Maminka.czZdraví

Jaká je vaše welness osobnost?

Pavla Millerová 11.  11.  2009
Jaká je vaše welness osobnost?
Starověké dělení lidského charakteru do čtyř skupin nevypovídá pouze o tom, jací jsme a jaký máme temperament. Může být rovněž vhodným vodítkem k vylepšení a k aktivnějšímu prožití vlastního života.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Již před více než 2000 lety rozdělil Hippokrates lidi podle vrozeného temperamentu a základních osobnostních rysů do čtyř skupin: rychlý, samostatný, vášnivý a často vznětlivý člověk byl pojmenován cholerik, sangvinik zase člověk veselý, společenský a optimistický, někdy nestálý a povrchní. Melancholik značí člověka vážného, věrného a odpovědného, někdy ale také bojácného, skleslého až pesimistického. Posledním typem podle Hippokrata je flegmatik, který se projevuje klidem až lhostejností, lenivostí a netečností. Na tyto lidské charaktery se však lze podívat i jinak než z tradičního psychologického hlediska.
==== Jiný úhel pohledu====
Některé teorie tvrdí, že hlavní podstatou celého systému čtyř temperamentů je homeostaze, schopnost organismu udržovat stabilní vnitřní prostředí nezbytné pro fungování a existenci, i když se vnější podmínky mění. Jednoduchým příkladem jsou teplotní změny. Pokud je nám horko, začneme se potit, abychom se zchladili. A když je nám zima, začneme se třást, abychom se zahřáli. Tělo má mnoho přirozených mechanismů, které mu pomáhají udržet se v rovnováze, někdy je mu ale potřeba trochu pomoci. Podle holistické medicíny, jejímž cílem je rovnováha a životní harmonie, by v opačném případě mohlo dojít k dysbalanci a následným zdravotním problémům. Co dělat a jak svému organismu zajistit rovnováhu, vychází podle této filozofie právě z jednotlivých typů osobnosti.

==== Lidský mix====
Samozřejmě nelze tvrdit, že lidstvo je jednoduše rozděleno do čtyř skupin. Faktem je, že čisté typy jsou ve skutečnosti výjimkou. „U většiny lidí spíše najdeme jeden hlavní temperament, který je pak doplňován nějakým jiným. Velmi často jde o kombinaci různých temperament,namíchaných‘ v různém poměru, což je osobnostně výhodnější než čistý temperament. Obzvláště pokud jejich spojení obrušuje hrany negativních charakteristik vycházejících z hlavního temperamentu,“ říká pražská psycholožka Petra Vondráčková.

Naše chování ovšem neovlivňuje pouze temperament, ale také naše schopnosti, charakter či inteligence. A je také pravda, že temperament, i když je geneticky daný, a tudíž těžko ovlivnitelný, lze do jisté míry formovat například výchovou či vlivy prostředí. Může se také měnit s věkem. Podle odborníků se ale většinou jedná jen o změnu poměru mezi jednotlivými typy. Protože i když v sobě máme několik temperamentů, někdy jsme třeba klidní jako flegmatik, jindy se rozzuříme jako cholerik, vždy máme větší sklon jen k jednomu z nich. Dobrá zpráva je, že pokud víme, který charakter v nás převládá, můžeme toho využít ve svůj prospěch.

MELANCHOLIK

Obvykle uzavřený, citlivý člověk, který se jen nerad dělí o své myšlenky a nápady. Ve vztahu k lidem bývá rezervovaný a drží se spíše v ústraní.
Melancholici mívají štíhlou postavu a problémy s váhou se jich většinou netýkají.

OBLÍBENÉ JÍDLO: „Zakladatel waldorfského školství Rudolf Steiner rozšířil původní teorii o vztah lidí s určitými temperamentovými charakteristikami k jídlu. Podle něj jsou melancholici mlsní a obzvláště preferují sladké jídlo,“ tvrdí klinická psycholožka. Na postavě se to však většinou u těchto lidí neprojeví, jelikož jsou často tak zaneprázdnění svými myšlenkami, že na jídlo prostě zapomínají. Aby nedocházelo k dysbalanci a také nedostatečné výživě, radí dietoložka Markéta Ostřížová následující: „Zařaďte do jídelníčku více menších svačinek v podobě ovoce a zeleniny. Po ruce vždy mějte jablko nebo nepražené, nesolené kešú oříšky, které vám pomohou i v případě skleslé nálady.“

WELLNESS PROGRAM: Melancholici mívají v důsledku „plné hlavy myšlenek“ poměrně často problémy se spaním. Zkuste aromaterapii, která vás zklidní, nebo procedury jako olejovou masáž či masáž horkými kameny, které vám pomohou najít rovnováhu. Dostatek odpočinku vám poskytne také balneoterapie.

FITNESS: Díky spirituálnímu zaměření berete fyzický pohyb jako ideální prostředek spojení s vlastním tělem. Vaše introvertní povaha vás předurčuje k individuálním, málo dynamickým sportům, při kterých vás nebude nikdo rušit.
Někdy byste ale měli právě naopak zkusit některé aktivity, které vás rozveselí a pomohou vám přijít na jiné myšlenky, třeba taneční aktivity, z individuálních sportů kolo, nordic walking nebo plavání. „Zklidnit se a uvolnit zároveň vám pomůže meditační jóga nebo tai-či, zkusit můžete také powerjógu, která pojí duchovní cvičení s dynamičtějším pohybem,“ radí kondiční trenérka Žaneta Valentová.

FLEGMATIK

Má rád přátele, ale je šťastný i o samotě, kde může hloubat o svých myšlenkách. Málokdy spěchá a jen těžko se dá vyvést z míry. Mívá zavalitější postavu a sklony k přibírání.

OBLÍBENÉ JÍDLO: Flegmatičtí jedinci jedí velmi rádi a snědí v podstatě vše. Nikdy se nepřejídají, kamenem úrazu však bývá špatné trávení. Podle holistické medicíny by měli studené pokrmy, jako je syrová zelenina a mléčné výrobky, omezit na minimum, a do jídelníčku zařadit více teplých kořeněných jídel. Pro urychlení zpomaleného metabolismu, který se u flegmatiků negativně projevuje na váze, doporučuje Markéta Ostřížová zelený nebo mátový čaj.

WELLNESS PROGRAM: I když se podle psychologů jen těžko dokážete nadchnout pro cokoli, snažte se nebránit se změnám a namísto oblíbené masáže či parní lázně vyzkoušejte třeba osvěžující tělový zábal nebo ájurvédské procedury. Jako příznivec pravidelného relaxu si jistě přijdete na své. Vhodné jsou i lávové kameny, sauna či peeling těla, procedury, které prokrvují a zahřívají tělo a zároveň nastartují metabolismus.

FITNESS: Být ve formě je pro vás důležité, i když fanda posiloven nejste. Při sportu máte výdrž, někdy je ale těžké vás motivovat. Vhodné je proto cvičení s trenérem, jízda na bruslích nebo na kole s přáteli. V případě lenosti radí Žaneta Valentová aquaaerobik nebo pilates, na který máte jako jeden z mála temperamentů dostatek trpělivosti a vůle.

=====CHOLERIK=====
Cholerik je stejně jako sangvinik dynamická osobnost. Bývá zásadovým člověkem, který se v životě řídí určitými hesly a snaží se je vždycky dodržovat. Má rád ve všem navrch a někdy nesnese pomyšlení, že by mohl mít pravdu také někdo jiný. Mívá vyšší, atletickou figuru.

OBLÍBENÉ JÍDLO: Máte-li špatné trávení či problémy s pálením žáhy, které choleriky často postihují, vyhýbejte se velkému množství masa, alkoholu a rychlému občerstvení. Odbornice na výživu radí: „Zelenina, ovoce, rýže, bylinkové čaje, to vše zklidní váš organismus a dostane vás do rovnováhy. Nejdůležitější je však jíst pravidelně a v klidu. Nespěchejte, každé sousto vždy důkladně rozžvýkejte a vychutnávejte si ho. Tento rituál vám pomůže zklidnit se a navíc zlepší zažívání.“

WELLNESS PROGRAM: Akupunktura či reiki, to jsou ty správné metody, které váš temperament potřebuje. V klasických zkrášlujících procedurách si moc nelibujete, možná se vám ale zalíbí návštěva solné jeskyně, masáž hlavy nebo kávový peeling těla. Pocit luxusu si můžete vychutnat v mléčné lázni.

FITNESS: Jestliže jako správný cholerik nedokážete snést pocit porážky či nedokonalosti, sázejte na sporty, při kterých nejsou drobné nedostatky či nepřesnost tolik vidět. „Jedná se o dynamické typy aktivit, jako jsou spinning, kickbox či tao-bo, při kterých prostě není čas srovnávat se s někým jiným. Tyto sporty navíc umožní vybít ze sebe nahromaděný stres a zvýšenou agresi,“ konstatuje odbornice na pohyb. Trpělivost můžete trénovat například během lekce boxu nebo tanečně-kondičním port de bras, které zaměstnají vaše tělo i mysl.

SANGVINIK

Je velmi společenský, vyhledává vzrušení a rád zkouší nové věci. Rychle se nadchne pro neznámé lidi i aktivity, u ničeho ale moc dlouho nezůstane. Má sportovní postavu a obvykle mu nedělá problém udržet si ideální váhu.

OBLÍBENÉ JÍDLO: Sangvinik bývá v jídle vybíravý, rád si smlsne na neznámých pokrmech, obzvlášť pokud jsou výrazněji kořeněné či dokonce ostré. Dietoložka radí pro vyvážení jídelníčku doplnit takovéto pokrmy o „chladivé“ potraviny, jako je jogurt, salát, ovocný džus, meloun či banán. „Dobré jsou také kombinace teplých a studených pokrmů, můžete si třeba dát k obědu polévku a následně salát,“ říká. Nutný je také dostatečný příjem tekutin, pozor ale na přemíru alkoholu, ten do pitného režimu nepatří!

WELLNESS PROGRAM: Fyzický kontakt s lidmi, doteky, hlazení, to vše je vám velmi příjemné. Jako stvořené jsou proto pro vás masáže, třeba havajská nebo thajská, které vás jako milovníka exotiky jistě nadchnou. Protože jste hodně aktivní člověk, trochu se zklidnit vám pomůže reflexologie, tělové zábaly nebo sladké rituály (medové, čokoládové), kladně působí na smysly těla a jeho pozitivní energii.

FITNESS: Podle psychologů osoby s extrovertně orientovaným temperamentem preferují týmové a dynamické sporty, jako je například squash nebo volejbal, při kterých mohou uplatnit svoji energickou, extrovertní povahu. Pokud vás už ale nebaví klasika v podobě fotbalu či aerobiku, vybít energii vám pomůže zajímavý aquabike nebo skupinové cvičení s různými netradičními pomůckami. Vhodný je také běh ve dvojici, kde spojíte příjemné s užitečným. Pro docílení fyzické i psychické harmonie prokládejte občas tyto sporty meditačními aktivitami v podobě atypických forem jógy.

Témata: Zdraví, Časopis Moje psychologie, Vaš, Sladké jídlo, Mátový čaj, Ideální prostředek, Nordic walking, Jednoduchý příklad, Hippokrates, Osobnost, Jak, Havaj, Individuální sporty, Melancholik, Studený pokrm, Osobnostní rys, Cholerik, Pražská psycholožka, Citlivý člověk, Syrová zelenina, Oblíbené jídlo, Zdraví na Heureka.cz