Maminka.czZdraví

Každé čtvrté dítě je tlusté! Co dělat, abyste neměli doma metráčka?

12. 9. 2018
Každé čtvrté dítě je tlusté! Co dělat, abyste neměli doma metráčka?
Dětská nadváha a obezita jsou jedním z největších současných společenských problémů. Podle aktuálních průzkumů má problémy se svou hmotností 25 až 30 % českých školáků. Jak proti tomu bojovat? Rozhodující je zodpovědnost a přístup samotných rodičů! Jen oni totiž určují, zda z roztomile „buclatých“ batolat vyrostou celoživotní tlouštíci. Rozhýbejte je (i sebe)!

Kde hledat příčiny tohoto závažného problému, který s sebou nese mnoho zdravotních rizik do budoucna? Řada dětí má kriticky málo pohybu. Podle průzkumu Všeobecné zdravotní pojišťovny prosedí každé čtvrté dítě více než dvě hodiny denně u počítače, každé páté jí častěji než jednou týdně ve fast foodu a každé sedmé pak sportuje jen při školním tělocviku. Což jsou alarmující zjištění!

Podle lékařů přerůstá problém s obezitou českých dětí téměř v epidemii a jde o globální civilizační onemocnění. Obézní děti (i ty „jen“ s nadváhou) mají ve srovnání s vrstevníky s normální tělesnou hmotností vyšší hodnoty tuků v krvi, zejména „špatného“ HDL cholesterolu a triglyceridů a trápí je také častěji zvýšený krevní tlak.

Dávat dětem jídlo za odměnu je cesta do pekel. Proč děti neuplácet jídlem?

Hypokineze neboli nedostatek pohybu v dětském věku je přímo novodobým morem. Podle studie z let 2012 až 2015 má 75 % dětí v mateřských školách oslabené držení těla, častý je i nedostatečný vzestup podélné nožní klenby (plochá noha). Zároveň se trvale zvyšuje počet „oplácaných“ školáků i těch obézních, a to včetně závažnějších forem obezity. Tím dochází i k nárůstu zdravotních komplikací (ortopedických, metabolických a hormonálních).

Je také důležité zmínit, že obezita v dětství zvyšuje pravděpodobnost předčasného úmrtí v dospělosti o 50 až 80 %. I další zjištění vyplývající z průzkumů není vůbec optimistické – až 60 % obézních sedmiletých dětí a 80 % adolescentů zůstává obézními i v dospělosti.

Česká obec sokolská motivuje ke sportu nejmenší děti pomocí nové cvičební metody

Hýbejte se! Společně!

Ptáte se, co můžete udělat pro to, aby z vašeho potomka vyrostl štíhlý a zdravý dospělák, aby neměl potíže se zády,  klouby a spolužáci se mu potměšile nevysmívali? Řešení je jednoduché. „Zásadní je vést potomka odmalička ke sportu a hýbat se společně s ním. Máme-li v rodině dispozici k tloustnutí, je nutné učinit hned od útlého věku opatření, díky nimž se dítko do této situace nedostane – zdravá strava, sladkosti jen velmi omezeně, pravidelný pohyb. Pokud se ratolest začne zakulacovat, je nutné zasáhnout hned při prvních příznacích – omezit příjem a zvýšit výdej. Přihlaste ho na zábavný sportovní kroužek (na výběr jsou dnes kromě tradičních i skutečně zajímavé aktivity – skoky na trampolínách, lezení, různé druhy tance nebo aktuálně populární parkur), vymyslete společnou aktivitu v přírodě. Děti se pohybu nebrání, pokud jim ho umíme správně nabídnout, a hlavně pokud se hýbeme společně s nimi,“ je přesvědčena Kristýna Přibylová, maminka tří dětí a majitelka dětských tělocvičen Monkey´s Gym, kde se cvičí podle správného psychomotorického vývoje dětí.

Lenost může za bolest zad i narušenou psychiku!

Pediatři se dnes ve svých ordinacích setkávají u dětí s onemocněními a poruchami, které byly dosud v tak nízkém věku zcela výjimečné. A hlavním viníkem je podle nich dlouhodobý nedostatek pohybu. Ten může způsobit nejen bolesti pohybového aparátu, ale i předčasný nástup puberty nebo nedostatečnou tělesnou výšku v dospělosti. 

Puberta v deseti letech! Dospívají dnešní děti dříve než před 50 lety?

„Každé dítě potřebuje ke svému životu a správnému vývoji pohyb. U předškoláků mluvíme dokonce o období fyziologické hyperaktivity, kdy je dítě neustále v pohybu a střídá různé motorické činnosti. Právě předškolní věk je totiž nejdůležitější období, které určuje pozdější kvalitu života člověka. Pokud mají děti v tomto věku málo pohybu, může to mít negativní následky na jejich fyzický i duševní vývoj. V tuto dobu se fixují tzv. posturální pohybové stereotypy – to znamená, že si dítě spontánní pohybovou aktivitou vytváří vzorce pohybu, které pak používá po zbytek života. Pokud se nezafixují do nástupu do školy, nikdy se již správně nerozvinou,“ upozorňuje doc. RNDr. Petr Sedlak, Ph.D. z Ústavu hygieny 3. lékařské fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Navíc je prokázáno, že sportující děti jsou ve všech směrech šikovnější než jejich „líní“ vrstevníci a mají v dětství méně úrazů.

Obezita dětí: Dodatečné cukry do dětského jídelníčku nepatří

Jděte příkladem!

Rodiče musí být pro děti správným vzorem, ty pak samy přirozeně přebírají jejich návyky.

„Láska nebo nechuť k pohybu je částečně zděděná, ale největší roli hraje příklad rodičů. Pokud chceme zvýšit pohybovou aktivitu dětí, musí to vidět v rodině, a to už od útlého věku. Dítě také musí být pozitivně motivováno za snahu, ne za výkon,” zdůrazňuje PhDr. Iva Málková, zakladatelka společnosti STOB (Stop Obezitě), která upozorňuje, že na rozvoji obezity u dětí se dnes podílí ještě více než zvýšené množství přijímané stravy právě nedostatek pohybu.

VIDEO: Desatero obratnosti aneb jak vést děti k pohybu

„My jsme aktivní rodina, pravidelně sportujeme, o pohybu se doma bavíme, je to běžné téma stejně jako škola nebo jídlo. A samozřejmě máme spoustu pohybových kroužků. Desetiletý Pepíno má ve škole florbal, k tomu ještě vodní pólo, šestiletá Anička baletí a k tomu dělá kompenzační jógu. Dospělý Albert chodí na vedené cvičení do tělocvičny, sám si nastavuje další tréninky na kole nebo běhá. Na druhou stranu se naše děti někdy rády i trochu povalují, ale to je v pořádku – k tomu, aby mohly sportovat, musí i odpočívat.  A co se týká „tloustnutí,“ myslím si, že u dětí je to stejné jako u dospělých – je třeba nalézt rozumný kompromis mezi tím, co a v jakém množství jedí a jak se hýbou. Když má moje dítě tendenci hodně baštit a zakulacovat se mi před očima, ohlídám jeho jídelníček i pohyb. Dnes už se běžně dají koupit dětské krokoměry i jiná zařízení, která monitorují dětskou aktivitu, jako je třeba Reima Go. Nejdůležitější a současně nejtěžší je ovšem nalézt pohyb, který bude děti bavit. To považuji za základ úspěchu,“ říká Jana Havrdová, maminka tří dětí a prezidentka Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz, který zaštiťuje celorepublikový projekt Děti na startu.

Od třech let na tenis a ve čtyřech na balet? Nedělejte to!
Judista Lukáš Krpálek: Rodiče by měli děti v pohybu podporovat a trávit s nimi čas
6 věcí, kterým rodiče často škodí pohybovému vývoji dětí
Témata: Děti, Zdraví, Školák, Praktické rady, Výživa a stravování, Rodina, Mateřská škola, Dětská tělocvična, Jana Havrdová, Běžné téma, Stop obezitě, Pohybový kroužek, Závažný problém, První příznaky, Zvýšené množství, Hmotnost, Pravidelný pohyb, Zdravá strava, Správný vzor, Předškolní věk, Druhá strana, Univerzita Karlova, Útlý věk, Nadváha, Předčasný nástup

Mohlo by vás zajímat
Proč jsou prarodiče pro vnoučata tak důležití? Tady je sedm důvodů
Chytrý po tátovi? Omyl. Inteligenci děti dědí od matek, tvrdí vědci
Miminko v manželské posteli? Nedělejte to, varuje tahle máma. Proč?
Rodičovská dovolená 2018 – vše, co potřebujete vědět

Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Předplatné

Aktuální číslo časopisu