Maminka.czZdraví

Léto na vaší straně

, Časopis Maminka
18. 8. 2010
Léto na vaší straně
Využijte slunečnou sezonu ve svůj prospěch. Pomůže vám k hezčí postavě i lepší náladě.

Podle statistik ženy v zimě přiberou zhruba 2,5 kg. Není divu - nevlídné počasí zvyšuje chuť k jídlu, méně se hýbeme, víc zahálíme.

Na druhou stranu dny plné slunce mají prokazatelně pozitivní vliv na všechny aspekty života. Včetně naší váhy.

Poradíme vám, jak léto využít na maximum - k eliminaci nadbytečných kilogramů, ke zdokonalení vašeho vzhledu a k dosažení kýžené psychické pohody.

Víc pohybu

Pobyt venku má na náš organismus velmi pozitivní vliv. Vyšší dávky kyslíku posilují imunitní systém, urychlují látkovou výměnu i spalování tuků, odbourávají stres, řeší problémy se spaním a zpomalují dokonce stárnutí. Slunce zase podporuje produkci serotoninu, hormonu, který v našem mozku vyvolává pocit štěstí a také potlačuje chuť k jídlu a zvyšuje tělesnou výkonnost. Za těchto podmínek je sport mnohem efektivnější a zábavnější!

Dejte si do těla - Jaký typ aktivity zvolíte, záleží jen na vás. Důležité je dělat alespoň nějaký sport. Chcete-li vylepšit svou postavu, běhejte nebo se vrhněte do vody! „V případě běhu prodlužujte svou trasu postupně. Nepřepínejte se, ze začátku můžete střídat běh s rychlou chůzí. Nezapomeňte na kvalitní obuv, která poskytne nohám a páteři dostatečnou oporu,“ radí osobní trenérka Radka Tichá.

Skvělou aktivitou v případě hubnutí je rovněž plavání, které umožňuje podat vysoký výkon bez toho, abyste se přehřála či dokonce zapotila. Za hodinu intenzivního pohybu ve vodě přitom můžete spálit přes 600 kalorií! „Dalším pozitivem plavání je, že posiluje svaly celého těla a je vhodné i pro nastávající maminky,“ dodává odbornice.

Bavte se - Spoustu zábavy vám zaručí kolektivní sporty či pohyb ve dvou. Užijte si kolečkové brusle či badminton s kamarádkou nebo partnerem, o dávku romantiky se postará jízda na koni, špetku dobrodružství zaručí veslování.

Nehleďte na počasí - Ne každý den bývá v létě hezky. V případě špatného počasí doporučuje trenérka sporty, jako je pilates nebo jóga, které nejsou určené přímo k hubnutí, ale krásně protáhnou celé tělo, vylepší jeho držení a zpevní jednotlivé svaly. Cvičení je vhodné i pro těhotné a po porodu je pro posílení bříška a pánve tou nejlepší volbou.

„Pokud máte za sebou několik lekcí s instruktorkou, můžete oba typy cvičení aplikovat i doma v obýváku či venku na zahradě. Totéž platí o svižnější powerjóze, která vám krásně vytvaruje postavu,“ doporučuje Radka Tichá.

Každý pohyb se počítá - Necítíte-li se některý den na extra sportovní výkon, naordinujte si alespoň procházku. Zavolejte kamarádku a vyrazte společně do přírody i s dětmi. Spojíte tak příjemné s užitečným, a pokud navíc nasadíte rychlejší tempo, třeba i s kočárky, spálíte spoustu přebytečných kalorií.

Pozor na vysoké teploty - Pohybovat se na přímém slunci, obzvláště v polední době, může být i nebezpečné. Chcete-li provozovat náročnější aerobní aktivity, vyberte si dobu před půl jedenáctou dopoledne nebo pak později odpoledne, kdy už slunce není tak silné. Nezapomínejte také na dostatek tekutin. Jinak byste si mohla uhnat pořádný úpal.

Lehká strava

Horké měsíce přinášejí v oblasti stravování spoustu výhod. Vlivem tepla máme menší chuť k jídlu i k vaření. Zároveň častěji pociťujeme žízeň, takže snadněji dodržujeme pitný režim a díky široké nabídce zeleniny a ovoce dodáváme svému organismu více vitaminů. To vše vede k odlehčení vašeho jídelníčku. Co všechno ale ještě můžete pro sebe udělat?

Užívejte si slunečnou snídani- V České republice podle průzkumů nesnídá až čtvrtina obyvatel. Patříte-li mezi ně, je čas na změnu.
Vynechání prvního jídla je totiž hlavní příčinou, proč pak během dne pociťujeme „chuť na něco“ a přibíráme. V létě je přitom ten správný čas udělat si ze snídaně příjemný rituál. Přesuňte se z kuchyně na zahrádku nebo na balkon. Dodá vám to chuť k jídlu a přinese hezký začátek dne.

Nezanedbávejte se - Pro odbourání přebytečných kil je nutné jíst pravidelně. Když už připravujete svačinky pro své děti, nezapomeňte také na sebe!
Zlata Trumpešová z pražské poradny výživy a zdravého životního stylu radí: „Mějte vždy po ruce nějaký kus ovoce k dopolední svačině nebo jogurtový nápoj, který vás zasytí, a navíc i skvěle osvěží. Dobré je také sušené ovoce, jako jsou meruňky, švestky či fíky, nebo balíček nesolených a nepražených oříšků. Ale pozor, je v nich hodně energie, takže opravdu stačí jen jedna hrst.“

Odpočiňte si od vaření - Získaný čas využijte třeba k pohybu venku. Na teplá jídla mívá v horku chuť málokdo, navíc podle specialistky na výživu nejsou pro náš organismus až tak nezbytná.

„Na hubnutí nemá vliv to, jestli jíme teplé nebo studené jídlo. Víc záleží na množství energie, obsahu tuku a na glykemickém indexu jídla. K redukci nadváhy spíš povede večeře v podobě lehkého zeleninového salátu s kousky tuňáka z konzervy ve vlastní šťávě (bez pečiva) než teplá večeře v podobě brambor zapečených s uzeninou, vajíčkem a plnotučnou smetanou.“

Dejte si čerstvé jídlo- Ovoce poslouží jako náhrada sladkostí, zelenina skvěle zažene hlad. Díky vysokému obsahu vlákniny účinně zasytí, navíc obsahuje jen minimum kalorií. Ovoce a zeleninu nemusíte upravovat pouze do podoby salátu. Aby vám chutnala celé léto, zkuste experimentovat, vzájemně je kombinovat nebo obohatit o kvalitní bílkoviny (tofu, oříšky), které napomáhají hubnutí.

Hodně pijte - Vysoké množství tekutin neslouží jen k urychlení trávení, ale hlavně ke správnému fungování celého organismu, který se v létě více potí a přichází tak o hodně vláhy. „Správný pitný režim v období redukce nadváhy je důležitý z toho důvodu, že při odbourávání tuků vzniká množství metabolických zbytků, které je potřeba odvádět z těla ven. V létě jsme obvykle i víc fyzicky aktivní, což také vyžaduje větší množství tekutin,“ doplňuje nutriční poradkyně Zlata Trumpešová.

Příjemný relax

Pro dosažení optimální formy není důležitý pouze pravidelný pohyb a zdravý jídelníček, ale také psychická pohoda. Díky ní budete mít nejen dostatek motivace, ale i síly vydržet na své cestě za lepší postavou.

Co nejvíc odpočívejte - Podle studií má nedostatek spánku negativní vliv na hormony, které regulují pocit hladu i efektivitu spalování tuků. Přitom pobyt na slunci může být opravdu velmi únavný. Pociťujete-li tedy po návratu domů potřebu krátké siesty, dopřejte si ji spolu s dítětem. Povinnosti vám rozhodně neutečou.

Užívejte si rodinu - Letní počasí přímo vybízí k podnikání různých výletů a společných akcí. Čas strávený s blízkými, navíc venku, působí jako účinný likvidátor stresu, poznávání nových míst zase stimuluje kreativní myšlení. Náš tip: Uspořádejte si rodinný piknik v parku. Kombinace zdravého jídla s vůní přírody a blízkými lidmi je efektivním receptem na boj proti stresu a depresím.

Posilujte vztahy s přáteli - Mohou vám být nejen motivací a dobrými parťáky při sportu, ale i společností při relaxu. Ať už je to turistika, hudební festival nebo grilování na zahradě, pobyt venku údajně podporuje utužování přátelských svazků více než návštěvy u známých doma. Udělejte si čas jen pro sebe -Během léta máme tendenci toho díky delším dnům stihnout více než obvykle. Využijte proto daný čas nejen pro plnění povinností, ale také k oddechu a rozmazlování sama sebe. Myslete na to, že čím spokojenější budete vy sama, tím šťastnější bude i vaše rodina. Pokud máte příliš mnoho povinností, psychologové radí dopřát si denně aspoň deset minut k protřídění vlastních myšlenek. Účinně tak posílíte svoji psychiku. Při západu slunce za zpěvu ptáků si připomeňte, co hezkého jste daný den zažila a na co se těšíte do budoucna.

Zkuste zahradničit- Pobyt na čerstvém vzduchu spojený s příjemnou fyzickou prací, která navíc často baví i děti bez ohledu na věk, přináší několik pozitiv: vlastní květiny či vlastnoručně vypěstovaná rajčata, pocit z dobře vykonané práce, ale i eliminaci tukových zásob. Během pouhé půl hodiny práce na zahrádce totiž spálíte přibližně okolo 145 kalorií.

Další zajímavé články se dočtete v aktuálním vydání časopisu Maminka.

Témata: Zdraví, Časopis Maminka, Nutriční poradkyně, Kreativní myšlení, Teplá večeře, Léto, Stráň, Zdravý jídelníček, Jogurtový nápoj, Rychlé tempo, Let, Lehká strava

Mohlo by vás zajímat
Od početí k porodu. Fascinující snímky zrození očima známého fotografa
To je ale bříško! Takhle vypadá těhotenství s trojčaty týden po týdnu
Šmajdání: Kdy a jak ho řešit? A má doma dítě chodit v bačkorách?
Mateřská dovolená 2018 – vše, co potřebujete vědět

Registrace

Pojďte s námi diskutovat, posílat otázky do poradny, nabízet a kupovat dětské zboží v bazárku.

Díky jednoduché registraci máte ke všemu okamžitý přístup.

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv do vaší e-mailové schránky.

  

Předplatné

Aktuální číslo časopisu