[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Naše zkušenosti ukazují, že v poslední době rodiče častěji vyhledávají radu ohledně školní zralosti a častěji také žádají pro své děti odklad školní docházky. Zhruba třetina dětí před zahájením povinné školní docházky vyžaduje speciální odborné posouzení školní zralosti.
V minulosti byl trend opačný, rodiče se mnohdy bránili odkladu, neboť řádný nástup dítěte do základní školy potvrzoval tzv. „normalitu jejich potomka“. Do pedagogicko-psychologické poradny (PPP) byste měli zajít určitě tehdy, když dětský lékař (či jiný odborný lékař) napíše doporučení k odkladu školní docházky.
Dále v případě, že to doporučí učitelka mateřské školy nebo učitelka základní školy při zápisu do první třídy. Samozřejmě i tehdy, když se názory neshodují nebo když rodiče mají určité pochybnosti. Návštěva PPP není povinná. Rozhodnutí, zda ji se svým dítětem navštívit, či ne, je pouze v kompetenci rodičů.
Rozhodně nejsem zastáncem plošných odkladů školní zralosti jenom vzhledem k věku. A to je jeden z důvodů, proč je tolik důležité nechat své dítě vyšetřit v PPP, a získat tak i přehled a srovnání, jak funguje a pracuje ve srovnání se svými vrstevníky.
Leckdy může být dítě narozené v letních měsících daleko zralejší než dítě narozené dříve. Odklad školní zralosti je posudek vydávaný nejen z pohledu psychologa z PPP, ale zároveň pediatra či klinického psychologa.
V současné chvíli probíhají v mateřských školách našeho obvodu (Praha) screeningová šetření školní zralosti a následně mají všichni zákonní zástupci možnost konzultovat dílčí výsledky s odbornými pracovníky.
U dětí, které jsou z jakýchkoli důvodů „kandidáti“ na odklad školní docházky, se poté domluví odborní pracovníci s rodiči na termínu vyšetření v PPP. Pokud se však rodič rozhodne sám poradnu navštívit, je právě nyní ta nejvhodnější chvíle na objednání (nejlépe do spádové PPP, v jejíž péči je mateřská školka). Čekací lhůta je skutečně dva až tři měsíce.
Vyšetření je zaměřené na zmapování úrovně rozvoje jednotlivých poznávacích percepčních schopností, tedy zrakové a sluchové vnímání, řeč (výslovnost, artikulační obratnost, slovní zásoba, vyjadřování), grafomotorika (úchop tužky, vedení linií, volná kresba, obkreslování), koordinace oka-ruky (překreslování dle předlohy), oblast předčíselných představ, prostorové orientace, pozornost a pracovní zralost, emoční zralost a schopnost adaptability, také paměť a všeobecný přehled a vědomosti.
Konkrétně sledujeme vyzrálost jednotlivých oblastí u dítěte vzhledem k věkové normě, vyrovnanost výkonů v rámci samotného dítěte (výrazné výkyvy v jednotlivých výkonech) a zároveň bereme v úvahu možnosti rodiny, školy, do které dítě nastupuje, a schopnost dítěte případné nezralosti s určitou mírou podpory vyrovnat.
Vyšetření trvá zhruba dvě hodiny a probíhá většinou bez přítomnosti rodiče. Pokud dítě odloučení nezvládá, jsou rodiče přítomni, dokud negativní reakce dítěte neodezní.
Nikoli! S rodiči jsou výsledky vyšetření podrobně konzultovány, navrhneme jim případně určitá opatření a postupy rozvoje, ve výjimečných situacích domluvíme následné konzultace či doporučíme edukační a stimulační programy.
Výsledky našeho šetření obdrží rodiče samozřejmě v písemné formě, kterou doručí škole. Pokud ale jde o odklad povinné školní docházky, pedagogicko-psychologická poradna jej pouze navrhuje, konečné rozhodnutí je vždy jen a pouze na zákonném zástupci dítěte!
V případě, že je důvodem k odkladu školní docházky pouze řečová vada – je nutné kontaktovat speciálně-pedagogické centrum, a to i v případě, že dítě dochází ke klinickému logopedovi. Pokud odklad školní docházky doporučí na základě svého vyšetření dětský psycholog, přinese zákonný zástupce tuto zprávu do poradny a doporučení mu vystavíme.
Jako nejčastější příčiny vidíme logopedické vady a poruchy řeči spolu s poruchami pozornosti a soustředění. Odklad školní docházky by ale neměl být jen administrativním krokem k odložení školní povinnosti, ale především časem pro kompenzaci a stimulaci.
V současné době je odklad chápán také jako prevence specifických poruch učení. Jedná se o variantu pomoci, kdy dítě jeví známky nezralosti nebo je školsky nepřipravené, což by způsobilo, že by nebylo schopno zvládnout nároky, které na něj škola klade, a negativně by to ovlivnilo i jeho úspěšnost.
O odložení nástupu do školy lze uvažovat, pokud je dítě např. nesoustředěné, neklidné, přebíhá od jedné činnosti k druhé, je neobratné a nesamostatné, impulzivní, neumí se podřídit autoritě, objevuje se u něho agresivita, velmi špatně navazuje kontakt s vrstevníky, je přecitlivělé až plačtivé nebo naopak pomalé, bázlivé, nápadně unavitelné, nekomunikující až apatické.
Samozřejmě nelze jen pasivně čekat a domnívat se, že roční odložení školní docházky vše samo vyřeší. Aby byl odklad smysluplný a účinný, je nutné vytvořit ideální podmínky pro další rozvoj dítěte.
Sem určitě spadá vytvoření individuálně vzdělávacího programu. Je nutné s potomkem systematicky pracovat, zejména v problematických oblastech, které byly příčinou odložení povinné školní docházky, spolupracovat s mateřskou školou i ostatními odborníky (logoped, psycholog apod.).
Odklad školní zralosti je posudek, který je vydáván nejen z pohledu psychologa z PPP, ale zároveň pediatra či klinického psychologa. Tudíž bez něj se rodič neobejde, pokud sám chce dítě ještě rok ponechat v mateřské škole.
Vždy se snažíme rodičům vysvětlit důvody, proč dítěti odklad školní docházky nedoporučujeme. Podrobně je seznámíme se všemi výsledky vyšetření a snažíme se najít společnou cestu k tomu, aby dítě zvládalo ve škole vše, jak má.
VIDEO: Aplikace může pomoci dětem s rozvojem řeči