Maminka.czPsychomotorický vývoj (poradna)

Mají děti "„utéct roku“, nebo je normální, že ještě v 18 měsících nechodí? Fyzioterapeutka poradí

redakce 28.  9.  2021
Samostatné krůčky a následná chůze patří k vrcholům psychomotorického vývoje dítěte. Ovšem i k tomuto mezníku je potřeba přistupovat zodpovědně a všímat si případných chyb. Co patří mezi ty nejčastější? A jak můžeme dětem toto období usnadnit? Zeptali jsme se fyzioterapeutky Mgr. Lucie Hladké.

Dobrý den, Lucie, naší Lauře je přesně 1 rok a ještě nechodí. Je to v pořádku? Neměla by roku utéct? Jinak krásně leze a obchází nábytek. Vypozorovala jsem, že do stoje jde přes našlápnutí pouze přes pravou nohu. A ještě sedí, ale jen mezi patami, tuším, že se tomu říká W-sed. Je to v pořádku? Děkuji za odpověď. Hanka

Dobrý den, Hani, děkuji za váš dotaz s dokonalým popisem pohybového vývoje Laurinky. Můžu vás uklidnit, vaše holčička přesně odpovídá svému věku. Máte pravdu, už naše babičky říkaly, že dítě má utéct roku, ale není to přesné. V roce může dojít k prvním samostatným krůčkům – dítko obchází nábytek a udělá krůček mezi pohovkou a vedle stojícím křeslem. Ale samostatně se vydá do prostoru většinou až okolo 15. měsíce svého věku.

VIDEO: Co má dítě zvládat v 15 měsících?

Samozřejmě super rychlíci se najdou. Setkávám se s dětmi chodícími již okolo 10. měsíce věku, ale též s těmi, které se rozeběhnou až okolo 1,5 roku. Obojí je v pořádku a obojí má svá pozitiva i negativa. Většina dětí, které začnou chodit předčasně, jsou tak
trochu neřízené střely. Hodně padají, pohyb se jim špatně koordinuje. Mozek je pro tuto dovednost ještě nezralý, tělo ho vývojově předběhlo. Všechno se časem srovná, ale pro rodiče je to velmi náročné období, i když dovednost jejich dítka bude ostatními rodiči velmi obdivována.

Nechte děti běhat hezky bosky. V čem má chůze naboso svá pro a proti?

Děti, které si na samostatnou chůzí naopak počkají, většinou chodí rozvážněji. Svaly jsou pro tuto dovednost lépe připraveny dlouhodobým lezením a obcházením, jsou stabilnější a i koordinace pohybu je lepší. A pro změnu ostatní rodiče se budou divit, že vaše dítko ještě nechodí. Není na tom nic špatného. Vše má svůj čas. Roli hraje též povaha a temperament dítěte a třeba i to, zda má dítko staršího sourozence,
kterému chce stačit. Někdy sourozence v tomto ohledu dobře zastoupí i domácí zvířecí mazlíček.

Před začátkem samostatné chůze se může ve vývoji objevit lezení ve vysokém kleku, kdy dítě chodí po kolenou, a lezení „v medvědovi“, kdy dítě leze tak, že má na zemi chodidla a dlaně. Čím dál častěji se dítku daří postavit se v prostoru, aniž by si pomohlo do stoje opřením o zeď, nábytek nebo rodiče. Ve stoji balancuje a když sebere dost odvahy, vykročí. Někdy se zadaří a někdy spadne. Zkouší to zas a znovu, lepší se jeho stabilita. Nebo se zalekne a trénink odloží na později. Dejte tělu čas. Představte si, jak složitý a náročný pohyb to je.

Jak jim toto období usnadnit?

  • Dejte jim na nožky měkké capáčky (zmuchláte je do dlaně), ponožky s protiskluzem nebo je nechte chodit bosé, nebude se jim to tolik smekat na plovoucí podlaze nebo dlažbě, které většina z nás má doma na podlaze.
  • Nechte je zkoušet vstávání a krůčky, nepomáhejte jim, nepostavujte je v prostoru, nevoďte za ruce a hlavně je hodně chvalte. Nedoporučuji ani posílání dítěte mezi rodiči. Někdy to naopak působí kontraproduktivně, dítě se zalekne a trénink chůze odloží.

Hani, píšete, že si Laura stoupá našlápnutím jen přes pravou nohu. Tento způsob je správný, říká se mu stoupání přes rytíře, ale měla by ho umět zvládnout i přes levou nohu. Pravděpodobně její vývoj nebyl zcela symetrický a měli byste ji podpořit v tom, aby stoupala i přes levou nožičku.

Proč je to tak důležité?

Aby se dobře rozvíjely svaly a nožní klenba i na noze, kterou Laurinka tolik nezatěžuje, a víc se nepodporovala asymetrie ve vývoji. Když doleze k nábytku a bude si chtít stoupnout, přidržte jí pravé kolínko na podlaze, levou nožičku postavte na chodidlo a pomozte Laurince do stoje tak, že jí přizvednete za zadeček. Ze začátku nemusí úplně chápat, co po ní chcete, bude to pro ni neznámé a nezvyklé, ale věřím tomu, že to brzy pochopí. Jako lákadlo k stoupání si použijte nějakou hezkou hračku. Co třeba Pejskův mluvící stoleček, který je plný hracích prvků?

Myslím, že první úroveň bude přesně pro Laurinku. Když vstoupí do domečku, pejsek jí zazpívá milou písničku o abecedě, a když rozsvítí, přidá další písničku o rozsvěcení světla. Zatelefonuje si s ní a na trhu jí ukáže ovoce a zeleninu a naučí barvy. Vše se dozví, když zmáčkne klávesy pianka. V zoologické zahradě jí po otočení válečku zazpívá o zvířátkách a spolu s nimi naučí tvary. A také ji vezme na farmu. V dalších úrovních pejsek učí čísla nebo protiklady, a to vše i v angličtině. Zvuky hračky a melodie podporují rozvoj sluchu, mechanické hračky a různé povrchy rozvoj hmatu a jemné motoriky, světýlka rozvoj zraku. My ji využili k podpoře vstávání a obcházení, takže k rozvoji hrubé motoriky. Vše dohromady směřuje k rozvoji rozumu.

6 věcí, kterým rodiče často škodí pohybovému vývoji dětí

Jak na správné sezení?

Hani, zmiňujete se též o Laurinčině sezení. W-sed, nebo také diamantový sed , není zcela ideální. Naopak svědčí o trochu slabších břišních svalech. Pro dítě je snazší si sednout mezi patičky, než na ně, nebo do klasického sedu s nožkami před sebou. Když si Laurinka do diamantového sedu sedne, opravte jí sed tak, aby seděla na patičkách. Nebo z něj udělejte překážkový sed, ale opět myslete na symetrii – jednou dejte dopředu pravou nožku, podruhé levou.

Postupně začne zkoušet i klasický sed, který je tak prima na zabavení se s hračkami.
Kolem roku je obrovský vývoj nejen hrubé motoriky (pohyb těla), ale i jemné motoriky (pohyb ruky). Díky tomu, že dítě umí stabilně sedět, má možnost se soustředit na hru. Můžete jí nabídnout kroužky na tyči. Osobně je považuji za povinnou výbavu každého batolete. Kroužky jsou lehké, dobře uchopitelné, a navíc má nejmenší kroužek průhlednou polovinu, ve které se kutálí chrastící kuličky. Kromě jemné motoriky zlepšuje hrou dítko koordinaci zraku s pohybem rukou a učí se barvy.

Další nadčasovou hračkou, kterou využije při hraní v sedu, je zvířátková věž – 5 kelímků s motivem zvířátek, které můžete naskládat do sebe nebo z nich postavit komín, který tak krásně padá, když se do něj bouchne. Navíc se zde může učit i čísla. Z jedné strany kelímku mohou děti prstíkem a dlaněmi zkoumat i různé textury a tím ještě více rozvíjet hmat. A když je vezmete do vany, báječně se do nich nabírá voda, vylévá a přelévá.

Jaké hračky jsou vhodné pro batolata?

S mými dcerami jsme si před lety oblíbily akční kostky. Další hračku rozvíjející jemnou motoriku, hmat, koordinaci zraku s pohybem rukou a s tím vším souvisí i rozvoj inteligence dítěte. Každá kostka přináší kupu zábavy. Dítko se učí kromě barev, čísel, zvířátek i písmenka. Nenechavé prstíky zkoumají plastické obrázky, otevírají a zavírají okénka. Na horní straně každé kostky je tlačítko, kterým dítě roztočí pohyblivou část hračky (ozvučený bubínek, kolečko s kuličkami, …). A když je postaví na sebe, jedním tlačítkem je rozpohybuje všechny naráz.

Hani, nezapomínejte na to, že když si Laurinka hraje v sedu dlouho, mohou se jí začít kulatit záda. Nalákejte jí k jiným aktivitám, jako je lezení. Přeji vám, ať se podaří upravit Laurinky pohybové dovednosti a při společném hraní zažíváte spoustu radosti.

MGR. LUCIE HLADKÁ, FYZIOTERAPEUTKA

  • Instruktorka poraden o psychomotorickém vývoji
  • Věnuje se správné manipulaci s miminky, cvičení s miminky, plavání ve vaničkách a masážím dětí a kojenců, www.vyvijimsespravne.cz
Témata: Miminko, Péče o dítě a jeho výchova, Hračky pro děti, Psychomotorický vývoj (poradna), Psychomotorický vývoj, Pejsek, Hračky, Děti, Motorika, Lucie, Sed, Lucie Hladké, Chůze, Hani, Lucie Hladká, Fyzioterapeutka, Zoologická zahrada, Nábytek, Laurinky, Lezení
Mohlo by vás zajímat
Nepamatuje si básničky a nevytleská rytmus. Je moje dítě dyslektik nebo dysgrafik?
Procházková SimonaMatějková Veronika
Vývojové vady
Nejkrásnější fotky porodů? Vyhrála holčička koukající na novorozeného bratra
Wallerová Radka
Porod
8 divných věcí, které nám dělaly naše matky nebo babičky, když jsme byli malí
Procházková Simona
Mateřství