakrát denně na svačinky. Všechna tři hlavní jídla si vychutnejte v klidu a pohodě u stolu.

Tip: I když vás zvýšená únava a nervozita svádějí k mlsání, raději sladkosti vynechejte. Zbytky po dětech vyhazujte a udržte si tento zvyk i v následujících letech, jinak budete mít problémy s váhou! Nepřehánějte to s kávou a alkoholu se vyhýbejte obloukem!

Ach ta psychika!

Změny nálad jsou zapříčiněny hormonální změnou a nástupem laktace. Můžete být například plačtivá, smutná, lítostivá, vystrašená, vyčerpaná, nesoustředěná, či naopak podrážděná. V důsledku změny hladiny hormonů se mohou objevit i bolesti hlavy. Jejich příčinou mohou být i poruchy spánku a přetrvávající únava.

Tip: Odpočívejte, přijímejte dostatek tekutin, důležitá je pravidelná výživná strava, čerstvý vzduch, klid. Dobré je i s někým si o tom popovídat. Několik hodin týdně si rezervujte jen pro sebe – existuje i život mimo mateřské povinnosti! Myslete pozitivně a snažte se, abyste si udělala každý den alespoň malou radost. V žádném případě nesahejte po lécích – raději si dejte bylinkový čaj, nebo bylinkový sirup s guaifenesinem, který spolehlivě zmírní celkové napětí.

Témata: Děti, Těhotenství, Porod, Kojenec, Novorozenec, Jen pro maminku, Po porodu, Teplý večer, Nejlepší výsledek, Zvýšená únava, Zvětšená děloha, Vytoužené dítě, Tělo

Mohlo by vás zajímat
9 faktů o plodných dnech: Víte, které dny cyklu jsou plodné?
Mateřská dovolená 2018 – vše, co potřebujete vědět
Víme, co si dítě pamatuje z bříška! Tohle vás asi překvapí
To je ale bříško! Takhle vypadá těhotenství s trojčaty týden po týdnu

Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Předplatné

Aktuální číslo časopisu