[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Asi o ní uslyšíte poprvé, ale posledních dvanáct let u nás působí Společnost pro kreativitu ve vzdělávání, kterou založili lidé s uměleckou duší. Lidé, kteří kreativitu pokládají za nezbytnou součást života a kteří v zahraničí, především ve Velké Británii, viděli, že kreativita je neoddělitelnou součástí také procesu vzdělávání dětí během školní výuky.
„Právě ve Velké Británii se kreativita už dlouho chápe jako jedna ze základních dovedností nutných pro 21. století. Proto tam v roce 2002 zapojili do celoplošného programu Creativ Partnerships přes 2 000 000 dětí a desetitisíce učitelů a propojili ve výuce základní předměty s uměleckými disciplínami. Nastartovali spolupráci expertů z kulturních a kreativních odvětví přímo ve formální výuce. To vedlo také ke změnám přístupu k samotným dětem, protože ty se staly partnery procesu vzdělávání, někým, kdo se tohoto procesu aktivně účastní, dává zpětnou vazbu, komunikuje a jehož názor je slyšet a bere se v potaz,“ popisuje tzv. britský model zakladatelka Společnosti pro kreativní vzdělávání Katarína Kalivodová.
Video: K tabuli půjde české školství : Ředitelka nadace RSJ Lenka Eckertová
U nás se podle ní zatím kolem kreativního vzdělávání spíše pomalu našlapuje. V současné době je to o snaze iniciovat konstruktivní debatu mezi resorty ministerstva školství a ministerstva kultury, která je pro zavedení kreativního vzdělávání plošně – po celé ČR – nezbytná. Ale i bez garance celostátního trendu si tvořivost do škol cestu v posledních dvou letech přece jen našla ve větším měřítku. Vlastně protože nebylo na výběr, muselo se improvizovat, začít měnit zkostnatělost českého školství právě nějakým kreativním způsobem. „Nicméně teď nastoupili noví ministři v obou resortech, tedy uvidíme, co bude dál,“ předestírá Katarína Kalivodová.
A co je nyní? „Nyní se do lokálních projektů založených na kreativním vzdělávání zapojují jednotlivé školy nebo třídy díky grantům, které na ně získáváme. V současnosti pracujeme se zhruba 20 třídami napříč celou republikou. Jsou to třídy základních škol, středních škol, spolupracujeme i se spádovými školami v tzv. vyloučených lokalitách nebo inkluzivními školami, a právě tam, kde jsou děti, o kterých se mluví jako o problémových, má kreativní vzdělávání největší dopad. Děti tam vykazují největší posuny nejen v učení, ale také v osobnostním růstu,“ popisuje odbornice. Právě v takových školách se musí pedagogové nuceně zamýšlet i nad jinými tématy, než jsou prestiž školy nebo studijní výsledky žáků. „Řeší se tam problémy a komplikace, u kterých se holistický přístup kreativního vzdělávání ukazuje jako účinný. Protože skrze umělecké přístupy děti pracují s emocemi, učí se skrze fyzické prožitky, skrze fyzické tělo, pracují s hodnotami, učí se spolupracovat. A my pedagogům i dětem dokážeme na míru připravit přesně to, co potřebují v dané škole nebo třídě nebo při daném předmětu. Pátráme po tom, co je třeba nejvíce posunout, ptáme se, o jaký jim jde vzdělávací obsah, a hledáme k tomu nejvíce vyhovující uměleckou oblast.“
K tabuli půjde české školství Děti nepotřebují jedničky, děti potřebují softskills!
A tak se děti učí o fyzikálních jevech třeba prostřednictvím tance. Sledují, co se během tance s tělem děje, cítí fyziku a fyzikální jevy doslova na vlastní kůži, což logicky znamená, že to také více vstřebávají. „Kreativní vzdělávání navíc výrazně podporuje mezioborové vzdělávání, protože samo umění je mezioborové. A do vzdělávání přináší kritické myšlení, práci se zpětnou vazbou, děti reflektují, co se děje, mají při něm velký prostor, účastní se aktivně vzdělávání a získávají o něj mnohem větší zájem. Kreativní vzdělávání podporuje zvídavost, vytrvalost a samozřejmě představivost. A po zkušenostech s více než 2000 českými žáky víme, že výrazně zlepšuje i jejich vnitřní motivaci k učení nebo motivaci k občanské angažovanosti a spolupráci,“ doplňuje ještě Katarína Kalivodová s tím, že bez kreativity to do budoucna skutečně nebude možné. Už v roce 2020 byla totiž na trhu práce třetí nejpoptávanější dovedností.
Pokud o kreativním vzdělávání chcete vědět víc, máte aktuálně skvělou příležitost v pražské galerii DOX, kde až do 22. 2. 2022 probíhá FUK: Festival umění a kreativity ve vzdělávání iniciovaný právě Českou společností pro kreativní vzdělávání. Je to festival pro školy, které tu dětem mohou ukázat, jak se mohou protancovat k pochopení fyziky, jak fungují malování a geometrie nebo matematika dohromady, jak lze objevovat kouzlo designového myšlení, nebo tu mohou děti zjistit, jak se dobře učí dějepis díky filmové tvorbě...
A teď, od 4. do 6. 2., je součástí také minifestival pro rodiny!!! Nenechte si jej ujít.
Tento projekt podporuje Nadace České spořitelny