Maminka.czPředškolák

Kdy by měly děti začít s angličtinou? Nejrychleji se učí batolata!

Simona Procházková 26.  9.  2018
Ano, je to tak, i když vás to možná překvapí. Odborníci se shodují, že s výukou cizích jazyků je nejlepší začít tak říkajíc od plenek. V raném věku mají totiž děti nejlepší předpoklady pro dokonalé osvojení jakékoli řeči.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

 „I když dříve znělo učení druhého jazyka od dvou nebo od tří let věku jako úplné sci-fi, dnešní výzkumy se na věc dívají úplně jinak. Lidský mozek je v prvních letech svého vývoje nejflexibilnější a schopný se učit čemukoli, s čím přijde do kontaktu. Pokud se v takto nízkém věku začnou děti učit cizí jazyk formou hry a přirozené interakce, ani si neuvědomí, že se něčemu učí. Vše je pro ně nové a vše přirozeně a se zájmem přijímají,“ vysvětluje Alžběta Protivanská, psycholožka a psychoterapeutka.

Kromě toho, že se dítě díky brzkému startu naučí rychle a správně anglický jazyk, nemívá později problémy ani s jinými školními předměty. „Děti, které byly odmala vystaveny dvěma jazykům, mají větší kontrolu nad jednotlivými složkami poznávacího procesu. Dokážou se lépe a déle soustředit, rychleji se rozhodují, mají lepší paměť nebo dokáží jednoduše plnit několik úkolů najednou. Všechny tyto výhody byly jazykovědci pozorovány již ve věku sedmi měsíců,“ říká Lucie Bechná z jazykové školy Helen Doron English v České republice.

Vývoj řeči aneb jak rozmluvit vaše dítě? Pomůžou knížky i říkanky

Klidně už od roka! Ale formou hry!

Pravdou je, že bez znalosti angličtiny se dnes neobejdeme, a platí to pro pracovní i osobní život. A realitou zůstává, že každý, kdo začne s výukou jakéhokoli cizího jazyka pozdě, nemá šanci zvládnout ho tak dokonale jako ti, kteří se mu věnují odmala. Podle vědců roste mozek a jeho kapacita nejvíce do šesti let. V tomto období se vytváří a upevňuje největší množství spojení (synapsí) mezi jednotlivými neurony. Tato spojení se vytvářejí během fyzické a mentální stimulace a tou může být každá nová informace. Lidská řeč je natolik komplikovaná dovednost, že již samotné učení se mateřskému jazyku je velmi intenzivní stimulací, a pokud se dítě v raném věku učí ještě dalšímu jazyku, je tato stimulace dvojnásobná.

Váháte, kdy a jakým způsobem začít vaše robátko seznamovat se základy angličtiny? Na prvním místě je metoda výuky, která by podle psychologů a pedagogů měla být taková, při níž si dítě cizí jazyk osvojuje stejnými principy jako mateřštinu – hrou, říkánkami a písničkami. „Čím více smyslů děti při výuce zapojují, tím je učení efektivnější. Proto je vhodné v hodinách nepoužívat jen sluch a zrak, ale také ochutnávat, hmatat, zapojovat čich, dělat různé pokusy nebo imitovat zvířata,“ uvádí lektorka Lucie Bechná.

Děti předškolního věku by se měly anglickému jazyku věnovat několikrát v týdnu – alespoň jednou týdně v jazykové škole nebo kurzu s učitelem a doma si následně procvičovat získané poznatky s pomocí rodičů, knížek a také moderních technologií, například jazykových herních aplikací na tabletu nebo počítači.

VIDEO: Přirozená výuka angličtiny funguje a děti ji zbožňují!

Netlačte na pilu a zapomeňte na vlastní ambice!

Nemusíte se ani trochu obávat, že byste batolatům nebo dětem v předškolním věku způsobili výukou cizího jazyka zbytečnou zátěž. Váháte, zda potomka přihlásit do kurzu, například v rámci mateřské školky nebo rodinného centra? Udělejte to. „Správně koncipované kurzy jsou založeny na stejném principu, na jakém se děti učí svůj rodný jazyk. Díky opakovanému poslechu nahrávek a pozitivní podpoře při upevňování jazykových znalostí se angličtinu učí stejně přirozeně jako mateřštinu,“ říká lektorka Lucie Bechná. Naprosto zásadní je celková atmosféra, ve které výuka probíhá, a také přístup samotných rodičů. Ti by se měli vyvarovat vytváření jakéhokoli „tlaku“ na výkon a zbytečně dítě nestresovat, do ničeho ho nenutit, protože pokud bude mrňous ve stresu, je možné, že se kromě neschopnosti naučit nový jazyk objeví i problémy v rozvoji učení se tomu mateřskému.

„Pokud se budeme snažit živit skrze dítě vlastní ambice, nemůže to dopadnout dobře. Pro zdravý vývoj je nezbytné, aby dítě mělo ve svém životě i nestrukturovaný čas, ve kterém se může svobodně rozhodnout, čemu se bude věnovat. Pokud mu už od školky vytvoříme přeplněný program, nikdy se nenaučí zacházet se svým časem a energií. Zabraňujeme tak přirozenému rozvoji jeho osobnosti a připravujeme problémy, které se objeví v pozdějším životě,“  zdůrazňuje psycholožka Alžběta Protivanská.

Emoce jsou důležité! Pomáhají dětem v učení i chápání světa
 Zajímavá fakta o učení: Radost je „zesilovač“ učení!
Učení jde dětem nejlépe formou hry

 

Témata: Děti, Předškolák, Batole, Mateřská škola, Zac, Věk, Zdravý vývoj, Rodinné centrum, Raný věk, Angličtina, Složka, Výuka, Učení, NEJ, Cizí jazyk, Předškolní věk, Čich, Neurony, Rodný jazyk, Jazyková škola, Nejlepší předpoklad, Mateřská školka, Zbytečná zátěž, Stejný princip