[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Začátek povinné školní docházky je dobrou příležitostí pro začátek s kapesným. Díky němu se dítě již od útlého věku učí hospodařit s penězi a zvyšuje tak svou finanční gramotnost. Nehledě na to, že potomka budete učit pěkně v praxi počítat. „Prvňáci ještě neumějí pořádně počítat ani plánovat, stačí jim tedy doslova pár desítek korun jednou za týden. S každým ročníkem ZŠ můžete týdenní kapesné postupně navyšovat, třeba o 10 Kč,“ prozrazuje návod David Hubáček, šéf finančního vzdělávání České spořitelny.
Rozhodnutí o pravidelném kapesném je pro dítě velká věc, stává se „dospělejším“. Tomuto důležitému kroku by měla předcházet rodinná porada, při které ratolesti vysvětlíte, k čemu kapesné je, co je to spoření a stanovíte si základní mantinely pro nakládání se svěřenými penězi. Dalším krokem je občasná kontrola, jak dítě s penězi nakládá. Jako rodiče si tak ověříte, že dítě správně pochopilo, jakou má novou zodpovědnost. „Mladším školákům tak začněte kapesné dávat po týdnech, v delších intervalech totiž s penězi hospodaří hůře. S rostoucí matematickou gramotností a psychickou vyspělostí dětí pak přecházejte na měsíční periody. Ty kopírují život v dospělosti,“ radí David Hubáček.
Kapesné můžeme chápat jako pravidelné měsíční či týdenní platby, ale také peníze nepravidelné, které děti dostanou jako dárek k narozeninám, za vysvědčení nebo jako drobné, které zbydou z nákupu.
Výše kapesného by měla být úměrná věku dítěte a jeho potřebám a samozřejmě by měla zohledňovat ekonomickou situaci rodiny. Měla by se odvíjet od toho, zda si dítě nadále kupuje jen věci pro potěšení, nebo je domluveno, že bude platit i nějaký nutný výdaj, jako je cesta do školy nebo obědy. Na prvním stupni tak rodiče dávají zpravidla do 200 Kč měsíčně. Hodnota kapesného na druhém stupni bývá od 250 do 400 Kč měsíčně. Je to ale samozřejmě individuální.
330 Kč. To je průměrné měsíční kapesné žáků základních škol. Vyplývá to z průzkumu České spořitelny mezi tisícovkou 8-15letých dětí.
Předškolním dětem stačí peněženka nebo pokladnička, do které si budou ukládat peníze třeba od babiček a dědečků, nebo pár drobných, které jim darujete po společném nákupu. Pokud mají nějaké velké přání v podobě drahé hračky, nebojte se jim říct o příspěvek z jejich naspořených peněz. Dětem tak umožníte pochopit, že věci i peníze mají nějakou hodnotu. „Vysvětlete, že rodičům musí pomoct, že zrovna teď na vysněnou hračku nemáte, ale že když pomůže šetřit z vlastní kasičky, bude si ji moct koupit brzy samo. Buďte důslední, jen díky tomu dítě pochopí, že všechny hračky si koupit nemůže. Zároveň začne chápat hodnotu peněz a bude nuceno si samo určit, jakému nákupu dá přednost,“ popisuje David Hubáček z České spořitelny.
Domluvte se na jednom měsíci, kdy budete sledovat, co jste si koupili jen tak pro radost nebo že vás dítě k nákupu dané věci přemluvilo. Připravte si s dítětem seznam (v mobilu nebo na papíru) a tam tyto spontánní nákupy pište. Po měsíci seznam společně projděte a zhodnoťte, zda věc skutečně potřebujete a ještě se vám hodí, nebo jestli to byl jen chvilkový rozmar. Můžete i spočítat, kolik byste ušetřili tím, kdybyste věc nekoupili.
Není dobré brát dítěti kapesné za trest, říká finanční poradce David Hubáček
Důležité je, aby dítě pochopilo, na jak dlouho kapesné má, co si z něj může koupit. Buďte důslední – pokud dítě utratí všechny peníze ještě v ten den, co je dostane, a na další sladkosti o přestávce nezbývá, nevadí. Výše kapesného by měla být jasně dohodnutá a ze strany rodičů dodržená. Právě tím se dítě učí hospodařit a uvědomovat si hodnotu peněz. Zároveň není dobré brát dítěti kapesné za trest – třeba za špatné známky. Rodič by neměl příliš zasahovat do toho, co si dítě koupí z peněz pro vlastní potřebu, pokud je to v rámci dohodnutých mezí. Dítě si postupně musí přijít samo na to, co je zbytečná útrata. Je to dobrá příprava na život v dospělosti. Více na abecedapenez.cz