Maminka.czŠkolák

Jak vybrat střední školu? Většina žáků se rozhoduje až v deváté třídě

Téměř 80 tisíc deváťáků čeká tento školní rok zlomové rozhodnutí. Výběr střední školy, přijímací řízení a přechod do dalšího stupně vzdělávání. Jak vybrat tu správnou střední školu a nešlápnout vedle?
Jak vybrat střední školu? Většina žáků se rozhoduje až v deváté třídě | istockphoto.com

Podle průzkumu Soukromé střední školy výpočetní techniky (SSŠVT) si o výběru střední školy rozhoduje 42 procent dětí zcela samo. 56 procent budoucích středoškoláků se radí společně s rodiči a více jak polovina rodičů přiznává, že poprvé se o dané střední škole dozvěděli od svého potomka.

„Většina žáků (60 procent) učiní finální výběr střední školy v 9. ročníku, 30 procent má jasno už od 8. třídy a zbytek se pro naši školu rozhodl ještě dřív,“ uvedl ředitel školy zaměřené na IT obory Martin Vodička.

Každá střední škola představuje přípravu na budoucí povolání, proto by její výběr neměl nikdo podcenit.

„Už nyní je třeba školu vybírat v perspektivě jednotlivých oborů na pracovním trhu. Osobně máme zkušenosti i s absolventy vysokých škol, kteří si následně dodělávají výuční list, jelikož v tom spatřují jistotu uplatnění a dobrého ohodnocení,“ upozornil Miloslav Janeček, ředitel Střední odborné školy Jarov (SOŠJ).

Svačinu pro školáky nepodceňujte, má velký vliv na to, jak se budou soustředit

Zájmy dítěte i názor výchovného poradce

Při výběru školy by měl být prvotní zájem dítěte. Sekundárním faktorem jsou studijní předpoklady – bude spokojenější a úspěšnější ve specializovaném oboru, nebo na všeobecném gymnáziu?

„Děti někdy bývají zaskočeny nároky, se kterými se poprvé setkají na střední škole, a pokud je výuka nebaví, rychle ztrácí motivaci. Proto je velmi důležité řídit se při výběru školy jejich zálibami. Napoví i názor výchovného poradce ze základní školy, který zná schopnosti a předpoklady žáka. Například u našich uchazečů očekáváme zájem o techniku a počítače jako takové, určitě by neměli mít odpor k matematice, všechno ostatní jsme schopni je naučit,“ vyjmenoval Martin Vodička, ředitel SSŠVT.

To potvrzuje také ředitel Miloslav Janeček: „Když má dítě vztah ke dřevu, je volba jen o tom, zda jít na tříletý učební obor s výučním listem a možností dvouleté maturitní nástavby, nebo rovnou na maturitní obor stejného zaměření. Z pozice zaměstnavatelů je nyní nejvíce poptávaná právě pětiletá varianta, kdy má absolvent výuční list i maturitu,“ upozornil.

Na řadu otázek odpoví inspekční zpráva

Rozšířeným vodítkem pro rodiče i žáky bývají webové stránky škol. Virtuálně stvořený obraz se však od toho reálného může hodně lišit. Skutečně nezávislé hodnocení školy nabízejí inspekční zprávy, které jsou veřejně přístupné na webu České školní inspekce.

„Ze zprávy uchazeči zjistí, zda je škola na nadstandardní, nebo podprůměrné úrovni, zda modernizuje své vybavení, jak vede výuku cizích jazyků nebo jaké žákům nabízí aktivity nad rámec výuky. Rodiče také velmi zajímá, jak si škola vede u maturit. To je opět snadno dohledatelné na internetu, konkrétně na webové stránce Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMATu),“ shrnul Martin Vodička, ředitel SSŠVT.

Melancholik, nebo flegmatik? Různí školáci vyžadují různý přístup

Nepropásněte dny otevřených dveří

Poznat školu zevnitř umožňují dny otevřených dveří. Dávají nahlédnout do zařízení školy, složení učitelského sboru a především lze získat reference od současných studentů. „Každý rok přibývá dost konkrétních dotazů, kterých si ceníme, neboť jsou příslibem, že i během studia bude komunikace mezi školou a rodinou bezproblémová.

Školu dělají její zaměstnanci, primárně učitelé. O nich podá relevantní informace někdo, kdo danou školu studuje nebo ji absolvoval,“ míní Miloslav Janeček, ředitel SOŠ Jarov.

Jako skvělou příležitost k navázání kontaktu se žáky školy vidí dny otevřených dveří také Martin Vodička. „Naši studenti se dnů otevřených dveří přímo účastní a dokreslují atmosféru školy. Uchazeči o studium se s nimi mohou bavit o všem, co je zajímá a v přítomnosti dospělého by se třeba styděli zeptat, například o kvalitě učitelů a úrovni výuky,“ popsal Martin Vodička.

Učitelé je nemají v lásce, školáci je milují aneb co je dobré vědět o gumovacích perech

Poznejte kvalitu vybavení

Prostory školy, ve kterých stráví žák čtyři roky studia, hrají v jeho celkové spokojenosti ohromnou roli. Při prohlídce budovy je proto na místě nakouknout také na toalety nebo do jídelny.

Stejně důležité jsou vybavení školy a technologie, které provázejí praktickou výuku a přípravu žáků na budoucí povolání. „Například stavební a dřevařské obory by měly mít k dispozici špičkově vybavené dílny a pro studenty zahradnických oborů je velkým přínosem vlastní školní zahrada se skleníky,“ nastínil Janeček.

O užívání moderních technologií v praxi by se měli zajímat především uchazeči IT oborů. Ne vždy totiž bývá pravidlem dostatek praktických hodin. „Ve čtvrtém ročníku stráví naši maturanti téměř 50 procent výuky u počítačů. Praktickou výuku umožňuje osm nadstandardně vybavených učeben  výpočetní techniky, každá se 17 počítači, což výrazně převyšuje obvyklé vybavení škol,“ srovnal Martin Vodička, ředitel SSŠVT.

Na dny otevřených dveří navazuje také tradiční výstava středního a vyššího odborného vzdělávání Schola Pragensis. Akce pořádaná na konci listopadu pod záštitou hlavního města Prahy umožňuje rychlé srovnání škol a všeho, co nabízejí, pod jednou střechou.

„Na výstavu obvykle chodí děti se základní školou a pak i s rodiči. Také na veletrhu nás prezentují sami studenti. Zájemci si většinou chodí nezávazně popovídat a potvrdit si vše, co už o nás slyšeli. Největší zájem je samozřejmě z rodin, kde mají deváťáky, ale hodně chodí i osmáci a mladší žáci, kteří už o svém uplatnění přemýšlejí,“ uvedl Martin Vodička.

Do deseti let děti na internetu kontrolujte a naučte je poznat falešný profil

Co prozradí sociální sítě

Při získávání informací o škole vzrůstá význam profilů škol na sociálních sítích. Díky nim může uchazeč vidět mimoškolní aktivity i oborové úspěchy školy. Jak jsou zde žáci motivováni a jaké možnosti jim nabízí spolupráce s partnery školy.

„Na facebookovém profilu je možné vysledovat aktivity typu zahraničních stáží, účasti na odborných soutěžích, praxe ve firmách nebo v rámci odborných cechů a dalších. Publikované novinky vypovídají o aktivitě školy, která umožňuje žákům rozvoj nejen odborný, ale i osobnostní,“ popsal Miloslav Janeček.

„Stejně tak cenným indikátorem je množství firemních partnerů školy a členství v odborných cechách a společenstvech. Seriózní partneři se propůjčují ke spolupráci jen s těmi školami, u kterých mají garantovanou odbornou kvalitu výuky, a tedy i absolventů,“ uzavřel Janeček.

Video: Co když přijde dítě ze školy zklamané?

Kdy pustit školáka poprvé samotného do školy? Ve druhé třídě už to zvládne
Víte, kolik má vypít kojenec, batole a školák? Pozor na minerálky a džusy
Tipnete si, kolik let je tomuto 195 cm vysokému školákovi?

 

Témata: Školák, Základní škola, Učitelský sbor, Mimoškolní aktivita, Střední škola, Specializovaný obor, Praha, Žák, Sociální síť, Výuční list, Čtvrtý ročník, Vysoká škola, Technologie, Uchazeč, Facebookový profil, Webová stránka, Školní rok, Škola zaměřené, Relevantní informace, Finální výběr, Největší zájem, Hlavní město, Jarov, Moderní technologie, Pracovní trh
Mohlo by vás zajímat
Špatné počasí? Nevadí! Vezměte do ruky knihu a užívejte si domácí pohodu
Halloweenské dobroty, které ocení nejen děti
Utrpení matek perfekcionistek... Perfektní chtějí být většinou prvorozené dcery
Diastáza se objevuje hlavně po druhém porodu. Jak se zbavit rozestupu břicha ?

Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

 

Předplatné

Aktuální číslo časopisu