Maminka.czTěhotenství

Jste těhotná a trápí vás únava? Hoďte nohy nahoru a nechte se obskakovat

Michaela Láchová 2.  11.  2017
Těhotenství není nemoc, slýcháváme dokola. Je to jiný stav, se kterým je potřeba se „sžít“. Od svého těla nemůžeme očekávat stejné výkony jako dřív, není ale rozhodně třeba se vzdávat všech dosavadních činností. Často nám v nich ale právě únava brání. S našimi radami se v „novém režimu“ naučíte fungovat.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Dopřejte si odpočinek

Stačí dát si pověstných „dvacet“, a to nejlépe dopoledne i odpoledne.
Osvěží vás to a nabije energií. Pokud chodíte do práce, domluvte se na úpravě pracovní doby a dopřejte si pravidelně několikrát denně protažení v práci.

Pokud máte doma staršího sourozence a máte to štěstí, že chodí spát po „o“, nekompromisně si lehněte s ním. Ta halda nevyžehleného prádla vám z koše rozhodně neuteče!

Hoďte nohy nahoru!

Tím se uvolní tekutiny, které jsou v nich zadržovány, a budete se cítit lépe.

Dopřejte si vyváženou stravu

Nejlepším bojovníkem proti únavě (a to nejenom té těhotenské) je dobře vyvážená strava. Pořádnou dávku energie vám dodají potraviny bohaté na železo, na které jsou během těhotenství zvýšené nároky. Jeho množství kontroluje váš gynekolog z krve na pravidelných prohlídkách.

Správnou hladinu železa si můžete udržovat sama, a to konzumací hovězího masa, kvasnic, luštěnin, mořských plodů a ořechů. Dávejte přednost celozrnnému pečivu před tím z bílé mouky – obsahuje o 60 % více železa. Dbejte na dostatečný přísun vitaminů a vybírejte potraviny, po kterých vám nebude těžko od žaludku.

Pijte

Nejenom pro nastávající maminku je dostatečný příjem tekutin jednou z nejdůležitějších věcí. Nejlepší je čistá voda, a to 2–3 litry denně. Zapomeňte ale na velké množství kafíček, na které jste byla zvyklá, kofein je potřeba omezit.

Dobrou alternativou je bezkofeinová káva nebo Caro. Když už Colu, která může zabrat proti nevolnostem, tak po lžičkách. Vhodný není ani černý čaj.

Neládujte se sladkostmi

Sladkosti nezaženou ani hlad, ani únavu. Cukr se sice tváří jako energetická bomba, ale jakmile poklesne (a k tomu dojde velice rychle), budete mnohem unavenější než předtím.

Jednoduché cukry jsou totiž metabolizovány ještě rychleji. Složité cukry tedy vašemu tělu poskytnou lepší službu – dejte si jogurt, kousek ovoce nebo plátek sýra. Mlsejte, ale s rozmyslem.

Procházka na čerstvém vzduchu zaručeně pomůže

Zvýší vaši krevní zásobu a zaplaví tělo endorfiny. Podobně působí i rychlá vlažná sprcha, která zvýší tep a pomůže přestát akutní únavu. Pokud se vám ven vyloženě nechce, pořádně si v bytě vyvětrejte.

Jsem nevyspalá! Jak se bránit únavě z nedostatku spánku?

Nechte se obskakovat

Pomocná ruka pro vás bude v následujících letech k nezaplacení. Neodmítejte ji už od začátku, bude se vám hodit. Nechte si od maminky, tchyně nebo kamarádky, které se nabízejí, vyžehlit, uklidit, uvařit.

Dopřejte si masáž

... s ohledem na miminko samozřejmě. Vhodná je například jemná masáž chodidel, kterou určitě perfektně zastane i manžel. K uvolnění pomohou také některé bylinné čaje (na bylinky v těhotenství pozor!) nebo éterické oleje.

Dopřejte si vhodné cvičení

... nebo se přihlaste na plavání pro těhotné. Cvičení je skvělý zásobovač energie a dobré nálady.

Netrapte se večerními návštěvami

... a to ať už jako hostitelka nebo jako host. Všichni musejí respektovat, že jste unavená a chcete jít spát. Do ničeho se nenuťte.

VIDEO: Průvodce těhotenstvím ve dvou minutách

Celé těhotenství v pouhých dvou minutách! Od euforie početí k euforii porodu
Pozor na nedostatek hořčíku!
Těhotenská abeceda U: únava, ultrazvuk, umělé oplodnění...
Témata: Těhotenství, Časopis Maminka, Černý čaj, Caro, Protažení, Dosavadní činnost, Čistá voda, Dobrá služba, Cukr, Dobrá nálada, Mořský, Pracovní doba, Bezkofeinová káva, Éterický olej, Prohlídka, Zvýšené nároky, Vaš, Starý sourozenec, Pořádná dávka, Vhodné cvičení, Čerstvý vzduch, Velké množství, Vyvážená strava, Hovězí maso, Litr
Mohlo by vás zajímat
Těhotenství s trojčaty týden po týdnu. Podívejte se na neskutečnou proměnu ženského těla
kog
Těhotenství
Perličky ze žákovských knížek: Tyhle poznámky vás zaručeně pobaví, máte nějakou podobnou?
kog sim
Školák
Tohle že je máma 5 dětí? Známá fitness trenérka ukázala své tělo 9 týdnů po porodu dvojčat
Formánková Simona
Po porodu
Syn se narodil hodinu po přijetí do porodnice, sama jsem mu nahmatala hlavičku: Jana se s námi podělila o porodní příběh i fotky
Formánková Simona
Vaše porodní příběhy
Tyto trapasy se nám opravdu staly! Maminky přiznaly, jaké zážitky si odvezly s sebou z porodnice
redakce
Porod
Jako vejce vejci? Těchto 12 dětí celebrit vypadalo ve stejném věku přesně jako jejich rodiče
Formánková Simona
Galerie
Jak si užít léto v Čechách a přitom ušetřit: Nejlepší tipy na dobrodružství pro celou rodinu!
Mrázková Dita
Tipy na výlet
Pippa Middleton čeká třetího potomka: Co si zastánkyně zdravého životního stylu nehodlá odepřít ani u třetího těhotenství?
Mrázková Dita
Slavné maminky
Rychlá zeleninová polévka s krupičkou. Uvaříte ji za deset minut a děti si ji zamilují
redakce
Recepty