Maminka.czLOH21

Kojit a přebalovat? Ne, běžet olympijské finále. Co na výkon Kristiiny Mäki říká fyzioterapeutka? A kdy začít cvičit po porodu?

Tereza Víchová 6.  8.  2021
V lednu porodila, dnes bojuje o olympijskou medaili v běhu na 1500 metrů. Kristiina Mäki má v době, kdy jiné maminky řeší únavu, kojení a první pokusy o lezení miminka, úplně jiné starosti. A asi všechny mámy zajímá, jak je tohle možné. A jak brzy po porodu se lze dostat cvičením do kondice. Zeptali jsme se na to fyzioterapeutky Renaty Větrovské (centrumzdravehopohybu.cz), která se věnuje mimo jiné cvičení s ženami po porodu.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Co říkáte na výkon Kristiiny? Dostat se do finále olympiády pár měsíců po porodu, a ještě v českém rekordu?

Byl to neuvěřitelný výkon a jsem v šoku. Tělo ženy se dostává po porodu do kondice vždy nějakou dobu, obvykle se mluví o roce. Ale minimálně je to obvykle doba aspoň tak dlouhá jako těhotenství, tedy 9 měsíců. Samozřejmě je ale vrcholová sportovkyně s kondicí jinde, než my „obyčejné” maminky.

VIDEO: Kristiina Mäki: Chci inspirovat ostatní mámy

Jakou roli hraje průběh těhotenství a porod na tom, kdy se dostaneme znovu do formy? Určitě to mělo vliv i u sportovkyně.

Tipuji, že Kristiina se během těhotenství cítila dobře a musela určitě sportovat i v této době. Asi neměla rizikové těhotenství, nebyla příliš unavená, zřejmě i porod proběhl v pohodě. Pak se do kondice mohla dostat rychle. I tak je to ale neskutečné, co předvedla. Pár měsíců po porodu by ostatně bylo k ocenění i jen zaběhnout „svůj” nejlepší čas.

Jak myslíte, že probíhala příprava na olympiádu?

Možná už těhotenství a porod Kristiinu motivovaly, dosáhla vysněného cíle kvalifikace a stala se maminkou, psychika hraje velkou roli. Každopádně to musela být tvrdá práce – v těhotenství i brzy po porodu. Určitě měla na pomoc specialistu a věnovali se především práci se středem těla, pánevním dnem. Vždyť si představte, jít si brzy po porodu zaběhat..? To je pro většinu z nás nepředstavitelné. Každý skok je často problém.

Po porodu ji povolené bříško a strie dostaly na dno. Nyní své tělo miluje a soutěží ve fitness!

Co si z toho můžeme vzít my – všechny ostatní ženy, které se i po porodu chtějí zase cítit dobře?

Žena, která porodila, není „odepsaná”. Každá žena se může dostat znovu do kondice. Někdo má větší vůli a sportoval vždycky a tomu to bude trvat kratší dobu, jiné ženě déle. Někomu může trvat i rok, než vyběhne na svých pár kilometrů. Důležité je začít na sobě pracovat a samozřejmě zohlednit průběh těhotenství, porodu. Dělat to, co mi tělo dovolí.

A čím začít?

Určitě doporučuji cviky na posílení pánevního dna, práci s dechem, procházky a postupné zvyšování zátěže. Začít pomalu a přidávat si zátěž. Nejít do toho hned naplno a počítat s tím, že změny nebudou ze dne na den.

Témata: Porod, Těhotenství, Po porodu, Sport, Cvičení, sportovci, olympiáda, LOH21, Mak, Kris, Fyzioterapeutka, Maminka, Kondice, Olymp, Sport na Heureka.cz
Mohlo by vás zajímat
Těhotenství s trojčaty týden po týdnu. Podívejte se na neskutečnou proměnu ženského těla
kog
Těhotenství
Děti, pojďte s námi za zvířátky do zoo! Vychází speciál časopisu Sluníčko
Procházková Simona
Sluníčko
Slepá žena "viděla" díky lékařům své miminko ještě před narozením. Způsob, jakým to dokázali, vám vžene slzy do očí
Formánková Simona
Příběhy
Dcera Angeliny Jolie a Brada Pitta Shiloh: Na fotce ji nepoznáte! Z "kluka" je šarmantní teenagerka
Mrázková Dita
Děti slavných
Nejsmutnější příběh! Miminko žilo jen sedmnáct minut. Z fotek až mrazí
Blesk pro ženy
Vaše příběhy
Bára Poláková a Pavel Liška mají dcery v neobvyklé střídavé péči. „Pro děti je to lepší varianta,” míní psycholog
Víchová Tereza
Slavní rodiče
Miminko v manželské posteli? Nedělejte to, varuje tahle máma. Proč?
Prachařová Kateřina
Vaše příběhy
Autismus u dětí: Pozor na první příznaky již u kojenců a batolat
Machová MartinaProcházková Simona
Autismus
Tahle máma zapsala 41 neuvěřitelných důvodů, proč tříletá dcera dostala záchvat vzteku. Pobavíte se
Procházková Simonakog
Mateřství