Maminka.czŠkolák

Jaké chyby dělají rodiče při výuce plavání? Neděláte je taky?

Martina Machová 15.  8.  2016
Víte, že malé děti umí obvykle nejprve plavat pod vodou a až mnohem později na hladině? Slyšeli jste o tom, že kraul je pro děti jednodušší a přirozenější plavecký způsob než prsa?

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Plavat umí drtivá většina českých rodičů, avšak mnohem menší procento lze považovat za dobré plavce. To se ostatně často ukáže ve chvíli, kdy se rodiče snaží svým ratolestem předat plavecké dovednosti nebo třeba ve svižném tempu překonat místo 25 metrů dlouhého bazénu kupříkladu 50 metrů dlouhý bazén či delší úsek v nějaké přírodní nádrži. Najednou při kraulu nestačí s dechem a pohyby začínají být mírně řečeno nekoordinované, při prsou jsou brzy vyčerpaní a po prvním svižném bazéně viditelně zpomalí. Při plavání znaku jim vadí voda v uších a nose, dolní končetiny padají hluboko pod hladinu.

Ptejte se na vše, co vás zajímá ohledně kojeneckého plavání

V takovém případě je vhodné si sebekriticky přiznat, že dítko sice možná cosi naučíme, ale rozhodně nepůjde o kvalitu…

Nejprve pod vodou, pak na hladině

Jistou výhodu při učení plavání mají děti, které s rodiči od útlého věku dochází na kurzy dětského plavání, takové děti se obvykle naučí „plavat“ nejdříve pod vodou. A je-li kurz profesionálně i didakticky dobře vedený, což bohužel není vždy pravidlem, umí děti už v batolecím věku bez dopomoci rodičů vyplavat po zanoření na hladinu (například po skoku), orientují se pod vodou a samy „doplavou“ (respektive „dohrabou“) krátkou vzdálenost zpět ke kraji.

Vaničkování: Plavejte už s miminkem

Dále umí pod vodou uchopit a vylovit předmět, některá starší batolata se zvládají uvolněně vznášet bez dopomoci na hladině v poloze „hvězdice“, a to obvykle nejprve na zádech, později i na břiše s potopeným obličejem. S malou dopomocí zvládají uvolněně splývat na bříšku i na zádech, nedělá jim problém vydechnout do hladiny a dokonce i pod ní.

Zkrátka si osvojí řadu dovedností, prvků a pohybových úkolů, které jim další nácvik plavání značně zjednoduší. Tyto děti jsou totiž ve vodě jako doma, s takto připravenými plaváčky je radost pracovat!

Věděli jste, že?

Ostatně víte, že odborníci považují za plavce dítě, které ve věku do 10 let uplave 100 metrů a více? Plavce, který v tomto věku uplave méně než 100 metrů, označují jako „částečně kompetentního“. Dítko, které ve věku do 10 let neuplave ani 10 metrů je nekompromisně řazeno mezi neplavce. Na děti staršího školního věku berou odborníci stejný metr jako na dospělé, a za plavce se považuje ten, kdo zdolá 200 metrů!

Kraul je jednodušší než prsa

Možná netušíte, že dle nejmodernější metodiky by se při výuce předškolních a mladších školních dětí měly upřednostňovat tzv. střídavé plavecké techniky – kraul a znak. Ty mají jednodušší strukturu pohybu než koordinačně náročná prsa a zcela odpovídají dosavadním pohybovým zkušenostem dětí v tomto věku. Navíc kraul i znak podporují správné držení těla a pohybový aparát zatěžují symetricky.

V ČR je však stále pevně zakořeněný zvyk, učit jako první plavecký způsob prsa. Ta jsou však při správném provedení koordinačně náročnější než kraul a znak a značná část populace je plave špatně, mnohdy dokonce „nezdravě“ (nesymetricky, s hlavou nad hladinou v mírném záklonu apod.). Prsa jsou pravděpodobně oblíbená zvláště z toho důvodu, že umožňují plavat (pochopitelně nesprávně) s hlavou nad hladinou.

Jana Adamcová: „Kurzy plavání pořádáme přímo u nás doma“

Některé plavecké školy díky této skutečnosti obchází pro rodiče (tj. platícího klienta) zdánlivě vizuálně méně efektivní adaptaci dítěte na vodní prostředí. Kdy se dítě učí nejprve vydechnout do hladiny i pod ní, potopit se do hloubky, orientovat se pod vodou, splývat, zařazovány jsou i prvky sebezáchrany, skoky a pády apod. Bez této přípravy lze jen těžko v budoucnu plavat opravdu správně – respektive být považován za zdatného plavce, který se jen tak neutopí.

6 nejčastějších chyb rodičů při výuce plavání

Popsat nejčastější chyby není vůbec jednoduché, neboť velmi záleží na věku dítěte, které rodič učí. Nicméně jisté je, že učit konkrétní plavecký způsob například batole, je nesmysl.

V ČR je stále pevně zakořeněný zvyk, učit jako první plavecký způsob prsa.

 

Dítě v batolecím věku není vzhledem k přirozenému psychomotorickému vývoji zralé, aby efektivně koordinovalo práci horních a dolních končetin a dýchání do vody. Batolata a mladší předškoláci se ale mohou učit celou škálu prvků, které je dokonale připraví na pozdější výuku samotných plaveckých způsobů – ostatně vždyť u jiných sportů postupujeme také tak!

A hlavně: děti musí mít z plavání radost a musí je bavit! K výuce plavání u předškoláků nepatří dril, křik, nucení, bidlo, bezduché opakování – ale hra, natěšené objevovaní a radost!

A jakých obecných chyb se tedy rodiče nejčastěji dopouští?

  • Nucení, násilné potápění, polévání studenou vodou nebo dokonce hození do hluboké vody apod.
  • Nepřiměřené nároky na souhru pohybů vzhledem k věku dítěte (např. výuka prsou v kojeneckém a batolecím věku). Učení musí být postupné, pozvolné s přihlédnutím k povaze a osobnosti dítěte.
  • Učení zavírání očí a zacpání nosu při potápění. Dítě by už kvůli své bezpečnosti mělo zvládat plavat a potápět se i bez brýlí. Výdech nosem i ústy je pro správný nácvik plaveckého dýchání nezbytný! Vhodné nejsou ani ucpávky do uší, dítě by se mělo sžít s vodním prostředím naprosto přirozeně.
  • Neustálé podporování hrabavých pohybů horních končetin. Pro malé děti je „hrabání“ rukama sice přirozená reakce, chtějí-li se ve vodě přesunout vpřed, ale pro pozdější nácvik plavání je fixace chybného pohybu rukou kontraproduktivní.
  • Podpora pedálového pohybu nohou. Malé děti se sice obvykle pomocí „šlapání vody“ dostávají po pádu zpět na hladinu, nebo takto doplavou ke kraji, nicméně fixace pedálového pohybu nohou ztěžuje pozdější nácvik mnohem efektivnějšího kraulového a znakového kopu.
  • Používání nevhodných pomůcek nebo používání pomůcek nevhodným způsobem. V kruhu, vestičce apod. dítě plavat opravdu dobře nenaučíte!

Martina Machová

Autorka článku je instruktorkou plavání kojenců, batolat a dětí předškolního i školního věku v pražském Studiu Motýlek. Vlastní osvědčení Učitel plavání C, Instruktor kojeneckého a dětského plavání, Plavčík – záchranář III. Výuce plavání a práci s dětmi se věnuje přes 10 let.

Umíte poskytnout první pomoc při tonutí?
Témata: Děti, Předškolák, Školák, Batole, Praktické rady, Rodiče, Plavání s dětmi, Jana Adamcová, Plavání, Jake, Český rodič, Drtivá většina, Plavčík, Správný nácvik, Tonutí, Správné provedení, Výuka, Jak, Plavecký způsob, Pohybový aparát, Dětské plavání, Kraul, Přirozená reakce, Správné držení, TAK