Maminka.czDěti a mateřství

Jakou vybrat pro dítě autosedačku? Vemte ho do obchodu s sebou!

Vanda Stöckbauerová 25.  3.  2014
Autosedačku podle pravidel Evropské unie musí mít každé dítě. Jáká je však ta správná pro Vaše dítě? Tady jsou tipy, jak vybrat správnou sedačku.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Pokud máte malé děti, jistě víte, že je u nás používání autosedaček povinné na všech typech komunikací. Podle předpisů je převoz v odpovídajícím zádržném systému nutný u všech dětí menších 150 cm, vyšší dítě se poutá bezpečnostním pásem. Ale jakou autosedačku zvolit, když jich je na trhu nepřeberné množství?

Pátrejte po referencích. A vybírejte jen mezi kvalitními výrobky schváleného typu s homologací, které zajišťují správnou polohu a uchycení dítěte. Pokud si výběrem nejste jistá, můžete se inspirovat výsledky nezávislých testů dětských autosedaček, které každoročně provádí např. německá motoristická organizace ADAC, případně německá spotřebitelská rada Stiftung Warentest, jež spravuje a provádí testy jménem mezinárodní organizace ICRT. Za Českou republiku je vhodné zmínit ještě občanské sdružení spotřebitelů dTEST, které se nezávislým hodnocením dětských autosedaček rovněž zabývá.

Při výběru zohledněte i praktické hledisko, jako je možnost připevnění první dětské autosedačky na kočárek. Ale pozor, ne všechny typy jsou kompatibilní se všemi konstrukcemi dětských kočárků. I přes použití speciálních pomocných adaptérů pro uchycení nemusí být vámi vybraný kočárek s danou autosedačkou v souladu. Proto si vždy před samotnou koupí obou nezbytných doplňků tuto informaci raději ověřte, abyste předešli komplikacím.

Pravidla pro používání sedačky

1. Kupujte ji v přítomnosti dítěte. Je to důležité kvůli správné velikosti i proto, aby se v tom potomek dobře cítil.

2. Při instalaci do auta dodržujte přesný návod.

3. Sedačka musí být pevně přichycená. Neměla by se vůbec pohnout. Pro správné ukotvení byl výrobci automobilů vyvinut speciální upevňovací systém ISOFIX, kterým je dnes vybavena už převážná většina nových automobilů.

4. Nikdy dítě v sedačce nepřevážejte na sedadle vybaveném airbagem.

5. Tomu, že převážíte dítě, přizpůsobte i svůj styl jízdy.

6. Nikdy (ani na krátkou vzdálenost) nepřevážejte dítě na klíně.

Nebojte se sedačky z druhé ruky

V rámci úspor rodinných financí je běžnou praxí, že rodiče shánějí autosedačku z druhé ruky. To je v pořádku, jen je potřeba dodržet několik pravidel. Když kupujete použitou sedačku, ujistěte se, že nevykazuje mechanické poškození a že je plně funkční. Hlavním kritériem při výběru vhodného typu je hmotnost a výška vaší ratolesti (nesmí přerůstat). Autosedačka musí být zároveň technicky i tvarově vhodná do vašeho auta.

Zkontrolujte zkušební značku, podle které snadno poznáte, komu je určena. Na štítku najdete jméno výrobce a produktu a také váhový rozsah použití. Označení Universal znamená, že je vhodná skoro do všech typů aut. Symbol E8 v kroužku je zkušební symbol a kód země (E8 – ČR, E1 – Německo atd.).

Kam ji přidělat?

A jaké místo se obecně považuje za nejbezpečnější pro přepravu? Je to na zadním sedadle za místem předního spolujezdce. Výběrem tohoto místa lze předejít až 60 % následků na zdraví v případě dopravní nehody. Když dítě povyroste (do věku 5–6 let), používají se anatomické sedačky s vlastními bezpečnostními pásy. Platí zásada, že pás nesmí být veden pod pažemi nebo přes břicho.

I když je váš potomek temperamentní, nedovolte mu stát za jízdy mezi předními sedadly. Případné brzdění by totiž mohlo mít za následek jeho vymrštění proti čelnímu sklu. Dávejte si také pozor na nezajištěné předměty pod zadním sklem, které mohou způsobit vážná zranění.

Typy autosedaček

Skupina 0+ pro děti od 0 do 13 kg:Kojenci musejí být přepravováni ve skořepině, která umožňuje transport vpololeže. Autosedačka se upevňuje v poloze proti směru jízdy na zadní sedadlo. Pokud dítě dosáhne maxima váhy pro skořepinu nebo když je vrchol jeho hlavy vyšší než horní část sedačky, je čas na nákup nového typu z další váhové kategorie.

Skupina I pro 9–18 kg (asi 1–4,5 roku):Děti by už měly umět sedět samy, ale zpočátku potřebují oporu do všech stran. V této kategorii si už můžete vybrat z několika typů autosedaček (systém upevnění proti směru jízdy, systém se záchytným tělesem, systém kalhotových šlí, tříbodový pásový systém bez vlastního popruhového systému).

Skupina II pro 15–25 kg (asi 3,5–7 let): V této kategorii máte opět možnost volby mezi několika typy sedačkového poutání. Vybrat si můžete buď systémy se zádržným tělesem, kdy dítě sedí na normálním sedadle a zádržné těleso je umístěno přes nohy dítěte, nebo zádržné systémy se zvýšeným sezením.

Skupina III pro 22–36 kg (od 6 let do výšky 150 cm): V tomto věku už se nepoužívají klasické autosedačky, ale zvýšená sedla, která umožňují, aby byl popruh pásu pro dospělé ve správné pozici (pásy by měly vést přes pánev a rameno).


Statistika dětských obětí

„Nejtragičtější z pohledu dětských obětí byl rok 1994, kdy bylo usmrceno 75 dětí. Naopak nejméně dětí zemřelo v roce 2013. V loňském roce poklesl počet usmrcených dětí oproti roku 2012 o šest. I přes tento vývoj s klesající tendencí bychom měli dělat vše pro to, aby se na našich silnicích nestalo obětí dopravní nehody žádné dítě,“ říká šéf oddělení BESIP Roman Budský. Na celkovém počtu usmrcených osob v období let 1993–2012 činil podíl dětí 3,03 %, což znamená, že přibližně každou 33. usmrcenou osobou bylo dítě.

V roce 1994 byl podíl dětí nejvyšší (5,09 %), naopak v roce 2013 nejnižší (1,37 %). V průměru bylo v EU ve věkové kategorii 0–14 let usmrceno 2,4 osoby na 1 milion obyvatel, v České republice to bylo 1,3. Již z absolutních hodnot je zřejmý dlouhodobě sestupný trend. Sestupná tendence se ukazuje i v relativním srovnání. Nejméně dětí zemřelo v ČR v roce 2013 (o 86,7 % méně oproti roku 1993), nejvíce pak v roce 1994. V celém období je zaznamenán průměrný pokles usmrcených dětí o 45,1 %. V roce 2013 bylo usmrceno 8 dětí: 3 chodci (všichni v obci), 2 spolujezdci (oba mimo obec), 3 cyklisté (z toho 2 v obci). Více informací získáte na www.ibesip.cz

(Článek vyšel v časopisu Maminka 4/2014)

Témata: Děti, auto, Za sklem, DTest, BESIP, ADAC, Jak, Mechanické poškození, Airbag, Mezinárodní organizace, Zadní sedadlo, Přesný návod, Tříbodový pás, Jíst muž, Obchod, Poutání, Celé období, Stiftung Warentest, Německo

Video