Maminka.czZdraví

Jak v zimě otužovat děti? Jde to i formou hry! Známe pár triků

11. 1. 2019
Jak v zimě otužovat děti? Jde to i formou hry! Známe pár triků
Ptáte se, zda to má smysl? Jednoznačně ano! Otužování podporuje imunitu a zvyšuje celkovou odolnost organismu. Pokud nevíte, čím začít a jak na to, abyste potomkovi spíše neublížili, přinášíme pár praktických rad!

Již staří Řekové dobře věděli, že otužování (za pomoci působení chladného vzduchu nebo chladné vody) je zdravé a pro lidské tělo má celou řadu prospěšných účinků. Jen je třeba začít postupně a opatrně, u nejmenších dětí to pak platí dvojnásob. Mají totiž velmi omezenou schopnost udržet tělesnou teplotu při výrazném krátkodobém ochlazení. To je také důvodem, proč snadno a rychle prochladnou (nebo se naopak přehřejí). S tréninkem jejich schopnosti adaptace na chlad proto nespěchejte.

Nepřehánějte to s oblečením

Oblečení, přiměřené aktuálnímu počasí, je základem otužování dětí. Pokud ratolest ze strachu z rýmy a kašle balíte do dalších a dalších vrstev a nepustíte ji ven bez péřové bundy, šály a rukavic od října do března, nehledě na to, že teploměr ukazuje třeba deset stupňů nad nulou, je to špatně. „Málokdy je na hřišti slyšet z úst dítěte: „Maminko, mně je děsná zima.“ Spíš se z lavičky směrem k hřišti a pískovišti ozývá: „Kubíku, zapni si tu bundičku! Maruško, kde máš rukavičky! Toníku, ty zase nemáš čepičku? Zkusme se naučit věřit svému dítěti a respektovat jeho potřeby o množství oblečení,“ radí matka čtyř dětí Štěpánka Štrougalová, zakladatelka Baby Clubu Juklík. Snažte se děti oblékat méně, jsou neustále v pohybu, a vytváří si tak teplo ve svém těle. Pokud říkají, že jim není zima, věřte jim a nenuťte je hned vrstvit na sebe další mikiny a svetry. „U dětí platí, že méně je více – většinu času někde pobíhají a jsou mnohem aktivnější než my dospělí. Mám vyzkoušenou teorii, že má-li dítě o jednu vrstvu méně než rodič, vše je v pořádku,“ dodává Štěpánka Štrougalová.

Jak poznat, že je kojenec málo oblečený a je mu zima?

Otevřete okno

Víte, že ideální teplota pro noční spánek je kolem 18 stupňů? Určitě nemusíte mrňouse nutit chodit si lehnout do chladného pokoje, ale když usne ve vyhřátých peřinách, otevřete okno a stáhněte topení na minimum. Pokud máte možnost doma načasovat spínače na topení, nastavte spuštění v časných ranních hodinách, aby se dítko probouzelo do teplejší místnosti. Platí dvě hlavní zásady: Nepřetápějte místnosti v bytě nebo domě a pravidelně a intenzivně větrejte.

Jde to i formou hry

„Dopřejte svým dětem nahaté otužovací chvilky. Domluvte si svůj vlastní každodenní rituál. Třeba takový: před večerním koupáním je nechte, ať se svléknou donaha nebo do spodního prádla a mohou uklízet hračky nebo si připravit oblečení na další den, je to nenásilná forma otužování,“ říká Štěpánka Štrougalová. V případě kojenců pak můžete nechat při přebalování nebo masáži bříška miminko pět až deset minut nahaté, přirozeně se tím otužuje. Nápadů jistě vymyslíte spoustu. Když jste zrovna třeba na chalupě, nechte dítě jen tak vyběhnout ráno v pyžamku pro pár švestek nebo jablek (v zimě pak třeba odnést do popelnice něco malého, co unese) nebo zavolat kočku. Jezdíte autem ráno do školky nebo na nějaký kroužek a od domova přejíždíte jen kousek? Ať si vezme bundu do ruky a těch pár metrů k autu přeběhne „na lehko“. Rychlé přeběhy se osvědčují jako skvělý a zábavný otužovací nástroj.

Otužovat se mohou i miminka. Posílíte jejich imunitu i chuť k jídlu

Choďte denně ven

A nevymlouvejte se na počasí! Jak známo, neexistuje špatné počasí, jen špatné oblečení! Pravidelné vycházky jsou nutné a zdraví přínosné v každém ročním období. Pochopitelně v zimních měsících zvolte spíše častější procházky na kratší dobu, než byste dvě hodiny ve větru a dešti nebo sněhové vánici nutili ratolesti běhat po lese. I v mrazech do minus 10 °C se nebojte vyrazit na vzduch (s novorozencem jen do minus 5 °C). Pokud máte zahradu, vypusťte děti i v mrazivém počasí aspoň na půl hodiny „vyběhat“. V kvalitním funkčním oblečení nehrozí prochladnutí a nachlazení. Oblečte je jako cibulku – podle odborníků je rozhodně lepší obléci více tenčích vrstev než jednu silnou.

Rýma a zase ta rýma… Jak ji léčit přírodní cestou?

Večerní koupání

Při každodenním koupacím rituálu postupně snižujte teplotu vody ve vaně (každý týden o jeden stupeň), starší děti, od dvou či tří let, můžete na konec koupání krátce osprchovat chladnější vodou (ne zcela studenou). Pokud to dítko ze začátku nezvládne a brání se, začněte nejdříve tak, že mu celé tělo budete otírat žínkou namočenou ve vlažné vodě. Teplotu vody budete postupně snižovat. Po proceduře malého otužilce dobře osušte a oblékněte do pyžamka. Dobré je také kůži po otužování a osušení promasírovat dětským olejem nebo jemným tělovým krémem. Ale pozor, nikdy příliš netlačte na pilu, a pokud dítě projevuje jakýkoli odpor, nenaléhejte.

S dětmi do sauny? Určitě! Budou odolnější proti nachlazení a lépe spát!

Vsaďte na plavání a saunu

Výsledky aktuálních vědeckých průzkumů z celého světa se shodují, že pravidelný pobyt ve vodě a plavání dětí přispívá k jejich lepšímu zdraví. Konkrétně podle australských vědců jsou tyto děti otužilejší, méně je trápí nemoci dýchacích cest, kožní choroby i záněty středního ucha. Jak je to v zimních měsících? Nemusíte mít strach, že by byly děti kvůli plavání častěji nemocné. Podle odborníků je to naopak – právě v období nejčastějších nachlazení a zánětů nosohltanu je plavání tou nejpřirozenější formou otužování a děti díky němu mnohem lépe odolávají nemocem. Je však třeba dodržet určité zásady, z nichž nejdůležitější je správná aklimatizace po plavání (nevyběhnout hned ven, ale pobývat ještě alespoň 30 minut při pokojové teplotě, dobře vytřít a vysušit uši a osušit vlasy).

Jak naučit děti lyžovat? Takhle si s nimi zimu užijete nejlépe!

V rámci otužování rozhodně vyzkoušejte také saunování. Celá řada wellness a sportovních center umožňuje rodinné saunování s dětmi, kdy je teplota v sauně snížena a využívají se jemnější přírodní vonné esence. Prohřívání v sauně (pravidelně, ideálně jednou za týden) posiluje dětskou imunitu a zvyšuje odolnost proti infekcím a virovým nákazám. Po pobytu v sauně následuje ochlazení těla, u dětí se doporučuje pozvolné ochlazování spíše vlažnou vodou (kromě hlavy), a na závěr je důležitý odpočinek v teple. Potomka zabalte do teplé suché deky nebo osušky a dbejte, aby relaxoval v klidovém režimu.

 

 

Témata: Zdraví, Děti, Praktické rady, Péče o dítě a jeho výchova, Odpor, Noční spánek, Hlavní zásada, Spodní prádlo, Wellness centrum, Celé tělo, Zima, Maruška, Baby Club Juklík, Oblečení, Jak, Mrazivé počasí, Špína, Sauna, Krátká doba, Střední ucho, Celý svět, Pár triků, Vyhřátá peřina, Špatné oblečení, Dětská imunita

Mohlo by vás zajímat
Chcete být trpělivější rodič? Tady jsou osvědčené triky, jak přestat křičet!
Šéfkuchař Přemek Forejt: Jsem krkavčí táta. Dceru nevídám moc často
Holky a kluci vypadají v děloze stejně! Kdy se jejich pohlaví začne lišit?
Tohle nejím! 40 vážně podivných důvodů, kvůli nimž děti odmítají jídlo
Koronavirus u dětí? Nikoliv jen kašel, ale i průjem či zvracení, tvrdí vědci
Dětem stačí jen třetina hraček. S čím si hrají jejich vrstevníci ve světě?
Retro krása! Mateřská láska byla před 50 lety stejně sladká jako dnes
Vendula Pizingerová: Těhotná ve dvaadvaceti a v osmačtyřiceti? V čem má být rozdíl?
Proč ještě nechodí na nočník? 9 věcí ve výchově, které už neplatí, i když je naše mámy dělaly

Horoskopy

Rak Od nového vztahu si mnohé slibujete, a proto splníte své lásce, co jí na očích uvidíte. Jen si dávejte…

Jména pro děti

Největší výběr jmen.

Dnes má svátek: Juda





Aktuální vydání

Aktuální číslo časopisu

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Výhodné předplatné

Objednat předplatné