Maminka.czKojení

Je hubnutí během kojení vhodné? Zeptali jsme se odborníků

Začít shazovat těhotenská kila co nejdříve po porodu, nebo si dát načas? Některé maminky se pustí do diety v podstatě hned po návratu z porodnice, pro jiné je tato představa naprosto nepřípustná.
, Časopis Maminka
21. 3. 2017
Je hubnutí během kojení vhodné? Zeptali jsme se odborníků

Ano

MGR. LADA NOSKOVÁ, VÝŽIVOVÁ PORADKYNĚ, DIET PLAN

Rozhodně ale nedoporučuji žádné drastické diety. Strava podporující mírné ubývání váhy by měla vycházet ze zásad racionální výživy. Úbytek zhruba jeden kilogram měsíčně by měl být natolik mírný, že neohrozí kvalitu složení mateřského mléka.

Výživa by měla být především pravidelná (jezte v přibližně tříhodinových intervalech), pestrá (s ohledem na nadýmavé potraviny) a vyvážená. Stejně jako v těhotenství bychom neměly chybovat v tom, že jíme „za dva“ nebo že jíme „tučně“, aby bylo mateřské mléko plnohodnotné.

To neplatí. Pestrou, rozmanitou, energeticky vydatnou stravou je myšleno především omezení potravin bohatých na jednoduché cukry a tuky, které neposkytují žádné bílkoviny, vitaminy a minerální látky. Důležitá je konzumace dostatečného množství zeleniny, ovoce, bílého masa, ryb a mléčných výrobků (tučnost mléka přibližně 3 %). Pokud se na hubnutí necítíte, odložte to.

Podívejte se na video o stravování kojící ženy:

Ne

MUDR. RADKA GREGOROVÁ, GYNEKOLOŽKA, LÉKAŘSKÝ DŮM PRAHA

Kojení je energeticky náročné, takže k hubnutí dochází samo o sobě.
V těhotenství dochází během devíti měsíců k průběžnému přibývání na váze, přičemž váhový přírůstek u nastávajících maminek je velmi variabilní (ideálně by měl být 10 až 12 kg, ale může to být i 20 nebo 30 kg).

Je doporučeno, aby maminka po porodu hubla postupně a cíleně tak, aby se za stejně dlouhou dobu (tedy devět měsíců až jeden rok) dostala na svoji původní hmotnost.

Pokud se žena rozhodne, že k redukci hmotnosti přistoupí aktivně, mělo by to být ideálně půl kila za týden. Ne více. Vždy je lepší se předem poradit s nutričním specialistou, který sestaví vyvážený a pestrý jídelníček tzv. na míru tak, aby nebyla ovlivněna kvalita mateřského mléka. Při rychlém hubnutí se totiž škodlivé látky uvolněné v těle dostávají právě do mléka.

GALERIE: Kojení na neuvěřitelných místech

Při kojení myslete na zdraví

Rychlé a neuvážené hubnutí může negativně ovlivňovat zdravotní stav kojící ženy. Objeví se výrazná únava, slabost, psychické potíže, problémy s vlasy, kůží a nehty, snížená imunita.

Pitný režim při kojení

Pro tvorbu a kvalitu mléka je důležitý dostatečný příjem tekutin. Kojící maminka by měla vypít zhruba 400 ml vody (neslazeného čaje, ředěných šťáv) na 10 kg své hmotnosti.

Chytré hubnutí

Základem vyváženého jídelníčku jsou bílé maso, ryby, polotučné mléčné výrobky, zelenina v neomezeném množství, ovoce. Není vhodné během kojení vynechávat přílohy.

A jak jste to měly vy? Hubnuly jste kojením, nebo jste hubnutí vůbec v tomto období neřešily?

Jednoduché triky, jak vzbudit miminko na kojení
GALERIE: Podívejte se na slavné maminky, pro které je kojení na veřejnosti zcela přirozené
Nesnesitelná bolest při kojení: Znáte syndrom bělavé bradavky?
Témata: Děti, Kojenec, Časopis Maminka, Video, Kojení, Hubnutí po porodu, Dostatečné množství, Hubnutí, Kojení vhodné, Bělá, Radka Gregorová, Odborník, Výživová poradkyně, Lada Nosková, Pestrý jídelníček, Dostatečný příjem, Kojící maminka, Přírůstek, Lékařský dům, Váhový přírůstek
Mohlo by vás zajímat
5 čajů, které mohou pít i ti nejmenší
Podzimní tvoření: Vytvořte si s dětmi tato roztomilá zvířátka z kaštanů
Halloweenské dobroty, které ocení nejen děti
Špatné počasí? Nevadí! Vezměte do ruky knihu a užívejte si domácí pohodu

Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

 

Předplatné

Aktuální číslo časopisu