Maminka.czHubnutí po porodu

Jak si zvyknout na nové tělo po porodu? Triky, které fungují

, Časopis Maminka
16. 2. 2021
Jak si zvyknout na nové tělo po porodu? Triky, které fungují
Je jiné a možná si na něj budete muset chvíli zvykat, ale je vaše. Naučit se mít ráda své nové tělo po porodu nemusí být lehké, ale když to zvládnete, odměnou vám bude zdravé sebevědomí, radost a spokojenost.

Doporučení, že byste se měla mít ráda taková, jaká jste, smířit se se svým tělem a hýčkat si ho, jsou plné knihy, časopisy i motivační citáty na sociálních sítích (povětšinou vyvedené v dramatických barvách na pozadí zapadajícího slunce).

Jenže téměř nikde už se nedočtete, jak se smířit s tím, že se během pár týdnů vaše tělo diametrálně změnilo – jak vzhledem, tak fungováním. Jak se naučit mít ráda povolené břicho poseté striemi, povislá prsa nebo inkontinenci?

Osobně neznám jedinou ženu, která by byla schopná dokonale se povznést nad to, jak vypadá, a hledat uspokojení pouze ve vnitřní síle své osobnosti. A stejně tak neznám ani jednu, kterou by minimálně trochu nezaskočilo, jakým způsobem se její tělo po porodu změnilo.

Kila po porodu neřeším, jsem ženská, ne chrastítko, říká modelka Aneta Vignerová

Pokud mohu soudit podle sebe, nebylo až tak velkým překvapením povolené břicho (zřejmě proto, že jsem od puberty dál nezažila stav, kdy bych ho povolené neměla). Mnohem víc jsem ale řešila křečové žíly, které se mi objevily, bolavá kolena, o kterých jsem netušila, že mohou být také důsledkem těhotenství, padající vlasy nebo potupnou inkontinenci. Jediným pozitivem, které jsem na svém poporodním těle shledala, byla obrovská prsa – nicméně ta zmizela, jakmile jsem přestala kojit.

V prvních měsících jsem se nemohla rozhodnout, jestli se cítím víc jako důchodkyně nad hrobem, nebo jako něco, co z toho hrobu právě povstalo.
Kdykoli mi někdo na to konto poradil, abych se měla ráda taková, jaká jsem, pocítila jsem velmi nutkavou touhu praštit ho něčím tvrdým po hlavě.

Existuje tedy vůbec nějaký reálný způsob, jak si zvyknout na nové tělo po porodu, uzavřít s ním příměří a začít ho respektovat? Nebo je jedinou možností jen to, že nakonec otupíte a smíříte se s tím, že už se sama sobě nikdy doopravdy líbit nebudete?

Šok před zrcadlem

Je to poněkud paradoxní. Všichni mluví o tom, že nikdy v životě nezapomenete na ten okamžik, kdy jste poprvé v náručí sevřela své novorozené miminko a pohlédla mu do tváře. Jste na to připravená a víte, že tahle vteřina se nesmazatelně zapíše do vašeho života.

Máte strach z porodu? Hlavně nečtěte hororové historky

Už nikdo vás ale nepřipraví na to, že stejně tak nikdy v životě nezapomenete na okamžik, kdy jste se poprvé po porodu uviděla nahá v zrcadle. Můžete si tisíckrát opakovat, že je to normální, protože jste právě porodila, ale stejně velmi pravděpodobně budete v šoku.

Vůbec nejde o to, jak aktuálně vypadáte (a klidně můžete připomínat bohyni), ale o to, do jaké míry se vaše tělo změnilo. „Každý člověk má nějaké vnímání vlastního těla. Způsob, jak sám na sebe pohlíží a sebehodnotí se.

Těhotenství a následně porod jsou z tohoto hlediska náročné zejména proto, že se ženské tělo razantně změní v relativně krátké době a žena je postavena před nutnost vyrovnat se s novou podobou sebe samé,“ vysvětluje psycholožka Marcela Vojířová. „Situaci má o to těžší, že do jejího života vstupuje nová mateřská role, ve které se teprve učí fungovat, a zároveň je pod značným tlakem ze strany médií, která ji neustále bombardují dokonalými fotkami celebrit a přesvědčením, že by se žena měla prakticky ihned po porodu vrátit ke svému předporodnímu tělu.“

Upravte svá očekávání

Nečekejte, že vaše tělo bude stejné jako to, na které jste byla zvyklá před porodem. Je dost možné, že vás jeho vzhled překvapí (a možná také znepokojí), budete si na něj muset zvyknout a sžít se s ním. Je to úplně normální a přirozený stav. Stejně tak buďte připravená i na to, že se změní pocit, který ze svého těla budete mít. Těhotenství a porod jsou obrovským zásahem, který s sebou nese řadu změn, a některé z nich jsou opravdu zásadní.

Narážky na tělo po porodu ignorujte, radí. Jak vypadá po třech dětech?


Věděla jste například, že v těhotenství se objem vaší krve a dalších tělních tekutin zvýší o padesát procent a v průměru o půl čísla se vám zvětší velikost chodidla? Ale zatímco otoky (které navzdory všeobecnému přesvědčení nepostihují pouze nohy, ale pocítíte je nejspíš i na obličeji nebo na krku) spojené se zadržováním tekutin a hormonálními změnami za pár týdnů po porodu zmizí, větší velikost chodidel už vám zůstane.

Podle výzkumu z roku 2013, jehož výsledky zveřejnil magazín American Journal of Physical Medicine & Rehabilitation, má tuto zkušenost šedesát až sedmdesát procent žen a je to způsobeno velkou vahou, kterou musí těhotenské tělo nosit a v důsledku které se propadne nožní klenba a chodidlo se jakoby „rozplácne“. Ke „zvýšení všeobecné pohody“ vás tak po porodu budou tlačit nejen kalhoty v pase, ale i boty.

Stejná váha, jiné tělo


Čímž se dostáváme k váze, která je samozřejmě pro většinu žen po porodu (ostatně stejně jako pro všechny ostatní) tématem číslo jedna. Velký internetový průzkum magazínu Babycenter, kterého se zúčastnilo více než sedm tisíc žen, ukázal, že jednašedesát procent žen je přesvědčeno, že se na svou původní váhu dostanou dřív, než jejich dítě oslaví první narozeniny. Nicméně téměř šedesát procent žen má víc než rok po porodu stále nějaká kila nahoře.

Myslete na poporodní kila už v těhotenství. Proč se to vyplatí?


Neupínejte se ani na to, že až/když se vám podaří zhubnout na svou původní váhu, získáte zpět i své původní tělo. Je velmi pravděpodobné, že přesto vám původní oblečení nebude „sedět“, protože se vaše postava do značné míry promění. Můžete vážit klidně i méně než před porodem, ale stejně nebudete moci kvůli rozšířené pánvi nebo povolenému břichu moct dopnout džíny.
Mimochodem, sedmaosmdesát procent žen uvádí, že rok po porodu se jejich břicho stále nevrátilo k „normálu“, téměř polovina tvrdí, že jejich prsa mají jiný tvar, a skoro čtyřicet procent si stěžuje na rozšířené boky.

Dejte si čas


Jestliže jste teď propadla zoufalé depresi a máte pocit, že po porodu už si nikdy nebudete připadat přitažlivá a sexy, zhluboka se nadechněte a vyplavte z hlubin zase zpátky na hladinu. Je normální, že jste po porodu překvapená, že si na své tělo musíte zvykat a že se s ním nechcete smířit. Opakujte si, že zázračným zaklínadlem je v tomto případě čas.

Nejde o to, že byste měla postupně otupět, ale o to, abyste na sebe byla hodná a dopřála svému tělu dostatek času na to, aby se mohlo vzpamatovat z těhotenství i porodu.

Povolené bříško, pokleslá prsa i křečáky. Jak dát tělo po porodu do formy?


Výživoví poradci často svým klientům, kteří chtějí zhubnout, zdůrazňují, že je potřeba volit pozvolný postup a trpělivost. Že svá kila nepřibrali během dvou týdnů, takže je ani během dvou týdnů nemohou shodit. A to samé platí i pro vaše poporodní tělo. Devět měsíců v něm probíhaly dramatické změny, které vyvrcholily porodem. Dokázalo tu nejúžasnější věc na světě – dalo život vašemu dítěti. Zaslouží si tedy, aby mělo čas na zotavení a na postupný návrat k normálnímu fungování.

Tím, že budete sama na sebe tlačit, jakmile vám skončí šestinedělí, ničeho nedosáhnete. Jediným výsledkem bude stres a frustrace z toho, že po půlroce stále ještě nemáte ploché břicho.

Změňte způsob myšlení


Jsou věci, které můžete změnit svou sebedisciplínou, snahou či pevnou vůlí, ale stejně tak existují i věci, které jsou podmíněné geneticky a s nimiž nic udělat nemůžete. To, jestli vám po těhotenství zůstanou na břiše strie, udělají se vám křečové žíly nebo budete trpět bolestmi kloubů, zkrátka neovlivníte.

Místo toho se soustřeďte na to, co změnit můžete a dokážete. Každý trenér vám například ochotně potvrdí, že neexistuje důvod, proč byste po porodu neměla získat pevnou postavu (a klidně i pevnější než před porodem). Když tedy nemůžete ovlivnit elasticitu kůže, zbytečně se tím netrapte a místo toho posilujte, protože pak budete vypadat – a hlavně se cítit – o několik řádů lépe, nezávisle na povolené kůži.

Co s bříškem po porodu? Díky těmto radám zhubnete

Změňte zkrátka své myšlení a místo toho, abyste nostalgicky vzpomínala na to, jak jste kdysi vypadala, nasměrujte svou energii k tomu, abyste se sebou mohla být spokojená i teď. Naučte se také přistupovat ke svému poporodnímu tělu jako k úplně novému příteli, kterého teprve začínáte poznávat.


Spoustě žen se po porodu změní i metabolismus, takže to, že jste před otěhotněním klidně mohla o půlnoci vyluxovat ledničku a ráno jste měla o půl kila méně, vůbec nic neznamená. Možná to tak zůstane, možná bude váš metabolismus ještě efektivnější, ale dost možná také budete muset svůj životní styl přehodnotit. Nalaďte se na své tělo, buďte vnímavá k jeho potřebám a netrvejte tvrdohlavě na tom, že se všechno musí vrátit do starých kolejí. Začala vám nová životní etapa. A je úžasná – stejně jako vaše nové tělo.

VIDEO JAKO BONUS: Co potřebujete vědět při kojení?


PAVLA MAŘÍKOVÁ

zakladatelka fitMAMI, fitmami.cz

Denně pracujete s maminkami malých dětí. Kolik žen je, z vaší zkušenosti, nespokojeno se svým poporodním tělem? A je vůbec možné vrátit se po porodu ke stejné postavě, jako jsem měla před ním?

Určitě to možné je. Znám mnoho žen, včetně sebe, které mají „po dětech“ mnohem lepší postavu než kdy dříve. Stojí to ale samozřejmě úsilí a práci na sobě. Nedokážu posoudit, kolik žen přesně je po porodu nespokojeno se svou postavou, ale předpokládám, že to není o moc vyšší procento než u žen bez dětí. Téměř každá žena by na sobě chtěla něco změnit. Já se setkávám spíše s tím, že se ženy chtějí po porodu vrátit zpět do kondice, tedy být opět fit, než že by chtěly vyloženě a primárně hubnout. Ale jak jsem zmínila na začátku, porod a děti nejsou určitě důvodem, proč nemít hezkou a pevnou postavu.

Většina žen po porodu řeší především povolené břicho. Čím a jak je možné jeho vzhled zlepšit?

Vzhled bříška po porodu je daný povolenými břišními svaly a také stavem pokožky v těchto partiích. S posilováním břišní stěny je to složitější a určitě bych mamince po porodu nedoporučila vrhnout se na samostatné cvičení podle videí „na břicho“. Nejprve je potřeba posílit a zpevnit hluboký stabilizační systém, tedy „vnitřní svaly“, které bříško zpevňují zevnitř, a teprve po čase přidat i cviky na šikmé a přímé břišní svaly. Zpočátku je práce s bříškem opravdu často o dýchání, fyzio cvicích, nenápadném procvičování atd. Vzhled a zpevnění bříška můžete podpořit také různými zpevňujícími krémy a masáží. Vždy je to však pouze doplněk vhodného cvičení.

Co všechno má, z vaší zkušenosti, vliv na to, jestli a jak rychle se vrátí žena po porodu zpátky do formy?

Určitě fakt, v jaké byla kondici před otěhotněním a zda se i během těhotenství udržovala fit. Rychleji se vrátí zpět do formy žena, která byla i v těhotenství aktivní a přírůstek váhy byl v rámci „normy“, než žena, která v těhotenství nabrala desítky kil. Hodně také záleží na tom, zda si maminka i s miminkem dopřeje čas pro sebe, sportuje, ale i odpočívá, neodbývá se v jídle apod. Zní to jako „vesmír“, ale pro zdravou a fit maminku je opravdu nezbytné, aby si čas pro sebe hýčkala a dopřála. Stonásobně se to vrátí jí i její rodině.

Měla byste nějaké tipy pro ženy, které si na své tělo po porodu nemohou zvyknout? Jak k němu najít vztah? Jak se mít zase ráda?

Vaše tělo, ať je po porodu jakékoli, je jen vaše, jste to vy. Navíc jste na svět přivedla nový život a to je ten největší důvod pro to, se mít ráda. Pečujte o své tělo, dotýkejte se ho, vnímejte jeho potřeby. Podívejte se na své děťátko, proto jste nejkrásnější právě taková, jaká jste. Ne náhodou děti milují měkké teplo maminčina těla a rozhodně neřeší, že vy své oblé křivky vnímáte jako „špeky“. Buďte za své zdravé tělo vděčná. Jakmile se vám podaří na své tělo napojit a vnímat to, co zrovna potřebujete, uvidíte, že ho přijmete ve vší jeho kráse, ke které patří i drobné strie nebo lehce povolené bříško.

Můžete si tisíckrát opakovat, že je to normální, protože jste právě porodila, ale stejně velmi pravděpodobně budete v šoku. Nečekejte, že když se vám podaří zhubnout na vaši původní váhu, získáte zpět i své původní tělo. Změňte své myšlení a místo toho, abyste nostalgicky vzpomínala na to, jak jste kdysi vypadala, nasměrujte svou energii k tomu, abyste se sebou mohla být spokojená i teď. Berte své poporodní tělo jako nového přítele, kterého teprve




Jak vrátit tělo po porodu zpět do formy?

Jak se změní tělo po porodu? Tohle vám nikdo předem neřekl!
Maminka
Témata: Těhotenství, Porod, Časopis Maminka, Mateřství, Hubnutí, Po porodu, Hubnutí po porodu, Cvičení, Jak zhubnout, PAVLA MAŘÍKOVÁ, Marcela Vojířová, Nové tělo, Váha, Procento žen, Prsa, Tělo, Břicho, Sebevědomí, Babycenter, Bříško

Mohlo by vás zajímat
Otěhotněla, aniž by kdy měla sex. Syna s Downovým syndromem miluje
Marie Doležalová má syna, na svět přišel nečekaně. Jak se jmenuje?
Meghan porodila. Je to kluk! Na svět nakonec přišel v nemocnici
Přiznání matek! Nejtrapnější zážitky z porodnice. Tohle jsme nečekaly!
Jaké to je pořídit si dítě ve 20 a ve 40? Rozdíly, které mě překvapily
Proč děti nechtějí uklízet? Tohle jsou skutečné důvody! Už chápete?
Proč chtějí batolata číst stejnou knížku pořád dokola? Možná vás to překvapí!
Největší galerie porodních fotek, jakou jste viděli. Pozor, je to dojímavé a občas syrové
Nejkrásnější fotky porodů? Vyhrála holčička koukající na novorozeného bratra

Horoskopy

Vodnář Milí Vodnáři, za únorovými problémy udělejte tlustou čáru a nebojte se budoucnosti. Nejdůležitější je…

Jména pro děti

Největší výběr jmen.

Dnes má svátek: Bedřich, Albín, Albin





Aktuální vydání

Aktuální číslo časopisu

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Výhodné předplatné

Objednat předplatné