[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Přesně vám to samozřejmě nikdo neřekne, hodně totiž záleží na osobnosti a stupni zralosti každého dítěte. A to odhadnete nejlépe právě vy, rodiče. Dítě by mělo být schopné pochopit, co po něm vlastně chcete, a dokázat instrukce správně splnit. Určitě je vám jasné, že vysvětlovat roční dcerce, že si má po kakání jít umýt ručičky a nezapomínat si ráno a večer čistit zoubky, je poněkud bezpředmětné. Neznamená to ovšem, že to nebudete provádět, právě naopak. Každou takovou činnost, na kterou by si mělo dítě vytvořit automatický návyk, mu názorně ukazujte a stereotypně opakujte. Nesmírně důležité jsou v tomto ohledu (ostatně jako v jakékoli jiné oblasti výchovy potomstva) vytrvalost a důslednost.
Se základy můžete začít v podstatě od plínek. Jakmile se jejich spotřeba začne rychle snižovat, znamená to, že dítě začíná mít své vyprazdňování pod kontrolou. A to je vhodná chvíle, kdy ho začít učit chodit na nočník. Přibližně to bývá v období mezi 12. až 15. měsícem. V tu dobu si také dítě začne samo uvědomovat, že chce svou potřebu vykonávat v soukromí. Nedivte se proto, když nastane určité období, kdy se před vámi vždy někam schová. Z nočníku je pak již poměrně snadná cesta k používání toalety. Některá batolata to pochopí rychle a „nočníkovou“ fázi v podstatě vynechají, jiným to může trvat déle. Dá se říct, že chodit samostatně na toaletu zvládají obvykle děti do věku tří let. Zároveň s tím by si měly osvojovat návyk mytí a utírání rukou po jejím použití.
Jednoduše řečeno, při nástupu do mateřské školky se automaticky předpokládá, že základní hygienické návyky a schopnost samoobsluhy vaše ratolest již zná a ovládá. Ostatně je to jednou z podmínek, uváděných ve stanovách pro přijetí dítěte do mateřinky. Příliš se tedy nevyplatí vyčkávat a spoléhat na to, že učitelky ve školce odvedou tuto „práci“ za vás.
Jednou z vašich rodičovských úloh je naučit své děti správnou techniku hygienických návyků a vypěstovat u nich potřebnou pravidelnost. Ano, jde o nepříliš populární a zábavnou činnosti, pro další fungování ve společnosti ale nesmírně důležitou. To, co svým mrňousům vštípíte v nejútlejším věku, je bude doprovázet po celý zbytek zbytek jejich života, zažité stereotypy se později jen obtížně mění.
„Malé děti do předškolního věku ještě většinou nechápou potřebu čistoty a neznervózňují je špinavé ruce nebo „nehoda“ při čůrání. Nemusíme jim dlouhosáhle vysvětlovat význam hygieny, protože nemají představu o bakteriích a nemocech. Namísto toho bychom se měli snažit u dítěte vypěstovat návyk pravidelné a důkladné hygieny a péče o svoje tělo, která se stává součástí jeho denního režimu,“ vysvětluje dětská psycholožka Mária Tóthová-Šimčáková.
Záleží na rodičích, jakou cestu k osvojení hygienických návyků zvolí, neexistuje žádný univerzální návod, který by platil na každé dítě. Vzhledem k věku se hodí využít hravou a zábavnou formu, která děti bude bavit, a z „povinnosti“ se stane hra. Fantazii a kreativitě se meze nekladou! Při vysvětlování zapojte třeba oblíbené pohádkové postavičky, zpívejte písničky nebo recitujte říkanky (na internetu jich najdete spoustu, s vtipnými texty například o čistění zoubků nebo mytí oušek), pořiďte ručník nebo zubní kartáček s oblíbeným animovaným hrdinou, nechte prcka v obchodě vybrat mýdlo, které mu bude nejvíce vonět, a podobně. Nejdůležitější ale je, abyste všechny úkony dítěti dostatečně názorně předvedli a hlavně – sami je pravidelně prováděli, protože malí zvědavci vás bedlivě sledují, i když si myslíte, že to tak není, a jako houby „nasávají“ vaše vlastní chování a zvyky. Ruce si myjte a zuby čistěte vždy společně s nimi, ať vidí, jak na to.
„Děti netrestáme, když něco zanedbají, a když se cokoli podaří nebo to dokonce udělají samy, bez našeho napomínání, měli bychom je pochválit a zdůraznit, jak jsme na ně pyšní. Zapamatují si to a v budoucnu budou ochotné spolupracovat či udělat něco samy pro svou hygienu,“ říká Mária Tóthová-Šimčáková.
Kdy začít u dětí se zubní hygienou
Značka čisticích a úklidových prostředků Domestos (v rámci projektu Domestos do škol) zjišťovala společně s Asociací školních psychologů, jak je to se správnými hygienickými návyky u dětí v době, kdy zrovna nejsou pod dohledem rodičů. Výsledky jsou překvapující. Přesto, že celých 70 % rodičů tvrdí, že jejich dítě umělo vše už s nástupem do mateřské školky, až 40 % dětí si zapomíná umýt ruce po použití toalety. Zjistilo se dále, že až na třech čtvrtinách škol je problémem nedostatek soukromí na toaletách, což může vést v některých případech ke zhoršení hygienických návyků u dětí. „Problém s nedostatkem soukromí na toaletách uvedla v dotazníku téměř polovina ředitelů. Takové prostředí pak může vést například k tomu, že děti méně pijí nebo chtějí navštěvovat toalety alespoň v době výuky, čímž ji samozřejmě narušují,“ komentuje výsledky průzkumu Domestos psycholožka Hana Zapletalová.