[Odebírejte NOVINKY Z MAMINKY! Chci newsletter!]
Většina Čechů fyzické tresty zažila jak od svých rodičů, tak je praktikuje i na svých dětech. Nepoužívá je jen necelá třetina dotázaných.
Fyzické tresty jsou u dětí mnohdy efektivním řešením s okamžitým účinkem. Mají však svá velká úskalí. Dítě se Vás může začít bát a obecně to může narušit vztah mezi Vámi. Určitě by situace neměla dojít tak daleko, že si netroufne za Vámi přijít s problémem.
Dítě by mělo dostat na zadek pouze v případě, že obzvláště hrubým způsobem poruší pravidla nebo pokud i přes zákaz dělá věci, u kterých se může zranit (vbíhání do silnice, hluboké vyklánění se z okna, atd.). Nikdy by se děti neměly trestat za nic, co neudělaly schválně, například za špatnou známku ve škole. Tím opravdu k lepšímu výkonu nenamotivujeme.
Pokud pro své dítě výjimečně zvolíte fyzický trest, je třeba pamatovat na tyto zásady:
Pod fyzickým trestem si tedy představujeme lehké plácnutí přes zadeček nebo ruku. V žádném případě se nesmí jednat o týrání dítěte, které je nepřípustné a trestné.
Poměrně častým trestem je zákaz oblíbené činnosti. Zde musíme být ovšem obzvláště obezřetní v tom, co dítěti zakazujeme. Pokud hyperaktivní dítě dostane domácí vězení, stane se tato doba nesnesitelná pro vás všechny. Pozor si dejte také na to, abyste nezakázali dítěti něco, co je pro jeho vývoj důležité, například zájmové kroužky nebo pobyt venku.
Můžete trestat také křikem a výčitkami. To je dle většiny odborníků nejhorší varianta. Pro dítě je mnohdy lepší dostat lehké plácnutí po zadku, po kterém se atmosféra rychle uvolní. Pokud však rodič na dítě křičí, může napjetí přetrvávat velmi dlouho. Pravděpodobně nejhorší variantou významné mlčení rodiče, které trvá několik hodin nebo dokonce dní. Vystavujeme dítě mnohdy zbytečně velkým výčitkám a obavám o váš vztah.
Mezi výchovné metody však nepatří pouze tresty. Mějte vždy na paměti, že pozitivní motivace funguje často mnohem lépe. Pokud chcete, aby dítě nosilo ze školy dobré známky, netrestejte ho za ty špatné, ale chvalte a odměňujte ty dobré. U starších dětí funguje i vysvětlení následků. Dítě by mělo dospět do stádia, že dodržuje pravidla nikoliv proto, aby se vyhnulo trestu, ale protože ví, že jsou užitečná.
Lehké plácnutí přes zadek nebo prsty může mít tedy svůj význam, ale pouze v určitém věku, za jistých podmínek a hlavně pouze zcela výjimečně. Snažme se spíše než tresty vychovávat pochvalou, odměnou a dobrým příkladem, i když je to někdy těžké.