Maminka.czŠkolák

Kdy je lepší odklad?

Kateřina Černá 18.  10.  2010
Kdy je lepší odklad?
Otázka, zda dát potomka do školy již v čerstvých 6 letech nebo raději rok počkat, je pro dětský vývoj poměrně zásadní. Naštěstí se při rozhodování máte možnost opřít o doporučení pedagogů a psychologů, kteří s tím mají bohaté zkušenosti.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Otázkou školní zralosti se zabýval již slavný učitel J. A. Komenský Do školy je podle něj připraveno jít to dítě, které při výběru mezi mincí a jablkem sáhne po penězích. Jeho pojetí zápisu bylo poněkud netradiční, ale myšlenka to myslím nebyla špatná.

Dnes se školní zralost posuzuje hned z několika hledisek. První na řadu přichází zhodnocení tělesného vývoje. Přeloženo do lidštějšího jazyka, pokud je dítě přiměřeně velké a silné, může mu to nástup a začlenění se do kolektivu usnadnit. Důležité je také obecné posouzení zdravotního stavu. Dlouho se používala tzv. filipínská míra, tedy zda si dítě dosáhne rukou přes hlavu na ucho. Dnes máme k diagnostice zralosti zřejmě více vypovídající metody, nicméně pro základní orientaci to stále sloužit může.

Jedním z nejdůležitějších hledisek je věk. Většina dětí u nás začíná chodit do školy v 6 letech. Pokud je však dítě extrémně šikovné, rodiče mohou uvažovat i nad dřívějším nástupem. Nebývá to však dobrým nápadem. Jak ukazují mnohé výzkumy, i velmi nadané pětileté děti mohou mít horší prospěch než šestileté, které mají IQ značně nižší. Rozdíl mezi staršími a mladšími je patrný ještě i ve čtvrté třídě. Nepovedený nástup může negativně ovlivnit celou školní dráhu.

Představte si nadprůměrné dítě, které nastoupilo do školy až po oslavě šestých narozenin, jak je šťastné, že vyniká nad ostatními a paní učitelka ho chválí. Pokud byste jej do školy poslali o rok dříve, mohlo by být staršími a většími spolužáky přehlíženo nebo utlačováno a ani jeho výsledky by nebyly nijak zářivé. Většinou se tedy spíše uvažuje, zda dát dítě do školy v šesti letech nebo později. Dřívější nástup se nedoporučuje.

Kromě věku a tělesných funkcí se posuzuje také psychická zralost. Připravené dítě by mělo být schopné obkreslit jednodušší předlohu, mělo by umět mluvit v celých větách a jednodušších souvětích a již nepoužívat agramatismy. Doporučuje se, aby dítě před nástupem do první třídy umělo již vše bez problému vyslovovat. Ovšem některé hlásky dělají problémy až 20 procentům prvňáčků.

Mnohdy nejtěžším úkolem je pro dítě vydržet na jednom místě celých 45 minut a zvyknout si na rytmus vyučovacích hodin a přestávek. Pro některé spočívá největší v úskalí v odloučení od maminky a podřízení se zcela nové autoritě.

Při rozhodování o přestupu z mateřské školy na základní můžete brát v úvahu i praktické otázky, jako je například vzdálenost. Vzhledem k současným problémům s přeplněnými školkami se stává, že dojíždíte s dítětem každý den přes celé město. Pokud by vhodná základní škola byla pár metrů od Vašeho bydliště, stojí za uvážení, zda dítě není více vyčerpané dojížděním než případnými úkoly ve škole.

Pokud má dítě v šesti letech nedostatky v některé ze zmíněných oblastí, je mnohdy lepší s nástupem do školy počkat. Nic mu neuteče a za rok bude možná ve škole hvězdou. I zbytečný odklad bývá menším zlem než předčasný nástup. Dejte si však pozor, jak budete případné odložení školní docházky prezentovat. Dítě by nemělo nabýt dojmu, že nejde do školy, protože je hloupé, ale spíše proto, že mu to ve školce tak krásně jde.

Určitě využijte možnosti nechat si poradit od odborníků. Je dobré zeptat se na názor paní učitelky z mateřské školy, která Vaše dítě již nějakou dobu zná. Také vezměte v úvahu i doporučení školy při zápisu. V případě pochybností je možno navštívit pedagogicko – psychologickou poradnu, kde Vám jistě odborně poradí.

Témata: Děti, Školák, Praktické rady, Komenský, Předčasný nástup, Odklad, Školní zralost