Maminka.czTěhotenství

Kyselina listová: Zvyšte příjem již před otěhotněním, je důležitá pro správný vývoj plodu!

Simona Procházková 20.  11.  2022
Kyselina listová je nepostradatelná pro zdravý růst a správný vývoj plodu zejména v prvním trimestru těhotenství. Jenže až 95 % kyseliny listové zničíme vařením a o zbytek se „postarají“ kyslík a světlo. Jaký je její vliv na plodnost a zdraví nenarozeného miminka? V jakých potravinách ji najdete nejvíc? A je třeba užívat ji ve formě tablet? Poradí lékařka.

[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]

Kyselina listová je nepostradatelnou živinou pro fungování organismu a nezbytným pomocníkem zejména během těhotenství, kdy výrazně přispívá ke zdravému vývoji plodu, hlavně jeho nervové soustavy. V čem pomáhá, kde ji najdete a proč je potřeba dávat pozor i na její nadbytek? Čtěte dál.

Věděli jste ale, že jde rovněž o „anti-age“ prostředek? Někdy se jí říká vitamin věčného mládí, napomáhá totiž zpomalit proces ochabování pleti a zabránit jejímu předčasnému stárnutí a stimuluje dělení buněk), jde také o přírodní antidepresivum a látku s preventivním účinkem proti vzniku mnoha nemocí.

VIDEO: Jaké vitamíny potřebujete, když jste těhotná? 

Například působí preventivně proti chorobám srdce. Při nedostatku kyseliny listové dochází totiž v organismu ke zvýšení hladiny látky zvané homocystein.  Ta se hromadí v krvi a představuje rizikový faktor především pro naše srdce a cévy. Vysoká hladina této aminokyseliny v krvi je spojena s rizikem zvýšeného krevního tlaku, vyšší srážlivostí krve, než je běžné, a může tak způsobit kardiovaskulární onemocnění či infarkt. Studie naznačují, že kyselina listová může hladinu homocysteinu snížit, a zařadit se tak mezi látky s preventivním účinkem vzniku kardiovaskulárních nemocí. Dostatek kyseliny listové také snižuje riziko rakoviny tlustého střeva a konečníku.

Kyselina listová, plodnost a těhotenství

Kyselina listová (ve vodě rozpustný vitamin B9, folát, acidum folicium) je jedním z mála vitaminů, jehož zvýšený přísun i ve formě doplňků stravy vám doporučí prakticky každý gynekolog v okamžiku, kdy se u vás potvrdilo očekávané těhotenství nebo pokud těhotenství plánujete.

Pozor ovšem na záměnu pojmů kyseliny listové a „aktivního“ folátu. Vitamin B9 je biologicky aktivním folátem, ale kyselina listová sama o sobě je pouze neaktivní látkou, která musí být metabolizována přes několik kroků na folát.

Tato látková přeměna na foláty probíhá v játrech. Ty pak působí ve tkáních, kde probíhá buněčné dělení, což je důležité právě zejména v těhotenství. Ovlivňují totiž prokrvení placenty, a tedy zdravý vývoj miminka v děloze.

Vitamin B9 je nejdůležitějším vitaminem při plánování těhotenství a v jeho průběhu. Přispívá ke správnému dělení buněk, čímž podporuje růst plodu a je zodpovědný za normální vývoj zárodečných tkání během těhotenství,“ vysvětluje MUDr. Janka Tóthová.

V lidském těle má navíc na starosti metabolismus bílkovin a tvorbu červených krvinek. Kromě toho je také nezbytný pro syntézu nukleových kyselin, které tvoří základ pro DNA a RNA. Pokud je ho v těle nedostatek, poznáte to podle poruch vstřebávání, zvýšené hladiny homocysteinu či podle růstových a reprodukčních problémů.

„Zvýšit příjem vitaminu B9 byste měla zhruba tři měsíce před plánovaným otěhotněním. A to z toho důvodu, že se důležité orgány začínají u dítěte tvořit již 17 dní po oplodnění a procházejí zásadní etapou vývoje v průběhu prvních šesti týdnů těhotenství. Jeho užívání před otěhotněním a na počátku těhotenství prokazatelně snižuje riziko vrozených rozštěpových vad neurální trubice u dítěte, srdečních vad a vad močového a srdečně-cévního systému, a to o 50 až 70 %,“ vysvětluje lékařka MUDr. Janka Tóthová.

VIDEO: Kyselina listová v těhotenství: Odbornice poradí, kterou užívat a jestli vůbec utrácet za další vitaminy

Kyselina listová jako prevence vývojových vad 

Kyselina listová má nepopiratelný význam pro správný vývoj plodu, zvláště nervové soustavy. Její užívání tedy logicky snižuje riziko výskytu některých vrozených vad zejména v oblasti zmíněné nervové soustavy (např. rozštěp páteře), ale i vážných poškození plodu, jakými jsou rozštěp patra či vrozené vady srdce, močových cest či končetin.

Dostatečné množství kyseliny listové je důležité i pro samotné uhnízdění plodu v děloze. „V dnešní době užívá velké množství žen hormonální antikoncepci, což dlouhodobě vede ke snížení hladiny kyseliny listové v krvi a může mít za následek problémy s uchycením plodu a otěhotněním. Proto se doporučuje preventivně užívat kyselinu listovou společně s antikoncepcí. Dostatečné množství kyseliny listové v těle je spojováno s nižším výskytem defektů neurální trubice a jiných závažných vývojových vad plodu během těhotenství,“ uvádí MUDr. Karel Metyš, specialista na výživu těhotných.

Na základě některých studií lze dokonce tvrdit, že její dostatečný příjem v období těsně před otěhotněním a v raném období gravidity napomáhá předcházet spontánním potratům a předčasným porodům. (Dále se též v odborných kruzích diskutuje o její preventivní a terapeutické funkci v případě některých typů rakoviny či Alzheimerovy choroby).

Vitaminy v těhotenství: Raději ovoce a zeleninu, nebo tabletku?

Vitamin B9: kolik a kdy? Už před otěhotněním!

V případě, že plánujete založit rodinu, váš gynekolog vám pravděpodobně doporučí okořenit „romantické večery“ 400 až 600 μg kyseliny listové (v některých případech i více). Ne že by snad vitamin B9 měl afrodiziakální účinky, ale dbát na jeho dostatečný příjem je všemi odborníky doporučováno již před plánovaným otěhotněním. Význam kyseliny listové je pak v těhotenství nepopiratelně největší v prvních týdnech, kdy se tvoří mozek a mícha.

V případě, že vaše předchozí těhotenství skončilo neúspěšně nebo se vaše první dítko narodilo s nějakou vývojovou vadou, která by mohla souviset s nedostatkem B9, velmi pravděpodobně vám gynekolog doporučí dávky ještě navýšit.

Kyselina listová ve formě tablet

Bohužel, moderní životní styl přispívá k tomu, že v období před otěhotněním i v době gravidity je kyselinu listovou vhodné užívat i ve formě potravinových doplňků. Proč? B9 je velice choulostivý vitamin, vadí mu vysoké teploty (vaření, dušení, pečení), kyslík, světlo – jeho stabilitu zkrátka ovlivňuje řada faktorů.

Moderní stravovací návyky i skladba naší rychlé a instantní stravy jsou často přímo odpovědné za to, že ho míváme v období zvýšené potřeby v jídelníčku nedostatečné množství. Navíc se B9 nemá rád s některými léky a látkami; například s antikoncepcí, medikamenty na léčbu epilepsie, některými protizánětlivými léčivy. Kyselina listová též nesnáší alkohol.

Opravdu potřebujete v těhotenství listovku a další doplňky stravy?

Přírodní antidepresivum

Jste často unavená, podrážděná, cítíte se bez energie a pořád ve stresu, bojujete se smutnými náladami či úzkostmi? Deprese nemívají jednotnou příčinu, mohou být způsobeny nerovnováhou hladiny mozkových chemických látek, ale i závažnými nebo náhlými událostmi, které nastanou v našem životě.

Podle lékařů se u pacientů s depresemi často objevuje jeden společný příznak, a to nedostatek kyseliny listové. Ten se může zpočátku projevovat podrážděním, nespavostí, únavou, ale může vést až k těžkým depresím. Napomoci tak může nejen zvýšený příjem kyseliny listové, ale celkově zdravá strava a vyvážený jídelníček založený na čerstvých potravinách.

Nejbohatší zdroje vitaminu B9 neboli kyseliny listové

Rostlinné zdroje: kvasnice (nejbohatší, ale nehodí se jako hlavní zdroj pro těhotné), kapusta, růžičková kapusta, zelený hrášek, petržel, polníček, špenát, květák, brokolice, chřest, pórek, rajčata, řepa, jahody, pomeranče, višně, luštěniny, obilné vločky, celozrnné výrobky, sušené datle a fíky.

Živočišné zdroje: játra (nejbohatší, ale jezte pouze občas a jen velmi kvalitní), ledvinky, vejce, mléko, losos, tvrdý sýr.

Je nutné počítat s tím, že tepelná úprava vitamin rychle ničí a zmíněné vnitřnosti zvířat nepatří k úplně ideální stravě. Denně bychom si tedy měli dopřávat saláty (zvláště zelené listové), ovoce, celozrnné a mléčné výrobky (samozřejmě ty zdravé, nepřeslazené apod.). Kyselinou listovou se též obohacují některé potraviny, v takových výrobcích je B9 vzhledem k technologickému postupu již stabilnější.

Lze se kyselinou listovou předávkovat?

Pokud má během těhotenství (i těsně před ním) dávkování všech léků a doplňků stravy pod kontrolou váš lékař, pravděpodobně se nemusíte ničeho obávat. B9 navíc patří k vitaminům rozpustným ve vodě, což znamená, že přebytky vyloučíte močí. Nicméně někdy může být velký nadbytek provázen nevolností a nespavostí a také deficitem zinku.

 

Témata: Těhotenství, Než otěhotníte, Výživa a stravování, Tipy a rady v těhotenství, Plodnost, Vývojové vady, Početí, Vývoj, Epilepsie, Strava, Hlavní zdroj, Nervová soustava, Zvýšená potřeba, Laťka, Infarkt, Ženské tělo, Nedostatečné množství, Vážné poškození, Bůček, Plánované otěhotnění, Vitamín rozpustný, Romantický večer, Zvýšený přísun, Stravovací návyk, Řepa